"Sommardrift" och Kontrollera eltändning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
xJom
Entusiast!

"Sommardrift" och Kontrollera eltändning

Inlägg av xJom »

Hej!

Nu har jag ställt in pannan på "sommarkörning", dvs Driftläge PELLETS, Glödhållning NEJ, Tankdiff 30 grader och stödvärme 30 grader.

Det första intressanta är att pannan går nästan bara på HÖG, och det läget har jag inte kört på så mycket under vintern. Den har klarat sig på LÅG, som jag lyckats trimma in bra med Skruv 41% och Fläkt 34%.

HÖG-läget verkar dock sota igen. Kör just nu med Skruv 68% och Fläkt 40%. Finns det någon korrelation mot LÅG-läget, eller får man prova sig fram?

Det andra intressanta är att felmeddelandet som kommer är Kontrollera Eltändning. Kommer det sig av att optovakten sotar igen när pannan håller på att stänga av från HÖG-läget, och sedan inte får någon signal från Optovakten? (Det går ju hur bra som helst att starta pannan igen efter att ha slagit FRÅN och sedan TILL)

Eller kan det ha blivit något annat fel på eltändningen?
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Den går tyvär bara i hög läget då du kör tankdiff.. :(
Men kör med låg läges inställningarna på hög oxå..

Har även för mej att det inte går köra stödvärme då du kör tankdiff o de ska du inte behöva nu då det är varmt ute..

Ett tips är att du kostar på dej en justering med rökgasanalys för det går inte justera på rök o låga anser jag då det gärna vill bli för mycket fläkt med låg co2 o dålig verkningsgrad som följd..
Har man riktigt mycket fläkt så blir inte pannan sotig utan vit inuti.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar