Problem med automatisk uraskning på NH

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Earbay
Prima virke

Problem med automatisk uraskning på NH

Inlägg av Earbay »

Hej!

Har ju kört ett tag nu med NH-brännaren och är nöjd! Har oförbrända pellets men ska tillverka en större plåtbit när jag har tid.

Enda problemet jag haft är att jag får ett felmeddelande: tror det står "Problem!!! Askskrapning!"

Läste i istruktionsboken att det orsakades av att man fick en hård kaka i botten på brännkoppen och att lösningen var att ställa ner intervallet mellan askskrapningarna. Så jag ställde ner den från 2500 till 2000. Det blev bättre, men det händer fortfarande en gång per vecka.

Bör jag ställa ner det ytterligare? Vill helst inte det då jag kör underhållsfyr och brännaren måste ju släcka ner och skrapa ur oftare.

Som tur är så blir det ju inte ett driftstopp utan när den misslyckas så verkar den bara hoppa över askskrapningen.

Synd bara att man måste ut med brännaren varje vecka och skrapa med något vasst i brännkoppen så kakan försvinner. Plus att det vibrerar i hela pannrummet när den försöker askskrapa.

Vad har ni andra för erfarenheter, vad kör ni för intervall? Nämnas bör ju att jag kör med Solett. Vet inte om kvalitén kan ha någon betydelse, känns ju så? Kör på 9kw.
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Kör solett själv, och har för mig min står på 4000. Detta var ett värde som installatören körde in, då han ansåg att den funkade bäst då.
Har heller inte haft några problem med anläggningen sedan starten :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Hej Earbay!

Jag får samma problem som du, "Problem!!! Askskrapning!"
var 3-5 dag... Även jag kör med Solett pellets...
Har pratat med Janfire tekniker som föreslog att jag skall ställa ner intervallet mellan askskrapningarna från default värde 3500 till 2000.
Fixade detta igår och nu väntar.... :(

Har kört andra 2 st. NH brännare där jag hade ahndra fel men även detta ned askskrapning men då var problem med motorn till askskrapningen - den var för "klen". Enligt Janfire så skall detta vara fixat på nyare brännare.... :?

Har mailat till Solett ang. pellets kvaliten men fått ej något svar...
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
Earbay
Prima virke

Pelletskvalité

Inlägg av Earbay »

Pratade med min installatör i förrgår och han sa att Solett hade bra pelletskvalité för tillfället så det skulle inte bero på det. Han ska komma och justera brännaren nästa vecka så då ska vi titta på det. Återkommer när jag vet mer.
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Hej!

Efter att ha ställt intervalet till 2500 och fick IGEN felet efter 8 dagar!
Omstart / askskarapning för intervalet 2500 mattningar var 1 gång per dag vid: utetemp: -6 - 11 grader, effekt 9 KW.

Skall sänka intervalet för automatisk askskrapning till 2000 mattningar...

Ha en bra dag!
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
Skriv svar