Shuntstyrningen i Ecoflexen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Shuntstyrningen i Ecoflexen

Inlägg av johansjostrand »

Barsk skrev i Thermiaforumet
Barsk skrev:Frågade Thermia om hur den optionella rumsgivaren till deras shunstyrning fungerar. Svaret är att den fungerar som komplement till utegivaren.

Utegivaren gasar på värme enligt den kurva som den är programmerad för och innegivaren bromsar. Dvs om innetemperaturen uppnått börvärdet så bromsar den framledningstemperaturen till radiatorerna.

Min tolkning är då att om man programmerar utegivarens kurva aningen för högt så borde den alltså hela tiden ge lite för varmt - och med innegivaren som då bromsar ner tempen till rätt nivå, så borde man i praktiken få en funktion där innegivaren både kan höja och sänka innetemperaturen. Är detta rätt uppfattat?
Någon som vet om Ecoflexens shuntstyrning fungerar på samma sätt? Jag retar mig nåt fruktasvärt på detta krångliga system. Vet att det var någorlunda inställt i vintras, men nu verkar det inte stämma för fem öre... Jag har börvärde på 22 grader. I pannans display visar den att det är 22,7 grader här inne och skickar då inte på mer värme. Trots att mina två termometrar intill innegivaren visar att det bara är 21,1 grader och det är allmänt kallt och rysligt här!!!!!

Jag vet på ett ungefär vilka framledningstemperaturer huset behöver och kurvan är inställd enligt detta, men vad hjälper det när innegivaren tror att det är 1,5 grader varmaren än det är i verkligheten??? Alla element är fullt öppna och givaren sitter skyddad från solinstrålning och annan störbar värmekälla.

Jag har sagt det förr och säger det igen! Får jag ingen ordning på detta bryter jag ner skiten och sätter dit en Thermomatic CBJ istället. Detta vet jag av erfarenhet fungerar till 100%
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
sfb
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 01 sep, 2006 12:13
Ort: Järfälla, Stockholm

Inlägg av sfb »

Hej,

Eftersom jag har en nyinstallerad Ecoflex så ser jag fram emot (?) att justera kurvan under de kalla månaderna. Men eftersom jag sällan kan stå emot att pilla på diverse inställningar så har jag naturligtvis testat med rumsgivaren påslagen då och då för att se vad som händer.

Jag har då definitivt kunnat konstatera att det börvärde för framledningstemperaturen jag haft med inställd kurva och rumsgivaren avslagen har ökats på med ett antal grader då jag slår på rumsgivaren och den registrerar en lägre temperatur än vad jag valt som börvärde för innetemperatur.

Med andra ord så tycks den defintivt både kunna gasa och bromsa, frågan är däremot hur pass stor inverkan den tillåts ha.

Det kommer ju också att bli spännande att se hur pass många buggar nuvarande firmware för pannan har och om/när det kommer en ny version. :-)

Men om innegivaren visar fel tycker jag du ska ta upp det som ett garantiärende! Jag köpte en (hyfsat) billig IR-termometer på Elfa som snabbt (direkt) och beröringsfritt visar temperaturen på en yta. Den använder jag på både väggar och element för att kolla temperaturen och har också konstaterat att min innegivare visar på pricken rätt när jag mäter på den vägg där den sitter.
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Är det någon som vet vad som händer om man kopplar loss givarna och shuntmotorns kablar från styrkortet och hänger dit en annan extern shuntstyrning istället? Det kan väl inte påverka något?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av ja »

Enligt manualen kommer utegivaren att larma, men du kan ju tex. koppla in givaren inne i pannan för att komma runt detta. Cirkulationspumpen måste väl kopplas om också.

Jag tycker inbyggda styrningen verkar bra, så jag tycker du ska använda den.

Problemet verkar ju vara att din innegivare visar fel. Har du lång och eller klen kabel till den?

Du kan ju ställa börvärde till 23.5 grader nu för att komma runt problemet. Då borde verkliga temperaturen vara 22, när pannan tror att det är 23.5.

Enligt manualen till Ecologic v3 som refereras till viewtopic.php?t=4799 så kan innegivaren påverka framledningstemperaturen +/- 7 grader.

/Jonas
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ja skrev:
Problemet verkar ju vara att din innegivare visar fel. Har du lång och eller klen kabel till den?

