Varmvattenkapacitet i Ecoflexen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Varmvattenkapacitet i Ecoflexen

Inlägg av Stugsittaren »

Jag var lite orolig när jag gick från beredare till v-växlare men den fungerar över förväntan. Jag har panntempen inställd på 70 grader och blandningsventilen på ca 50. När jag nyss tappade upp ett bad gick panntempen från 73 till 53 när det var fullt. Då öppnade jag ändå kranen för fullt för att testa gränserna, så i dagsläget finns det ingen större anledning att ha mer än 70 i pannan. Det skulle som värst kunna vara 66 grader när jag började och då skulle det kunna gå ner till närmare 40 och varmare är så behöver inte badet vara. Visserligen mindre tempskillnad mot önskad temp men brännaren skulle komma igång direkt då jag börjar tappa. Varmstarten går på en halv minut eller nåt och när brännaren är igång går tempen ner mycket saktare. Skall testa från 66 grader nästa gång. Om radiatorkretsen vill ha en massa värme samtidigt så kanske det inte räcker. Återkommer efter nästa fältstudie.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stänger inte shunten då panntempen går under 50° som thermias shuntstyrning??

Det går ju även att aktivera 20 kW läget o köra alla effektlägen med min på 8-10 kW, låg 15 kW o hög 20 kW för det är ju bra ju lägre temp du kan ha på pannan då det blir mindre förluster.. Men den bör hålla över 60° vid normaldrift så det inte blir kondens i pannans eldstad/tuber men det är ingen fara om den dippar under 60° vid korta stunder som då du tappar upp ett bad..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stänger inte shunten då panntempen går under 50° som thermias shuntstyrning??

Det går ju även att aktivera 20 kW läget o köra alla effektlägen med min på 8-10 kW, låg 13-15 kW o hög 20 kW för det är ju bra ju lägre temp du kan ha på pannan då det blir mindre förluster.. Men den bör hålla över 60° vid normaldrift så det inte blir kondens i pannans eldstad/tuber men det är ingen fara om den dippar under 60° vid korta stunder som då du tappar upp ett bad..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Stänger inte shunten då panntempen går under 50° som thermias shuntstyrning??
Nej CTC:n verkar inte stänga shunten vid stort vv-uttag. Det står i alla fal inget i manualen om det.

Jag kör nu på samma inställning på låg och hög för att kolla aska och förbränningen.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
André skrev:Stänger inte shunten då panntempen går under 50° som thermias shuntstyrning??
Nej CTC:n verkar inte stänga shunten vid stort vv-uttag. Det står i alla fal inget i manualen om det.

Jag kör nu på samma inställning på låg och hög för att kolla aska och förbränningen.
Du får väl ställa ner tempen på pannan o tappa i ett bad o se vad som händer då pannan kommer ner till 50°..

Du har väl fått din anläggning med installation o allt rätt billigt så en Co2 mätare skulle du ju kunna kosta på dej o ändå klarat dej billigt undan.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar