Äntligen det klart!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Kungen_72
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 20:07
Ort: Gamleby (norra småland)

Äntligen det klart!

Inlägg av Kungen_72 »

Här kommer lite bilder från min installation, har dock inte kört igång med pellets ännu men sotarn kommer i morron. :D
Ska bygga bulkförråd senare så tillsvidare matar jag från förråd gjort av pallkragar med egen gjord underdel
Tar ner säckarna via luckan till höger om förrådet.
Notera takhöjden 180cm lite bökigt blir det att dra tuberna men det går och sotaren har godkänt det!
Tycker att vi gjorde en smart lösning att ta ut varm o kall vatten på sidan av pannan för att få lite bättre utrymme för sotningen och skruvmotorn passade perfekt där oxå

En o annan Falcon har det gått åt under arbetets gång :wink:

Kör några dagar innan jag får hjälp med att kalibrera pannan med rökgasinstrument

Monterade 110mm slang i skorstenen oxå som jag anslöt direkt mot pannstosen som fick göras om lite

Är grymt sugen på att provköra nu :D

https://lagring.storegate.se/user/Share ... 818415d926
CTC Ecoflex, Dragbegränsare KW 012, 6m flexskruv, 10m 110mm slang i skorsten, bulkförråd kommer!, keddyinsats i murspis, värmer 184kvm 1800tals hus
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Inlägg av schrunken »

Grattis till nya pannan!

Mycket snygg installation (om man kan säga så?) Ser väldigt genomtänkt ut!
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Grattis! Ser snyggt och prydligt ut. Smart med rören på sidan istället. Så borde man kanske ha gjort!
Är grymt sugen på att provköra nu
Jo jag minns hur det var. Murbruket runt det nya rökröret var tvunget att torka så jag fick inte elda förrän dagen därpå. Men då var det 19 grader kallt på morgonen när jag tryckte igång. Startade på andra försöket sen gick den utan några bekymmer tills det var dags att släcka ner för den vintern.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Skriv svar