Cirkpump ecoflex?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Danielm71
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 20 mar, 2006 18:54

Cirkpump ecoflex?

Inlägg av Danielm71 »

Fick pannan installerad igår och kör på eldrift än så länge. Mitt problem är att cirkpumpen kinte snurrar överhuvudtaget. Dock går det att köra igång den via testfunktionen i menyn..Har varit i kontakt med både CTC och rörkrökaren+elektrikern men de står som levande frågetecken. Det går enligt CTC inte köra cirkpumpen manuellt utan den styrs av pannan men ska vara i drift hela tiden så länge inte strömmen är bruten. Någon som har någon idé?
sfb
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 01 sep, 2006 12:13
Ort: Järfälla, Stockholm

Inlägg av sfb »

Kika under inställningar/husparametrar på "husvärme från" - är utetemperaturen över detta värde så stänger shunten helt och cirkpumpen stängs av.

Efter ett par dagars förvirring har jag insett att denna funktion också verkar ha en inbyggd hysteres vilket inte är beskrivet i manualen för Ecoflexen men jag hittade följande beskrivning i manualen för CTC EcoLogic (styrutrustning för värmepumpar) som jag misstänker är giltigt även för Ecoflexen (men har inte försökt få det bekräftat):

"Om utomhustemperaturen har varit högre än det inställda värdet HUSVÄRME FRÅN °Ci mer än två timmar intar styrningen driftläge VV (sommardrift)."

"Om utomhustemperaturen har varit 2° kallare än det inställda HUSVÄRME FRÅN °C imer än tre timmar och rumsgivaren kallar på värme, behövs värmetillförsel."

http://www.ctcvarme.se/enertech/p5050/f ... gic_V3.pdf
Skriv svar