Kamin med separat förråd?

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

WB skrev:
duccemattias skrev: Jag kör med småsäck till pannan än så länge, och har provat lite olika med "samma" resultat.

Jag skulle heller inte vilja dalta med säckar inne i vardagsrummet flera gånger i veckan på vintern...
Av citat ovan kan man tro att det finns pellets i pannrum redan

WB
Men tråden börjar med att han frågar åt en kompis som har direktverkande el.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ErikE
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 07 sep, 2006 12:16

Inlägg av ErikE »

duccemattias skrev:Tack för det första svaret som är i rätt riktning.

Hur lång skruv har du och låter den mycket när den går?
Har du några bilder på installationen?
Jag vet inte exakt hur lång skruven är men den fick man ju med när man köpte kaminen så det var inget som man behövde pula separat med. Kan dock tänka mig att skruven är c:a 1,5 - 2 meter lång.

Det låter inte speciellt mycket när skruven matar, visst låter det men i mina öron väldigt lite och ganska så tyst. Vår kamin står ju inte så värst långt ifrån ett av sovrummen så att ljudnivån skulle vara rimligt låg var för oss en av de viktigaste faktorerna vid val av kamin.

Visst kan jag fixa ett par bilder på installationen. Ge mig bara en mailadress så skickar jag ett par olika (eller finns det något bättre sätt?). Förmodar att du vill ha en som visar uteförrådet och en som visar kaminen?
AllanK
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 08 feb, 2006 19:18
Ort: Dalarna

Inlägg av AllanK »

Pelletsenergi i Avesta har tagit fram ett förråd i form av en friggebod. Sen är det bara att skruva in pelletsen i kaminen. Vilken sort kamin spelar inte så stor roll, det är bara att montera en kapacitiv givare i kaminens interna förråd som styr matningsskruven.

Har du plats i garage/förråd/carport eller liknande så kan du också använda Janfires PelliStore-förråd.
Skriv svar