Dimension på skorsten.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Steffo
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 25 jul, 2006 22:39

Dimension på skorsten.

Inlägg av Steffo »

Jag kontaktade VB för att ta reda på vilken dimension jag skall ha på skorstenen för min VB Star med Viking Bio.
Fick svaret att den skall vara minst 100mm..
-Jaha så jag kan ha 125 eller 150 då? -Javisst.
De undrade inte ens hur lång den kommer att vara.
Har detta ingen betydelse? Trodde att dimensionen skulle anpassas efter längden för att få rätt drag osv.
Jag har en dragbegränsare av märket Wipex som jag tänkte använda.
Vad har ni för dimensioner och längder på era skorstenar?
Tacksam för tips inför kommande installation.

Stefan.
Värmebaronen Star -99 som står i garaget och väntar på installation.
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

Inlägg av Dick »

Förmodligen så utgår Värmebaronen från att man vill ha en så billig skorstenslösning som möjligt..?
Vilket drag det blir i skorstenen är såvitt jag förstår mer avhängigt av temperaturdifferens och lufttryck, än av skorstensdiameter. Därav är det nog svårt att ge någon exakt rekommendation. 100 mm fungerar säkert bättre till brännaren än den på vårt föreningshus, som är en pipa på 200x300mm, nästan 12 m lång. Vintertid får man passa sig att komma för nära med mössan, för då flyger den iväg :lol: .
Vi kör med dubbla dragluckor, för att minimera risken för så stort undertrycxk att brännaren "blåser ut". Max undertryck i pipan finns ju angivet i instruktionerna till brännaren. För att erhålla tillräcklig temperatur i skorstenstoppen, skulle vi eg behöva ett insatsrör (kondens=>frostsprängning i skorstenstopp), men eftersom brännaren går med så täta intervall (för oss) den tid på året det är minusgrader, blir det aldrig fryskallt i skorstenstoppen. I mitt eget hus har jag nyligen installerat en skorsten 200 mm som är 9,75 m lång. (Isokern) Där skall jag så småningom elda med både ved och pellets i en kombipanna. Pelleteldningen kommer säkert att kräva draglucka här också.
Men; titta på de skorstensvarianter som finns och välj utifrån praktisk installation och ekonomi. Skulle du få problem med för dåligt drag går även detta att lösa enkelt med en toppmonterad rökgasfläkt.
Det absolut viktigaste måttet är det vinkelräta (mot tak/taknock) måttet mellan skorstenstopp och närmaste tak (oavsett om det är nock eller sida beroende på hur skorsten placeras) som ej bör understiga 1000 mm. Det har jag själv bittert :wink: fått erfara.
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
Skriv svar