kompressor problem uno

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Sebbe stålkula
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 15:49
Ort: Kristianstad/ Östra sönnarslöv

kompressor problem uno

Inlägg av Sebbe stålkula »

Min kompressor sa uppsig på uno:n
Stod och gick hela tiden. Ringde återförsäljaren och han sa att det hade börjat visa sig nu på fler .
Tror han hade bytt på 3-4 pannor nu av 40 installerade och att KMP kände till problemet. var tydligen något med magnet ventilerna?

Någon som drabbats av liknande ??
MVH Sebbe
AllanK
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 08 feb, 2006 19:18
Ort: Dalarna

Inlägg av AllanK »

Har bytt 2 kompressorer på 20 installerade pannor. Problemet verkar vara åtgärdat nu. Annars bara positiva erfarenheter av UNO.
karlskrona
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 24 feb, 2006 11:38

Inlägg av karlskrona »

Hur märker man att kompressorn går hela tiden?
Ny pelletsanvändare
kenj
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 05 maj, 2006 11:09

Inlägg av kenj »

Fick en UNO installerad i Augusti och har bytt kompressor 2 ggr. pga. att den gick hela tiden utan att bryta (magnetventilen).
Men nu verkar det funka.....

Mvh//Jerker
Sebbe stålkula
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 15:49
Ort: Kristianstad/ Östra sönnarslöv

UNO

Inlägg av Sebbe stålkula »

Ja det lät bra att dom kom på problemet .
Är väl bara att vänta på dom ska byta yt den då

Tack för hjälpen MVH Sebbe
AllanK
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 08 feb, 2006 19:18
Ort: Dalarna

Inlägg av AllanK »

karlskrona skrev:Hur märker man att kompressorn går hela tiden?
Det hör du. Den bör gå ca 4-7 min efter utblåsning, går den betydligt längre är det bara att byta.
Sebbe stålkula
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 15:49
Ort: Kristianstad/ Östra sönnarslöv

kompressor

Inlägg av Sebbe stålkula »

I dag var dom här och bytte
han hade velat vänta lite för kmp hade kommit med en förbättrad kompressor så han hade inte tyckt det var lönt att montera dom han hade hemma . Utan satte in den förbättrade istället.
Sunt tänkande tycker jag. Hörby lokalförening växer mer och mer i mina ögon.
MVH sebbe
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Re: kompressor

Inlägg av NRG »

Sebbe stålkula skrev: Hörby lokalförening växer mer och mer i mina ögon.
MVH sebbe
Hörby lokalförening verkar KMP:s vettiga ÅF i Skåne. Har själv haft Bio Syd som jag bara kan varna för...

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Tiv
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 01 mar, 2006 21:30

Kompressor strul

Inlägg av Tiv »

Fick också problem idag. Märkte att kompressorn gick hela tiden, och pannrummet luktade bränt, så den har säkert gått ett bra tag. När jag kopplade loss luftslangen till brännaren, så slutade kompressorn efter ett tag. Ser ut som kopplingen läcker rätt kraftig. Kanske har att göra med att den sitter precis ovanpå pelletsmatninigsrör som blir ganska varmt ?
//Tiv
KMP Uno solversion + PX21 brännaren, akumulatertank 700l med elpatron, veckoförråd, solpanelor.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Vill bara instämma i varningen för BioSyd. Har väntat i ett halvår på min installation som skulle varit klar i början av september. .
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Sebbe stålkula
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 15:49
Ort: Kristianstad/ Östra sönnarslöv

ÅF

Inlägg av Sebbe stålkula »

Ring och prata med thomas på hörby lokalförening, väldigt hjälpsam tex när jag skulle mura in rökrör i skorstenen så fixade han röret till mig genom "hans" skorstens kille , + Fick rabbat för att jag lyfte ut pannan själv!
så dom kan jag bara rekomendera !
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Jahupp... så hamnade man här också :evil: Kompressorn sket sig igår. KMP vill dock inte leverera någon ny då de tycker att det blivit för dyrt för dem att byta ut dem överallt... istället skall de finna någon alternativ lösning. Verkar inte stämma att de "löst problemet" således...
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Hur f-n ska de då lösa uraskningen av brännaren ?
Skall man behöva skrapa rent själv ?
Den brännaren är ju tokjobbig att lossa.

Klart du ska ha en ny kompressor, de är skyldiga att reparera omgående.
Du ska inte behöva längre än skäligt.

Konsumentköplagen gälller före deras tyckande.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Jarina
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 04 nov, 2006 09:48
Ort: Eslöv

Inlägg av Jarina »

Detta har hänt mig med, kompressorn bara gick och gick.
så i stället för att vänta på att den ska skära, stängde jag av den.
leverantören sade att KMP har kommit på att, istället för att kompressorn/tank ska stå under tryck hela tiden, i väntan på att pannan ska bli klar. Skall den ladda upp och sota ur precis efter bränning.
Så min installatör skulle komma med någon mojäng för detta, men med tanke på alla klagomål, lär det väll dröja...
han trodde att pannan skulle gå i ca 2 veckor innan den stannar för allt sot.
så nu blir det manuell sotning varje söndag...
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Det var ju kul... :evil: Anledningen till att man köpte en UNO överhuvudtaget var ju liksom att slippa hålla på med sån skit.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Skriv svar