Har börjat med mitt bulkförråd... men behöver ett råd :-)

Skriv svar
Peter_s
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 18 sep, 2005 10:31

Har börjat med mitt bulkförråd... men behöver ett råd :-)

Inlägg av Peter_s »

Om ni kollar på denna bild ....http://www.freewebs.com/peter_sm/bilder.htm

Frågan är behöver jag behöver bygga in vattenledningarna/rören ?? min första tanke är att bygga in rören, men om jag inte gör det, kan de förstöras av att det ligger pellets och trycker på dessa ?
Biosol-panna,4-vägs shunt med shuntautomatik,Pellx PX21, mafa mini förråd och 4st Solfångare från Solentek. Keddy Superkassett
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag hade byggt ett skydd runt dom! Det kanske inte blir så mycket tryck men man vet aldrig helt säkert och det blir för jävligt att fixa om de börjar läcka.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Jag har samma "problem" nu när jag ska bygga, men jag kommer att bygga in dom. Har avloppsstam som går ner från ovanvåningen mot en vägg där pelletsförrådet hamnar bla. Vill inte att ta chansen att det trycker igenom. då får man förutom riva förråd, även kasta all blötlagd pellets .. :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Har också samma problem... tar lite extra tid, men det är ju inte så svårt att regla runt dem... :-/
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Peter_s
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 18 sep, 2005 10:31

Inlägg av Peter_s »

Tack för era åsikter , det blir att bygga in rören...
Biosol-panna,4-vägs shunt med shuntautomatik,Pellx PX21, mafa mini förråd och 4st Solfångare från Solentek. Keddy Superkassett
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Tänk på att många förråd är av plast- eller gummiväv....tror inte påverkan blir så stor...metallrör behöver säkert inte byggas in...man behöver inte rikta inblåset emot rör od och då är det inga problem...
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar