Råd och tips sökes. VB i Nibe Combi VX + acktank

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jörgen_L
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 09 jun, 2006 00:16

Råd och tips sökes. VB i Nibe Combi VX + acktank

Inlägg av Jörgen_L »

Hejsan,
är på gång att byta ut värmesystemet (eldar med olja...) till en beg Nibe Combi VX (2sep eldstäder, ved+olja) + VikingBio och en ack-tank på 500L(+Laddomat 4030), med pelletsbrännaren i oljeeldstaden.

Tanken med att ha ack-tank är främst att få långa gångtider på pelletsbrännaren och att i Nibe Combi VX sitter en värmeväxlare för varmvattnet och jag inbillar mig att Laddomaten+ack sparar en massa start-stop på pelletsbrännaren. Sen vill jag naturligtvis kunna köra ved om Persson höjer skatten på pellets :-(.

Dock har jag lite funderingar:

* Jag vill ju helst styra pelletsbrännaren med 2 givare, en i toppen av ack-tanken och den andre i botten. Men detta blir svårt vad jag förstår då VikingBio antingen styrs av en extern givare eller via pannans egna termostat. Några tips, råd etc hur man lättast löser detta?

* Sen tar jag gärna emot handfasta tips/råd om själva installationen av brännaren i Niben (har inte hemma pannan eller brännaren än o ska göra jobbet själv...).

* Jag hade tänkt grov justera brännaren själv innan jag tar hit ngn med ett rökgasinstrument. Tips!?

Är en hygglig mekare, men ingen elektriker...

mvh/J
------------------------
Nibe Combi VX-95, Eurofire 20kW millenium 3, i vedeldstaden, monterad dec-06, 10cm insatsrör, 9m skorsten, rökgasfläkt, söder om Sthlm.
pfeldt
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 09:36
Ort: Rydsgård, 15km från Ystad

Kolla in denna termostat.

Inlägg av pfeldt »

Tjenare,

Jag har själv en TK1A men TK1B verkar ju vara rätt för ditt behov.

http://www.ekontroll.com/ekontroll_tk1b_prodblad.pdf
/Peter

Panna (Nibe Pellux), PelletsBrännare (Viking BIO), Shuntstyrning (Thermomatic ERA 10) och Termostat (TK1A)
Skriv svar