Ecoflex och solvärme?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Ecoflex och solvärme?

Inlägg av schrunken »

Har gått i tankarna på att i framtiden installera solvärme tillsammans med ecoflexen men jag hittar inga bra inkopplingsalternativ.
Som jag förstått det måste man ha en extern acktank med solslinga och när solen inte räcker till ska pelletsen gå in och stötta. Denna koppling gör att man måste ta både värme och VV ur acktanken men då kan jag inte längre använda pannan egen shunt och VVX.
Att värma pannan med solvärme verkar svårt för då måste man ladda med minst 70 - 80 gradigt vatten.
Nån expert här?
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är väl igentligen bara vvx i pannan som du inte behöver.. Eller att den körs i serie med tankens slinga med en blandningsventil efter pannans vvx.. Då går det alltid genom pannan o om den inte är varm går det via slingorna i tanken..

Shunten på pannan bilr ju oxå över förstås men styrningen går väl flytta till acktankens 4-vägs bivalentshunt (som du bör ha)
Då tas det alltid värme från pannan (så den blir kall fort) sen spetsas det från acktanken då inte tillräcklig värme finns i pannan..
Tempgivaren i pannan flyttas till acktanken så då startar brännaren/pannan först då acktanken är kall/el solvärmen inte räcker till.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Ecoflex och solvärme?

Inlägg av Barsk »

schrunken skrev:Har gått i tankarna på att i framtiden installera solvärme tillsammans med ecoflexen men jag hittar inga bra inkopplingsalternativ.
Som jag förstått det måste man ha en extern acktank med solslinga och när solen inte räcker till ska pelletsen gå in och stötta. Denna koppling gör att man måste ta både värme och VV ur acktanken men då kan jag inte längre använda pannan egen shunt och VVX.
Att värma pannan med solvärme verkar svårt för då måste man ladda med minst 70 - 80 gradigt vatten.
Nån expert här?
Jag hade en massa tankar om solvärme, men jag släppte det till slut då det ju inte verkar gå att få nån ekonomi i det. Solvärmen finns ju mest när den behövs som minst...

Så jag släppte (mycket motvilligt) tanken till slut. Nu kör jag 100% pellets hela året och är lycklig med det.

Har man pool, stort bubbelbadkar som man använder mycket även på sommaren eller stort växthus som man vill värma på vårvintern - ja då kan man kanske ta sig en funderare. Men i så fall bör du kanske välja en panna med mindre vattenvolym för att få bättre verkningsgrad på det hele.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Skriv svar