Montering av skruven i bulkförrådet

Skriv svar
mikael_l
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 01 aug, 2006 12:36
Ort: Falun

Montering av skruven i bulkförrådet

Inlägg av mikael_l »

Jag ska just till att bygga ett bulkförråd i källaren, och enligt den ritning från EcoTec jag tänkt improvisera från ska skruven stickas in i en låda 40x40x30 cm i botten av förrådet. Nu har jag hört att det är praktiskt taget omöjligt att få tillbaka skruven genom att sticka in den i ett förråd fullt med pellets om man skulle vara tvungen att ta bort den för reparation e.dyl. Finns det något smartare sätt att montera skruven så att den går att ta bort och sätta tillbaka utan att förrådet måste tömmas? Eller är det inget problem?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Grejen är väl egentligen inte att förrådet ska tömmas, grejen är väl att man skulle kunna stänga av pellets från att rinna ner i lådan. Lådan kan man sedan lätt tömma och sedan peta ner skruven i varpå man öppnar för pelletsen igen.

Men exakt det ska kunna stängas av beror på konstruktionen.

Jag hade gjort det möjligt att ha ett skjutlock som kan pressas in i toppen av lådan, stöter den på allvarlig patrull får man skotta lite från lådan samtidig som man pressar in locket, det vill skapa lite rörelse i pelletsen och tillåta att locket kommer på plats.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Jag har funderat på en lösning där man har "dubbla" rör i botten (det ena inuti eller under ett annat). Och att man har insläpp där skruven ska har utmatning. För att stänga skulle man helt enkelt vrida på det inre/undre röret. Matningsskruven ligger då helt enkelt i röret.

Finns andra sätt oxo där man tex bara har öppningar i bottenlådan vid utmatningshålen och under kan man vrida på ett rör så att pellets inte "ramlar in".

Vet dock inte hur tungt det blir att vrida, men kan man vrida en matningsskruv så borde man rimligen kunna vrida en slät cylinder (ett rör). Speciellt om man begränsar lasten till utmatningsställena.

Vet inte om ovan var begripligt men i praktiken bygger man en "ventil" av rör.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
krons
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 25 nov, 2004 10:22
Ort: Långås-halland

Inga problem.

Inlägg av krons »

Det är bara att dra ut skruven och reparera/rengöra.
Sen sätter man tillbaka skruven kör igång den så gräver skruven sig själv ner (med lite hjälp).

Har själv bulkförråd.
CTC-1100-99 Värmebaronen Vikingbio-02.
Bulk
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Re: Inga problem.

Inlägg av Per-Erik »

krons skrev:Det är bara att dra ut skruven och reparera/rengöra.
Sen sätter man tillbaka skruven kör igång den så gräver skruven sig själv ner (med lite hjälp).

Har själv bulkförråd.
Det där fungerar absolut inte hos mig.. Med Thermias flex system. Möjligen om man tog bort slut stycket men det borde vara riskabelt så skruven i röret inte sitter fast då utan kan gå åt alla möjliga håll..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
blackadder
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 13 aug, 2006 15:17
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Jag tycker ju att dubbla rör borde var lösningen, riktigt smart tänkt!

är väl lite så det blir om man köper ett separat förråd (200L) då man stoppar skruven i ett annat rör....

Mycket snack och lite verkstad, men dubbla rör låter som en tillräckligt bra ide´för att prova iaf..... :lol:
Nibe city+Viking bio pelletsbrännare.......En glad amatör..... fast mest amatör :)
libi
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 07 aug, 2006 18:12
Ort: Österrike
Kontakt:

Inlägg av libi »

I suggest to mount the matningrör
not inside the förrad but beside the walls of your förrad! In the case of problems with the skruv you can easily change skruv, rör or the bearing at the end of the matningsrör.

Bild

Above the in-matning housing witht the plexi-glass front is a flap (lucka) which can be closed before removing the white rör.
Ideal Standard 1965
Bequem 50
12 t Storage
9m screw
450 m2
Skriv svar