CTC Ecoflex - Svårstartad

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

CTC Ecoflex - Svårstartad

Inlägg av johansjostrand »

Då var det dags att tända upp efter sommarens eldrift.

Det gick inte mindre än fyra försök innan den tände. Den larmade "kontrollera sluss".
Innan fjärde försöket stängde jag oxå till dragluckan på rökröret som tidigare stod helt öppet. (Ej rätt inställt). Vet att när jag startade den första gången efter installation fick jag försöka tre gånger innan den tände. Då hade jag ingen draglucka monterad

Vad beror detta på? Kan det varit för dåligt undertryck pga öppen lucka? Eller ska det vara så svårt när den varit kall? Efter mina sotningar och asktömmningar i våras har den startat på första försöket när man slagit på strömbrytaren. Men detta var visserligen bara två gånger...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm att den inte startar beror inte på draget..
Det som händer om/då den startar utan drag är att det ryker in..

Som du nämner så startar ingen thermia/ctc på första försöket då den är ny, Den måsta mata fram pellets så det kommer upp till tändelementet först..

För mej har det inträffat "kontrolera sluss" 1 gång då jag sotat ur o de berode på att jag inte brutit strömmen..

Brännaren säger "kontrolera sluss" även då den missat att tända så jag tror det är där som det klickat.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar