Ecoflex - fördelar och nackdelar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hjerpe
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 27 sep, 2006 13:27
Ort: Tjörn

Ecoflex - fördelar och nackdelar

Inlägg av hjerpe »

Ska installera ny panna under hösten och nu väntar jag på sista offerten vilket är den på ecoflexen. Har varit och tittat på den hos installatören och allt verkade väl okej förutom att den inte startade upp när installatören skulle förevisa den. Fick tömma en mängd pellets som låg i koppen. Vid andra försöket gick det bättre.

Vilka fördelar och nackdelar har ni upptäckt som har kört igång era pannor? Har sett både nöjda och mindre nöjda inlägg på det här forumet.

Upplever ni att varmvattnet räcker till för normal förbrukning? Är det något problem om man vill tömma upp ett normalstort badkar?

Den stora fördelen jag ser med ecoflexen är att man kan docka den med en luft till vattenpump om nu pelletsen skulle bli alltför dyr.

Tacksam för alla inlägg om hur ni funderar över era pannor.
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
tobmannen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 03 feb, 2006 15:44
Ort: Karlskrona

Inlägg av tobmannen »

Hej

Jag har kört med pellets sedan i maj och har inte haft något som helst problem med vare sig badkar eller strömhoppsduschar för hela familjen.

När jag har temporärt haft pelletseldningen ur drift så har duschandet blivit lilte svalt, men det är pga att eldriften var så lågt ställd, när jag höjde temperaturen på eldrift så var det inga problem.

/Jesper
EcoFlex (300L förråd) som värmer 1,5 plan med källare 175(+60)m2, i Karlskrona. Murad skorsten 8m.
poul
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 02 aug, 2006 19:04
Ort: Växjö

Inlägg av poul »

Jag går i samma tankar som du hjerpe, och det jag har hört av andra om Ecoflex är:

- bra vv-kapacitet om man ställer hyffsat hög panntemp (man kan öka högeffektläget till 20 kW)
- shuntreglering ingår
- bra menysystem och semester/kalenderfunktion
- bra asklåda och rätt långa sotn./uraskn.intervall
- liknar mycket Biomatic20+, men billigare, saknar spaksotning f.t.

Man har också tipsat mig att justera in brännaren efter någon tids drift (12-13% CO2 för varje effektläge).

Men kanske ska de som har en sån panna yttra sig och inte jag... ;-)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

När jag körde på el gick det att fylla badkaret (150 cm långt) med 60 grader i pannan. Vid 50 var det lite knappt. Nu har jag 80 grader med pellets så det är inga problem med kapaciteten för våra behov.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Inlägg av ardbeg »

Jag är ju ganska ny - pannan installerades den 22 augusti i år - och har än så länge kört på grundinställningarna. Har inte ens sotat ur den ännu, tänkte mig att göra det till helgen. Sotaren var dock här i går och rensade pipan och sa att allt såg bra ut vad den anbelangar. Badkar har vi inte, men för duschande är det inga problem so far. Och vi är 6 personer i hushållet - varav 3 tonårstjejer ;) och har 2 st duschar.

Jag har ett Mafa Midi förråd som rymmer lite drygt en halv pall - den fyllde jag upp vid installationen (med Statoil-pellets som installatören förmedlade) och nu är det väl ca 1/4 kvar.

Nu när det börjar bli lite kyligare så märker man ju att den ökar farten lite - det börjar bli varmt i rören så det märks och jag har nu ställt in nattsänkning med 3 grader. Tycker inte om när det är kvalmigt på natten...

Installatören skall komma och göra efterkontroll om 1,5 vecka - och då skall vi gå igenom inställningarna en gång till och se om något behöver ändras. Men än så länge är jag helt nöjd.

De "fel" och negativa saker som jag har upptäckt / råkat ut för:
Några ggr har den signalerat "inga pellets" och då har det stannat upp i slangen som kanske är liiiite för flack i min installation. Men det räcker att putta på slangen 2-3 ggr så drar det igång igen.
Sedan märker man att den inte läcker lika mycket värme som vår gamla oljepanna - iof bra, men det har blivit råare i tvättstugan som ligger i rummet intill. Tvätten torkar inte lika fort. Funderar på att göra ngn åtgärd där, eftersom vi är många i hushållet går ju tvättmaskinen ganska ofta så det är lite bekymmersamt. Får se om det blir bättre i och med att det blir kallare ute och pannan går oftare.
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

ardberg : enklaste för att få varmare i tvättstugan är att instalera radiator där då kan du ju även styra temperaturen där
du kan ju även kolla efter fläktkonvektor då rörs luften om en del åxå
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Enda som jag sett som är lite synd är att det är skruvar o inte snabbkoppling på asklådan i ävrig måste den va riktigt prisvärd.. :wink:


Får snart se vad den går för då jag ska justera in en kompis ecoflex som ska stå för värmen i ett lastbilsgarge på 500 m2 el 1500 m3 luft med golvvärme..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar