vatten vs solvärmevätska

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
astf7
Späd planta

vatten vs solvärmevätska

Inlägg av astf7 »

Jag har nu kört med min solfångaranläggning i ca 1 månad och har fortfarande vanligt vatten i systemet för att jag skall antagligen byta min flödesmätare snart ), pga att den inte passar ihop med min reglerenhet. Nu till frågan: Kommer verkningsgraden att öka i anläggningen när jag byter till solvärmevätska (ja, jag skall byta innan det blir minusgrader)? Eller kommer systemet att funka precis som nu?

Anders
4 x Lesol AR5, Lesol Energy med flödesmätning, tank 500 liter, Thermia Bequem.
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Antagligen kommer det bli marginellt sämre. Men bara marginellt.

Solfångarvätskan har nämligen andra egenskaper. Det innebär att flödet måste öka för att få ut samma effekt från solfångarna. Det drar oftast lite mer effekt på pumpen på grund av större tryckfall, om du inte styper flödet kraftigt. Alternativet är att du får högre tempdiff över solfångaren vilket också medför högre medeltemp i solfångaren och därmed sämre verkningsgrad.
Men som sagt, det är oftast marginellt.
Många tror att man får ut mer effekt med solvärmevätskan på grund av högre tempdiff men det är inte fallet. Vätskan innehåller bara mindre mängd värmeenergi per liter och grad, än rent vatten.
astf7
Späd planta

Inlägg av astf7 »

Aha.....jag tog för givet att det skulle bli marginellt bättre. Där ser man. Tack för svaret.

Anders
4 x Lesol AR5, Lesol Energy med flödesmätning, tank 500 liter, Thermia Bequem.
Skriv svar