Du kan ju ställa börvärde till 23.5 grader nu för att komma runt problemet. Då borde verkliga temperaturen vara 22, när pannan tror att det är 23.5.



/Jonas
Antingen höra efter om en ny innegivare som visar rätt.. Annars att öka börvärdet borde väl va lättast.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Sista dagarna verkar den ha uppfört sig någorlunda normalt. Det skiljer just för tillfället bara 1/10 grad mellan givaren och termometern och det är ju fullt acceptabelt. Det har ju också varit stabil utetemp senaste dagarna, så jag misstänker ju att det blir problem igen när det ändrar sig ute.

Om innegivaren nu kan kompensera +/- 7 grader så ska det ju helt enkelt inte gå att misslyckas med inställningarna. Har man bara ställt kurvan någorlunda borde ju innegivaren kompensera detta utan problem. Jag har trots allt en del erfarenhet av uppvärmning och har fått ordning på betydligt krångligare shuntstyrningar än denna, men här vill det sig inte för mig.

När jag startade pannan första gången efter installation i vintras var det bara 12 grader inne. Ni ska inte tro att den ville shunta ut någon värme för det. Efter 6 timmar fick jag nog i kylan och handshuntade tills det blev ca 22 grader. Sedan kopplade jag på eländet igen och då hoppade +/- 4 grader allt efter som utetempen ändrade sig. Den verkade inte bry sig om innegivaren värde över huvudtaget.

Jag ska göra ett nytt försök med ny kabel och dessutom flytta givaren till en annan plats. Den sitter i ett trapphus nu
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

johansjostrand skrev:Det har ju också varit stabil utetemp senaste dagarna, så jag misstänker ju att det blir problem igen när det ändrar sig ute
Jodå! Mycket riktigt! Idag är det 21,1 grader inne, men i pannans display visar den stollt 22,9 grader och vrider naturligtvis inte på mera....

Edit!
Det har nu gått ca 2 timmar sedan jag skrev mitt inlägg ovan. Nu är det 21,9 grader inne och betydligt behagligare. I pannans display visar det fortfarande 22,9. Den har med andra ord inget med verkligheten att göra alls och jag ska nog försöka få den utbytt... Hoppas bara felet sitter i givaren och inte djupt in i pannan...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

För allas intresse fortsätter följetongen! :D

Problemet med felvisningen på innegivaren försvann efter att jag brutit spänningen på pannan. Det hade väl hängt upp sig nånstans i elektroniken kanske.

Jag har däremot gjort en annan upptäckt. Det finns helt enkelt inget perfekt ställe att placera innegivaren på i dethär huset. Hetvattensystemet i källaren strömmar upp värme som stör givaren i hallen. Stängda dörrar till vardagsrum mm gör att det lätt blir kallt i vissa rum.

Jag kör helt enkelt bara med utegivaren istället och styr temperaturen med de helt nya termostaterna som jag råkar ha på alla element. Blev faktiskt förvånad över att de var så pass exakta. Det rör sig bara nån enstaka tiondel på temperaturen i bland.

Termostaterna jag har ärl "Markaryds MTW" modell
Bild

Allt fungerar nu som det ska. Rätt värme i alla rum!
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm jag kom att tänka på en sak vart sitter inne termometern, Är det på en yttervägg el innervägg??

Det kan va stor skillnad på tempen beroende på väder o vind då den sitter på en yttervägg
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
f94-mbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 28 apr, 2006 18:25
Ort: Sollentuna

Fjärrstyrning?

Inlägg av f94-mbe »

I mitt fall funkar shuntstyrningen perfekt. Hade helt manuell styrning innan med en shunt som var glapp och krävde rejäl muskelkraft, så det är ju skillnad nu. Hade en tabell över utetemp och shunttemp så det var bara att mata in denna i pannan.

Jag skulle dock själv vilja ställa in hur ute- resp innegivaren samverkar. Det funkar hyfsat, men det vore ju inte fel att kunna pilla på inställningarna.

Eldar en hel del i braskamin som sitter nära innegivaren. Och det funkar bra, dock hinner det bli ganska varmt innan pannan stryper värmen. Vi har ganska öppen planlösning så värmen sprider sig bra.

Har dock funderat på att använda fjärrstyrningen för nattsänking och slå på denna när jag börjar elda ved så att man får snabbare reaktion från pannan, någon som provat?
Skriv svar