Ved- eller pelletskamin?

Skriv svar
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Ved- eller pelletskamin?

Inlägg av Kasch »

Hjälp mig att välja tillskottsvärme, främst kalla vinterdagar när vi tempsänker acken för att spara på vår lilla ackvolym). Antingen en täljstenskamin på 200-300 kg (vill inte ställa mer på golvet) eller en liten billlig pelletskamin (Eco Baby, c:a 20 000:-).

Pelletskaminen har alla bekvämlighetsfördelar. Men de är inte vackra (de ser ju med få undantag rent för j-vliga ut :-) ) och - viktigast - kräver nödström vid elavbrott vilket jag är tveksam inför. Vår nuvarande gjutjärnskamin är räddningen när strömmen går längre perioder på vintern. Dessutom blir jag pelletsberoende vilket jag inte är van vid.

En täljstenskamin får jag för runt 15 000:- som avger värme (om än inte full effekt) efter avslutad eldning i åtminstone fem timmar. Tänds och eldas på morgonen innan jobbet med pannved. Brasan kanske dör ut vid halv tio - tio på f m och täljstenen bidrar med värme till tretiden på e m. Funkar utan ström. Längre livslängd, mindre teknikkrångel. Mer jobb med vedkånkning och eldande.

Kan man få lite hjälp att fatta ett beslut?? Tack...

(Någon som har erfarenhet av Eco Baby? För/nackdelar? Hur enkelt är det att installera en pelletskamin i en bef murstock?
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

i ditt fall hade jag valt vedkamin då du verkar orolig för att bli strömlös
jag har på långtidsprojekt att skaffa vedkamin som nödvärme
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Tack - du fick beslutsvågen att väga över åt ett håll. Någon som vill balansera upp den eller kanske göra det ännu enklare för mig? :roll:
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag får väl hålla med, om du bor på en plats där det inte är så ovanligt med strömlöst mitt i vintern så skulle nog jag också satsa på ved.

Alternativet är ju annars en pelletskamin som går att köra på batteri, antar att sådana finns eller ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
scampimicke
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 11:14

Nöd ström

Inlägg av scampimicke »

Hej

Det finns 12v omvandlare på Clas Olsson för 950kr på 650w har testa att starta en KPM Mysinge med det och det funkar bra. Vid uppstart behövs 450w vid drift 30w så batterier räcker nog ett tag minst ett dygn. Friditsbatteri och en 12v omvandlare.


Micke
Jockepocke
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 08 jun, 2006 19:16

Inlägg av Jockepocke »

Jag har läst nånstans att man kan köra pelletskaminen på snålläge upp till en vecka med ett fritidsbatteri.
Jag skulle tända med tändsticka och hoppa över upptändningen, sen köra på ecoläge.
Då kan det räcka en vecka kanske.
Nu har jag inga problem med strömavbrott, så för mig var valet av pelletskamin för vedkamin enkelt. Det blev pelletskamin.
Största anledningen var att jag vill slippa vedhanteringen, tända brasan osv..
Att bära fem pelletspåsar i veckan är inte mer arbete än att bära in matkassarna.

Automatik är ett fint ord :) Varmt när man stiger upp på morgonen...
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Jag har läst nånstans att man kan köra pelletskaminen på snålläge upp till en vecka med ett fritidsbatteri.
Det tvivlar jag dessvärre på. Min vedanläggning har en driftseffekt på c:a 90 w. Omformaren har förluster, räkna kanske med 80% verkningsgrad. Det ger väl ungefär 10A vilket betyder att min 40-klump till blyack på 100 Ah räcker till max tio timmars kontinuerlig drift av systemet...
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Det finns ett pelletskaminalternativ!

WHAM har en strömlös pelletskamin som även kan fås vattenmantlad. Dessutom är den helt OK till utseendet. Kostar nog dock lite mer än du tänkt dig. Men du kan ju kolla upp den i alla fall.

Här är länk till en återförsäljare.
http://www.kaminexperten.com/?dok=produ ... d=1&qcat=3

Hejhej

Thomas
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Tack för tipset Thomas! Jag har tittat på den tidigare men den ligger tyvärr över budget. Sedan tycker jag nog att den hör till designkategorin plåtburkar men alla har vi olika smak och tur är väl det! Önskar bara att det hade funnits lite större spridning på designen av pelletskaminer.

Thelin 2000 har jag tittat lite på - udda, nästan kitschigt nostalgiutséende som jag gillar. Tyvärr har den manuell tändning och verkar bara gå att elda med 6 mm pellets (svårare att få tag i och dyrare?). Å andra sidan kan den drivas direkt på 12-voltsbatteri som dessutom ladas av kaminen under drift.

Fortfarande dock lite övervikt mot täljstenkamin tror jag...
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Kasch skrev:Sedan tycker jag nog att den hör till designkategorin plåtburkar
Det håller jag absolut med om. Men jämfört med allt annat jag sett i pelletskaminväg så är den ändå OK, tycker jag. Fast den är lite stor och ser överviktig ut också.

www.narvells.se verkar finnas ett stort utbud av pelletskaminer, kanske kan du hitta nåt passande där.

Hejhej

Thomas
Skriv svar