Funderingar ang nyinst,ge Era kommentarer EcoFlex eller....

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Hakon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 07 jun, 2006 23:51

Funderingar ang nyinst,ge Era kommentarer EcoFlex eller....

Inlägg av Hakon »

Hej bor i NV Skåne i 1 1/5 plans hus ca85 kvm ca 2-2,5kbm olja/år har nyligen slängt ut oljetanken.Funderar på EcoFlex eller CTC elpanna alt med värmepump.
Jag har resonerat som så här om jag monterar in en CTC Ecoel så är pannpriset ca 25000kr.
Om jag satsar på EcoFlex pannpris ca 48000kr ink skruv veckof,installationkost bör bli ungefär samma troligt någon tusenlapp mer på Ecoflex.Pellets i säck.
Om jag satsar på el kan jag komplettera med värmepump senare.
Om jag satsar på Ecoflex och kör pellets i ca två- tre år har jag sparat in pelletsdelen i Ecoflexen,alltså har jag samma förutsättningar som elpannan eftersom styrningen för värmepump redan sitter i Ecoflexen. Om jag efter tre år tröttnar på pellets kan jag med bra förutsättningar komplettera Ecoflex med värmepump.
Mitt dilemma är att jag har lite problem med ett dåligt ben och till och från ryggvärk så jag vet inte om det blir för stor belastning för mig.
Resonerar jag helt fel eller....
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Re: Funderingar ang nyinst,ge Era kommentarer EcoFlex eller.

Inlägg av schrunken »

Jag stod också i valet och kvalet mellan Ecoflex och Ecoel/ecoair men bestämde mig för Ecoflexen.
Jag räknde lite på det och fick det till att installationskostnaden skulle bli ungefär densamma, något dyrare för Ecoel/ecoair.
I nuläget skulle driftskostnaden bli likvärdig enligt kalylerna på CTC:s hemsida.
Jag resonerade att elpriserna kommer troligen att stiga under kommande år, får vi lika kalla vintrar som sist kan man lika gjärna skippa luftvärme pumpen då COP vid -15 inte är särskilt hög.
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
Hakon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 07 jun, 2006 23:51

Inlägg av Hakon »

Får väl erkänna att jag är ganska såld på EcoFlex.Är inte så sugen på värmepump,tycker det är för dyr anl.Har också försökt räkna på det med elpriser kontra pelletspriser men det blir bara spekulationer.Ren elpanna blir helt klart för dyrt att värma med.Pellets är ett mycket bättre alt,har även tittat lite på att kombinera pellets med solpaneler.
Hakon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 07 jun, 2006 23:51

Inlägg av Hakon »

Får väl erkänna att jag är ganska såld på EcoFlex.Är inte så sugen på värmepump,tycker det är för dyr anl.Har också försökt räkna på det med elpriser kontra pelletspriser men det blir bara spekulationer.Ren elpanna blir helt klart för dyrt att värma med.Pellets är ett mycket bättre alt,har även tittat lite på att kombinera pellets med solpaneler.
Skriv svar