5 Tons förråd, vilken bottenskruv ??

Skriv svar
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

5 Tons förråd, vilken bottenskruv ??

Inlägg av TJ »

Hej !
Jag planerar att bygga ett förråd på minst 5 Ton till ett tvåfamiljshus med 90m2 Garage.

Tänker bygga ett avlångt förråd med 50 graders lutande långsidor.
Skruven skulle behöva vara någonstans mellan 3-4m lång.

Mafa har två olika lösningar för detta, en bottenskruv med tre plåtluckor, vilka man öppnar och stänger manuellt, med en lucka öppen och två stängda. Denna skruv finns upp till 3m.
Lösning två innebär en bottenskruv med mittuttag som med automatik matar uttaget med pellets. Väldigt dyr, men bästa lösningen enligt mafa.
Länk till skruvarna http://www.mafa.se/bransle.htm#UB

Önskar hitta andra tänkbara lösningar från ni som redan byggt förråd med hel bottenskruv.

Tom[/quote]
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Vad skall ditt förråd få för mått (längd*bredd*höjd)?

Jag skulle skippat de lutande bottenplanen och ha den ökande volymen som "reserv" (se diskusion i andra trådar) eftersom den volymen inte "automatiskt" töms när man placerar skruven i mitten på förrådsbotten.

När det gäller öppningar så varierar det nästan hos alla hur de ser ut. Men jag har en bottenskruv som är 2 m lång och har tre stycken öppningar på 50*6 cm med 10 cm mellan öppningarna, så skruven är nästan öppen hela vägen inne i förrådet (2 m är skruvens totala längd från motorn till andra änden, dvs hela skruvlängden är inte inne i förrådet). Skruven är styv (ej "spiralfjäder") och består av ett ca. 2 cm rör med påsvetsad spiral som är ca. 2-2,5 cm hög, denna ligger sedan i ett rör på 10 cm.
Denna lösning har nu varit i drift i över 8 år och har än så länge inte givit några driftsproblem, trots att alla tre öppningarna är öppna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Ett skäl till att Rolis skruv fungerar så bra kan vara att den inte går så långt utanför förrådet. Lufttransporten tar ju över sen. Den korta längden borde minska påfrestningarna ganske rejält, så den lösningen kan säkert fungera länge trots de stora öppningarna.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

Roli skrev:Vad skall ditt förråd få för mått (längd*bredd*höjd)?

Jag skulle skippat de lutande bottenplanen och ha den ökande volymen som "reserv" (se diskusion i andra trådar) eftersom den volymen inte "automatiskt" töms när man placerar skruven i mitten på förrådsbotten.
Längd 3.5m bredd ca 1.7-1.8m med 50 graders längsgående bottnar av 1200mm bred formplywood( lackad för lägre friktion).
Höjd ca 2.2m

Målet med att bygga ett förråd på mellan 5-6 Ton är att det ska räcka länge samt vara helt självtömmande.
Hade ett 3 Tons förråd med 30 grader lutning som jag fick skotta om dom sista 6 veckorna för att kunna få in tre ton igen vid påfyllning.

Med minst 5 Ton så kan jag beställa hem mer pellets när det finns kvar ca 500- 1 Ton i förrådet. Förra förrådet så var jag ibland tvungen att låna/ köpa småsäckar av min bror då dom inte kunde leverera inom en vecka eller två.

Har pratat med Mafa igen om deras skruvar och kommer förmodligen att köpa den billigare varianten av bottenskruv och bygga med plywood uppåt.
FBKfan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 13:59
Ort: Svenljunga

Inlägg av FBKfan »

Hej TJ!

Har själv MAFA flexskruv (ca 5meter) och deras underdel med 3 luckor i mitt förråd som är på ca 4 ton. Har varit i bruk sedan Maj.

Är ju ingen expert på ämnet, men får uppfattningen om att det verkar vara en väldigt rejäl och bra konstruktion med deras grejer.
Dock så är ju inte underdelen alls anpassad för att användas för hemmabygge (den verkar helt gjord för att passa deras egna förråd), så det var lite trixigt att få till det för en hemmasnickare som jag.
Jag tycker ändå att det blev väldigt bra till slut, så jag kan rekommendera MAFA:s grejer.
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

Hej FBKfan !

Låter bra !

Alla pelletsbrännarförsäljare jag pratat med håller Mafa högt. Frågade tre olika försäljare på Noliamässan om vilket skruv dom rek. och alla nickade gillande när jag nämde att jag funderade på Mafa.

Jag frågade Mafa igår varför man måste ha två av tre luckor stängda.
Som jag förstod det så var det inte i första hand att skruven belastas hårdare, utan att man maler sönder pelletsarna mer.

Jag ska ringa och fråga om man kan få CAD filer på skruven, då jag ska rita upp förrådet innan jag bygger det.

Tom J
FBKfan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 13:59
Ort: Svenljunga

Inlägg av FBKfan »

En CAD-ritning hade ju hjälpt dig bra.
Får du inte tag i någon ritning värt namnet, så kan jag alltid lägga upp några foton jag tog under mitt bygge.
En sak som är bra att veta är ju att underdelen bygger hela 20cm från golvet. Det var en sak som inte jag hade räknat med.
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

Hej igen !

Jag kommer att få CAD ritningar på en Mafa UB 3m skruv innan helgen, jag har pratat med en på ritningsavdelningen nu på förmiddagen.

Foton på ditt förråd skulle vara trevligt att se, speciellt hur du byggt från dom utbockade 40mm´s kanterna längst upp på skruven.
Är din kona byggd av plywood ?
FBKfan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 13:59
Ort: Svenljunga

lite bilder

Inlägg av FBKfan »

Hej!

Har lagt upp lite bilder på bygget. hoppas länkarna funkar nu.

http://i86.photobucket.com/albums/k102/ ... ummet2.jpg
http://i86.photobucket.com/albums/k102/ ... ummet6.jpg
http://i86.photobucket.com/albums/k102/ ... ummet7.jpg
http://i86.photobucket.com/albums/k102/ ... ummet9.jpg
http://i86.photobucket.com/albums/k102/ ... mmet12.jpg

Jag använde mig av någon sorts formplyfa som jag lät ligga över underdelens kanter. Därefter tätade jag ordentligt mellan formplyfan och kanten med tätningsmassa.

Hoppas du får någon hjälp av bilderna :D
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

Tack för bilderna !

Bra detaljbilder runt skruven, fick definitivt svar på några funderingar jag hade.

Ser mycket stadigt och proffsigt, så som jag hoppas mitt bygge också ska bli.

Tackar igen !

Tom
Skriv svar