Injustering av CTC bio?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Injustering av CTC bio?

Inlägg av Erik »

Jag sitter och läser på inför ett köp av antingen CTC eller thermia och blir lite irriterad på den magra informationen.

Hur injusterar man en CTC?

Rimligen borde man ställa n matningen och fläkten.
Så vitt jag kan förstå så är matningen fabriksinställd, fint, men jag kommer troligen att vilja ha 20 kW och inte 15 kW. Kan man fabriks inställa 15 kW borde det gå med 20 kW med och då kan man skriva ut de sifrorna i dokumentationen. Var hittar man de siffrorna?

Skruvinställningen i första menyn är bara en anpasning till "min" externa matningsskruv, rätt?

Hur ställer man sedan fläkten när man injusterar?
Rimligen är det den som styr lambda, men det finns inställningar av fläkten i både servicemeny 2 och 3 och nada info om vilka man ska justera.

Det saknas ju också information om vilka effektnivåer som går att ställa in för respektive val av högsta effekt.

Finns det någon som har svar på mina frågor vore jag tacksam.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Till att börja med så är fabriksinställningarna igentligen inget att bry sej om efter som det skiljer mycket mellan olika installationer..
En anläggning kanske ska ha matning/skruv 90% o fläkt 46% vid 20 kW (en kompis har så) medans en annan ska ha samma matning men fläkten 63%
Då brännaren ska köras i 20 kW väljs först detta sen så ska matningen va max 90% vid 20 kW.. Med brännaren på 15 kW så är det max 70% matning som gäller..
Thermia har oxå brännarna fabriksinställda på 15 kW med matning 70% fläkt 36%

Skruvinställningen i första menyn är för externskruven där man kan välja om man vill köra den manuellt t.ex för att fylla upp förrådsskruven..

Fläkten ändras för att få optimal förbränning som man ser vid rökgasanalysen (bl.a Co2) o varken ctc el thermia har lamda styrning ännu..
Matningen bestämmer vilken effekt du vill att brännaren ska ge..

Är det nått mer du undrar så fråga på.. :wink:

MVH/André
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Vilken fläkt inställning är det man ändrar?

Det finns hos CTC en fläktinställning på menynivå två, och sedan finns det fläktinställningar på menynivå tre i anslutning till inställningen av effekten/matningen på respektive effektsteg (hög, låg, min).

Sedan på nivå tre; vad är "sekvens" som inte ens beskrivs.
Och hur tolkar man "effekt" då det nedanför finns enrubrik som heter "brännar typ" och dessutom finns rubriker för respektive efektläge.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är i meny 3 man justerar fläkten i hög, låg, min...

Det är menyn som heter "effekt" där du bläddrar till 5 med plus knappen då är första steget i effekt menyn där du kan välja 15/20 kW (15 kW är fabriksinställningen) sen kommer matning/skruv hög fläkt hög osv.. Det är här man justerar brännaren.. :wink:

I "sekvens" (65) ligger bl.a start/stopp tiderna vilka inte behöver röras i normala fall..
Jag har ändrat tiden då glödbädden bildas vid uppstarten nu då jag kör med eltändning från 5 min till 2 min, Även stopp då fläkten står o blåser har jag ändrat från 60 sekunder till 250..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Med stor risk för att vara tjatig; vad är det för en "fläkt" som ligger på meny 2.

Är det bara en test funktion?

(Jag är lite av kontroll freak, allt ska var uträknat på förhand. Så att köpa och testa och se är inte riktigt min grej. :wink: )
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Erik skrev:Med stor risk för att vara tjatig; vad är det för en "fläkt" som ligger på meny 2.

Är det bara en test funktion?
Jepp 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar