Rökgastemp, pelletspriser

martene
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 08 feb, 2004 22:58
Ort: Kalmar

Rökgastemp, pelletspriser

Inlägg av martene »

Hallå där!

Någon som vet vilken rökgastemperatur man bör ligga på?
Samt till vilka priser köper ni pellets, ca 1,90 kr/kilo gav jag!
Jba
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 11:48

Inlägg av Jba »

1.90 kr Bulk från Statoil..
Jag har ca 60 grader en meter ner i skorsten. Lite för lågt så jag håller koll på kondens. Hittills ingen fara :shock: . Jag har tagit bort två turbolatorer och vill inte gärna ta ur fler :? .. Beroende på sotning så pendlar rökgaser från pannan mellan 180-200 grader.

Kul med ett eget pellets forum :lol: .. Jag har även haft såbi pellets innan vilken jag tyckte sintrade och sotade mera.
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Jag har precis installerat en stoker(Veto Talkkari) o fick för mig att
mäta tempen när avgaserna lämnade pannan,90grader med pellets
o 375grader med ved.
Pannans temp var vid de olika tillfällena 75grader.
Pellets eldningens temp verkar ju lite låg el??

mvh christer
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Christer, 90 grader är nog lite för lågt. För att slippa kondens så bör tempen vara minst 60-80 grader en halv till en meter ner från skorstenstoppen. Det finns lite olika bud om exakt vilken minimumtemp man ska ha och var. Vissa säger 60 grader en halv meter ner och andra 80 grader en meter ner. Om man har 80 grader en halv meter ner så tror jag att man är på den säkra sidan.

I min tegelskorsten så har jag mer än 80 grader ungefär en meter ner från toppen när rökgastempen är 180 grader. Jag eldar med ved, men jag tror att det inte är så stor skillnad mot pelletseldning.
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Hej igen sveno,tack för länken hit(christer.j luft i element).
Jag fick upp tempen till 150 genom att öppna dragspjället på pannan
lite grann så det är nog bara intrimmning av stokern
som gäller,att inte värmen går ur ordentligt fick jag svar
på när jag drog bort brännaren den var röd av värme.
Skall gå upp på taket o mäta i toppen på skorsten när vädret
o modet tillåter(höjdrädd).

mvh christer
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Höjdskräck

Inlägg av sveno »

Christer, jag kan av erfarenhet säga att höjdrädsla går över. Jag skakade i en timme efter att jag varit upp på mitt tak (ungefär 8 meter) första gången. Det blir lite bättre för varje gång och plötsligt inser man att man har för lite respekt...
Gäst

Re: Rökgastemp, pelletspriser

Inlägg av Gäst »

1700:- för en pall med 52 st 16 kilos säckar kostar det i Falköping .
Thomas
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 00:41
Ort: Söderköping

Inlägg av Thomas »

I höstas kostade en pall 1850 kr (2224kr/ton) i Söderköping.
Pelda
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 08 apr, 2004 11:22

Rökgastemp

Inlägg av Pelda »

Hej! Detta är mitt första försök att delta i en sådan här diskussion så jag ber om överseende om något blir galet.

Martene frågade för en månad sedan om vilken rökgastemp man bör eftersträva. Mitt svar blir runt 100 grader direkt efter pannan. Allt över denna temperatur är onödiga förluster av energi.

Denna temperatur kan dock inte nås i alla anlägningar, tyvärr. Men man kan försöka att baffla inuti pannan så att rökgaserna får så lång uppehållstid (transportväg) som möjligt i pannan. Om detta utförs skall en kontroll göras av undertrycket i eldstaden så att det inte blir för litet. Detta gör man med hjälp av ett tänt ljus eller tändsticka (tändstickan brinner dock oftast upp för fort) placerad intill en av pannans luckor, öppnad med en liten springa. Rätt undertryck har man om lågan dras in i eldstadsutrymmet utan att slockna (för högt undertryck)eller fladdra (för lågt undertryck).

Fladdrar lågan måste undertrycket ovillkorligen ökas innan man eldar vidare.

OBS! 100 grader efter panna förutsätter att man har en dragregulator installerad i stosen mellan pannan och skorstenen. Egentligen skall alla pelletseldade pannanläggningar vara försedda med en dragreglering för att förbränningen och därmed verkningsgraden skall kunna optimeras.

Ger inte detta risk för kondensbildning i skorstenen? Svar nej!

Genom inblandning av torr luft i rökgaserna fås daggpunkten (den temperatur då rökgaserna övergår till vätska) att minska till under 40 grader jämfört med de ca 60 grader som gäller för rökgaser utan luftinblandning. Därifrån kommer den gamla rekommendationen om minst 60 grader ca en meter ner i skorstenen pipa för rökgaserna från pannan.

En enkel mekanisk dragregulator typ vipplucka kostar runt en tusenlapp och är en bra investering som skydd för kondensskador i skorstenen.

Kom även ihåg att det måste finnas ett tillräckligt stort luftintag in till pannrummet för god förbränning och dragreglering.

Något oklart? Hör av dig!
mackan
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 28 mar, 2004 14:56

Inlägg av mackan »

1,75;- kg för såbis pellets.
manne
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 18:23
Ort: Stockholm

Inlägg av manne »

Hej,

Har börjat elda pellets i en stor skolbygnad. Vid besiktningen konstaterades att jag haft problem med kondens uppe i skorstenen. Nu undrar jag om det kan ha förbättrats sen jag började med Pellets. Dvs, vad är skillnaden med pellets jämfört med Olja vad gäller kondens. Rökgastempraturen från pannan är nu ca 200 c men skorstenen är ca 15 meter och väldigt vid. Alltså är det svårt att få 60 c längst upp. Har tyvärr inte hunnit mäta än, måste hitta en bra termometer för det.
3000 m2 med en 65+ kwh roslagsbrännare. Omöjligt?
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

manne skrev: Rökgastempraturen från pannan är nu ca 200 c men skorstenen är ca 15 meter och väldigt vid. Alltså är det svårt att få 60 c längst upp. Har tyvärr inte hunnit mäta än, måste hitta en bra termometer för det.
En vanlig ugnstermometer (som man har i köttet) duger alldeles ypperligt till att sänkas ner i skorstenstoppen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

2,32/kg SBE i säck, 4 pallar på väg in (hoppas jag). Beställde litet sent. Har fått "stödköpa" 20 säckar hos Granngården för 2,59 kr/kg. Ska det vara så här dyrt, får man snart flytta till Norrland!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Skriv svar