Chockerande

Skriv svar
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Chockerande

Inlägg av WB »

Varför så få inlägg på Kaminer?
Finns det inga som sitter i direktel-träsket här?
Själv kör jag sedan fem år tillbaka ingen el för värme alls.
Pelletskaminen tar lätt hand om hela huset på 150 kvm.
Kanon!!

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
KalleT
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 21:59
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

Ibörjan av midsommarveckan kommer vi att få vår Contura560T installerad :D Det blir ett bra komplement till frånluftsvärmepumpen(golvvärme bottenvåningen) och elradiatorerna på över våningen. Primära syftet är förstås myseldning, men då jag skall vara föräldraledig och tycker det är mysigt att elda kommer den nog att eldas i ganska flitigt...

Det skall bli spännande att prova att elda pellets, men det blir då i en pelletskorg. Någon som har erfarenheter av detta?
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

KalleT skrev:Det skall bli spännande att prova att elda pellets, men det blir då i en pelletskorg. Någon som har erfarenheter av detta?
Har skrivits en del om pelletskorgar på detta forum. Vad jag kan minnas så var det flesta som testat (inkl jag själv) ganska ense om att pelletskorg var inget man fick så mycket värme från.

Min erfarenhet är att det brinner för långssamt, behöver mer luft än vad som kan tillföras för att brinna kraftigare och därmed ingen större värme utan snarare en svag låg och en hel del glödande pellets.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

Skulle det inte vara skönt att koppla bort värmepumpen och elradiatorerna året runt, dygnet runt och låta pelletskaminen stå för både värme, mys och trevlig överraskning ekonomiskt?

WB
Wodtke Topline
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
svajen
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 30 okt, 2005 17:36

Inlägg av svajen »

ztz skrev:
KalleT skrev:Det skall bli spännande att prova att elda pellets, men det blir då i en pelletskorg. Någon som har erfarenheter av detta?
Har skrivits en del om pelletskorgar på detta forum. Vad jag kan minnas så var det flesta som testat (inkl jag själv) ganska ense om att pelletskorg var inget man fick så mycket värme från.

Min erfarenhet är att det brinner för långssamt, behöver mer luft än vad som kan tillföras för att brinna kraftigare och därmed ingen större värme utan snarare en svag låg och en hel del glödande pellets.
Det finns något test på pelletskorgar där de kom fram till att utformningen hade stor betydelse. Tex skulle det bara finnas lufthål på ena sidan i vissa kaminer och den skulle vara så bred som möjligt att den fick plats plus en massa annat. Finns nån länk här nånstans tror jag.
KalleT
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 21:59
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

Här finns rapporten om att elda i pelletskorg. http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... korgar.pdf

ztz skrev
"Vad jag kan minnas så var det flesta som testat (inkl jag själv) ganska ense om att pelletskorg var inget man fick så mycket värme från."

Att det inte ger alltförmycket värme passar mig nog utmärkt, huset är modernt och välisolerat så det går nog inte att elda ved alltförmycket utan att det blir för varmt inne, då kan ju lite pelletseldning hålla kaminen lite lagom ljummen en längre tid istället.

Finns det någon som har erfarenhet av pelletskorg i en contura 500?
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Precis, elda pellets i korg duger till myseldning, inte mycket annat! Det är så mycket luft runtomkring som tillförs på ett helt felaktigt sätt så att det kyler elden = låg förbränningstemp, verkn.grad + höga utsläpp av föroreningar jämfört med "rätt pelletsförbränning", men det är fint att sitta vid iallafall!
Skriv svar