BIOetanol kaminer

Skriv svar
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

BIOetanol kaminer

Inlägg av Grimreaper »

http://www.kamindesign.se/

Någon som har någon erfarenhet av dessa? .. Värmer de bra? Är de så ekonomiska som dom säger?

Funderar på en då man främst kan hänga upp den på höjd där lillen inte kan komma åt å bränna sig, samt man slipper ved/aska i vardagsrummet... (tänks som mysfaktor + lite tilläggsvärme på kalla dagar under vintern)...
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

450 spänn för 8 liter suger en del tycker jag i alla fall......

Är det bara elden man är ute efter så är det säkert billigare än ved (beror på vad man betalar för veden givetvis...), men om man räknar på energiinnehållet så tror jag inte blir så billigt, dvs, jag tror inte du får ut så mycket värme av det hela, men som sagt var, som mysvärme låter det rätt vettigt eftersom nman slipper aska m.m

Jag har dock ingen som helst erfarenhet av någon så det är möjligt att jag är helt ute och reser.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Såg att det gick 1 liter på 3-4 timmar... lät fan dyrt å elda iallafall..fast man gör det ju inte sååå ofta.
fördelarna är ju billig installation och inköp samt ingen hantering av sot och annat.

Och det är mysvärme jag är ute efter .. eldar ju pellets annars :D
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Tar det 3-4 timmer att elda upp 1L T-Röd är det inte mycket värme man får där inte! Och ja, T-Röd är etanol med bittermedel och färg, alltså exakt samma sak som den "speciella" vätska de rekommenderar förutom den röda färgen. Vill du ha lite "spakande" kan du hälla i en skvätt vatten...

Så se det som ett större spritkök med mindre värma.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar