Nu då, fick en rökpuff? (snart blir det f-n värmepump)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Nu då, fick en rökpuff? (snart blir det f-n värmepump)

Inlägg av fredrik_halmstad »

Hej,

Har inte haft ingång pannan/brännaren på 3 dagar men idag när jag röjt upp och fixat lite i panrummet så startade jag brännaren.

Det kan/bör inte finnas några gengaser i pannan men precis vid tändning så fick jag en puff som rökfyllde pannrummet.

Vad är fel nu då?


Fredrik

CTC 265, KMP P20 -02, Laxå pellets.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Kall skorsten med dåligt drag kanske?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Hej!
Har du justerat in din brännare med ett rökgasinstrument?
Har du själv monterat eller är det gjort av en installatör?
När böt du senast pelletsleverantör eller har du alltid samma?

Hur stor startdos har du, uppmätt i dl som ett exempel?
(Bör vara 3-3,5dl- närmare 3,7dl med norskpellets då den är hårdare.)

Om du har bytt till det senaste tändelementet, hur har du monterat detta?

Har du tändelementet framskjutet så långt det går emot bakre väggen i brännarröret?

Har du sett till att du har ett mellanrum i framkant av tändelementet så att luftflödet kommer igenom?

Vilken processor har du? (version). Watt på tändelement? finns olika.

Har du mätt draget i skorstenen?

Har du kontrollerat att du har fri rökgasväg ända från pannan till toppen av skorstenen?
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Hej,
Jag förstår att du lackar ur och önskar du körde pump istället.
Detta händer med brännare av alla de sorter under ogynnsamma förhållanden. Kan vara svårt att komma till rätta med, händer det mer än en gång kan det vara lägen att ta krafttag.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Hej,

Skall svara så mycket jag kan...

*Har du justerat in din brännare med ett rökgasinstrument?
Nja, det gjordes vid installationen men haft problem sedan jag flyttade hit, dvs. förra ägaren gjort det.

*Har du själv monterat eller är det gjort av en installatör?
Av en installatör vad jag kan få fram av papperna.

*När böt du senast pelletsleverantör eller har du alltid samma?
Bytt en gång från Svensk Brikett till Laxå pga. förmycket spån hos den förstnämde.


*Hur stor startdos har du, uppmätt i dl som ett exempel?
Mätt en gång efter läst här men just nu vet jag inte.

*Om du har bytt till det senaste tändelementet, hur har du monterat detta?
Tändelement byttes senast det gick sönder hos en ÅF i Halmstad som numera inte finns kvar (tror jag).

*Har du tändelementet framskjutet så långt det går emot bakre väggen i brännarröret?
Får kolla detta när den har svalnat, men hur menar du mer exakt? Skall det sitta så långt fram mot "de små" hålen som möjligt?

*Har du sett till att du har ett mellanrum i framkant av tändelementet så att luftflödet kommer igenom?
Mellan elementet och "röret" kring det?

*Vilken processor har du? (version). Watt på tändelement? finns olika.
5.3, hur ser man antal watt?

*Har du mätt draget i skorstenen?
Nej, men lossar jag pellets matningen o håller handen där så är det rätt bra drag.

*Har du kontrollerat att du har fri rökgasväg ända från pannan till toppen av skorstenen?
Hur gör man det, med röktändstickor eller vad det heter?

Tack på förhand,
Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
Carina
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 11:33
Ort: Hässleholm

poffar

Inlägg av Carina »

Hejsan!
Har kört med pellets i snart 1 år(25 nov är dte ett år).
Haft mycket strul med poffar o fått städa aska o sot o haft div mängder med rök!!!

Wittsjö skorstensservice var här(köpt brännaren av dom) och han ställde in brännaren o sa att de kunde inte vara bättre med allt!
Sotaren säger att panna o skorsten ser bra ut!
Jag har berättat hur jag gör när jag sotar/askar ur panna o brännare. Gör inget fel enligt installatör o sotare.

Får ändå explosioner! Askar ur som jag ska.....tömmer inte bara brännaren utan sotar ur ordentligt!

Senast imorse kom två explosioner. Jag trodde först att en bil utanför exploderade. Men när nästa kom insåg jag att det var i min källare!!!!
Massor av rök o sot o aska igen!!
Sotade igen....o de lilla sot o aska som kommit på dessa få dagar var knappt ens lönt att sota!!!

Kan bara efter ett år med sorg i hjärtat konstatera att jag gjort mitt livs flopp!!!
Ångrar bittert att jag gick på detta med pellets.
Och hade jag iallfall kunnat känna att jag sparat massa pengar med pellets kanske all städning kunde varit värt detta(men smällarna är inte bra för brännare eller hus), men den lilla förtjänst man gjort med tanke på hur priset farit i skyn så är det inte värt allt jobb!

Tackar mig själv för att jag inte rev ner tanken eller kastade oljebrännaren!

/Carina
Tack för en bra site. Hade mycket nytta av den....bara synd jag inte hittade hit INNAN jag köpte pelletsbrännare...då kanske jag fått råd att INTE köpa nån till min panna! =)
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Som här, det funkar kanon när det funkar men från o till så kommer poffar och ibland smällar som man tror huset ramlar ihop.

Det som jag är mest förundrad över är att efter alla ändringar, tätningar och annat jag fått tips (utom dragluckan som jag inte fått ännu) så har det inte blir bättre.

Det som irritera mig mest är att brännaren inte kan ge mer info om problem osv. därför är jag inne på att bygga nått eget styrsystem som kan samla in värden m.m.

Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Skillnaden mellan en oljebrännare och en pelletsbrännare är ju uppstarten, en oljebrännare startar på ett par sekunder (ej förvärmningen inräknad), medan pelletsbrännaren tar några minuter att få fart på, och då kan man ju anta att alla problemen finns vid uppstart under förutsättning att brännaren funkar som den ska när den väl är igång.

När tändelementet är igång så börjar ju pellets glöda och genererar en hel del rök, om då uppstartfasen är felinställd så att det exempelvis tar en lång stund som det ligger och pyr innan fläkten drar igång så kan det ju samlas massor med rök i pannan och om förutsättningarna är rätt så kan det bli en bra smäll när pannan ska starta sedan, men i de flesta fall så ryker det bara in i några sekunder.

Så en absolut förutsättning är givetvis att det finns rimligt drag i pannan, att startdosen är korrekt och att tiden som tänelementet ligger på innan fläkten smaskar igång är korrekt.

Jag har själv noterat att någon enstaka gång så ryker det in i min panna vid uppstart, detta har inträffat några gånger på sommaren (taskigt drag) och även nu på hösten när jag startat brännaren när pannan har varit kall (under 60 grader).

Men att det ska bli en explosion är väl mera ovanligt och man kan ju anta att det borde gå att lösa om man bara lyckas klura ut var problemet är, det bör i alla fall vara relaterat till draget i pannan på ett eller annat vis skulle jag tro.

Jag hoppas ni lyckas lösa problemen i alla fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Dykarn
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 okt, 2005 11:21
Ort: Skåne

Inlägg av Dykarn »

Ja, himla trist det där :( :(
Mina erfarenheter av pellets och Pellx är dock bara goda så jag tänkte försöka bidra med några tips.

Under mitt första år har jag haft startproblem vid ett tillfälle; då ökade jag startdosen lite :wink:
En månad senare hade jag ett par mindre puffar och rökutveckling som följd; då minskade jag dosen igen :?
Därefter har allt gått bra. Jag ventilerade detta med Pär (www.oljebolagetiskane.se) och han kom och kollade pannan. Startdosen kan visserligen vägas upp (och skall kanske så göras ett par gånger per år för säkerhets skull) men han kör på att den skall precis täcka det "ovala" hålet jag har bak i brännarröret. Det är inga problem om den behöver ett extra tändförsök vid nystädad panna, det kommer att fungera bra ändå.
Numera får han komma en gång per år och fibbla med brännaren, mäta rökgaser etc och då går pannan som ett skott :D För mig är det värt detta eftersom jag vill ha så lite strul som möjligt.
Kolla också att de lufthål som finns i brännarröret ej är igensatta eftersom det går åt mycket luft.
Är det någon skillnad på nysotad skorsten och/eller panna?
Nu har jag visserligen en P21 och vet inte hur mycket som skiljer från P20'an men det borde inte vara jättestor skillnad :?:
Pär ställer inte bara in brännaren och mäter rökgaserna, han kollar också undertrycket och installationen/pannan i allmännhet. Sen är det ju en fördel till att man kan köpa reservdelar (tändelement, fotocell etc.) när det behövs. Jag har fått erfara att det är STOR skillnad på installatörer och installatörer. Han som satt in pannan i vårt hus borde ha en elektrisk fotboja och besöksförbud på 200 meter från min panna :twisted:
Nåväl, hoppas att det löser sig både för dig och Carina. Olja är inget allternativ, inte ens om priset för pelletseldningen börjar närma sig oljepriset. Olja kan vi inte fortsätta med :!:
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
tobiash
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 26 sep, 2006 08:12
Ort: Västerbotten

Inlägg av tobiash »

Visst verkar det vara så att pellets inte alltid är bekymmersfritt, många kanske accepterar "smällar" osv och inte ser detta som ett bekymmer.
Det finns förmodligen mycket att göra på pelletsbrännare m.m för att de ska fungera bättre.

Har inte själv haft några puffar ännu men det kommer säkert, det verkar som om allt har med rätt drag att göra så att gaserna kan evakueras ur brännaren, pannan och skorstenen.

Som tidigare inlägg kolla fläkten i brännaren, kanalerna i pannan(spjället i ditt fall eller baffelplåten mot oljebrännar delen).

Böjen på fallröret skall du kunna hålla handen på vid drift utan att att bränna dig i annat fall får dåligt drag. kanske för stor baffel om du tillverkat något eget.

Motdrags luckan kommer inte att göra att du får mer drag i skorstenen snarare sänka det, förmodligen har du för mycket drag som det är, beroende vad du har för skorsten. Har du gränsfall lite drag nu försämras det ju vid vissa väder betingelser: röken kan inte evakueras tillräckligt.
ctc 265-74 med Px21 85+85m2
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Nu har jag mätt och fått dett till att jag har en rökkanal på 170 mm (rektangel) och en skorsten med diameterna 160mm med en högt på ca: 8 meter.

Någon sa till mig att man bara skall ha 100 mm för pellets?

Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
tobiash
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 26 sep, 2006 08:12
Ort: Västerbotten

Inlägg av tobiash »

Nog verkar det som om du har tillräckligt drag.

Jag har en 6.5 meter murad skorsten något större än den du har, Mätte draget till 14-15pa i fallröret med motdragsluckan stängd, Luckan ställd på 15-20pa hade jag 6-7pa i fallröret.
ctc 265-74 med Px21 85+85m2
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

fredrik_halmstad skrev:Hej,

Skall svara så mycket jag kan...

*Har du justerat in din brännare med ett rökgasinstrument?
Nja, det gjordes vid installationen men haft problem sedan jag flyttade hit, dvs. förra ägaren gjort det.

*Har du själv monterat eller är det gjort av en installatör?
Av en installatör vad jag kan få fram av papperna.

*När böt du senast pelletsleverantör eller har du alltid samma?
Bytt en gång från Svensk Brikett till Laxå pga. förmycket spån hos den förstnämde.


*Hur stor startdos har du, uppmätt i dl som ett exempel?
Mätt en gång efter läst här men just nu vet jag inte.

*Om du har bytt till det senaste tändelementet, hur har du monterat detta?
Tändelement byttes senast det gick sönder hos en ÅF i Halmstad som numera inte finns kvar (tror jag).

*Har du tändelementet framskjutet så långt det går emot bakre väggen i brännarröret?
Får kolla detta när den har svalnat, men hur menar du mer exakt? Skall det sitta så långt fram mot "de små" hålen som möjligt?

*Har du sett till att du har ett mellanrum i framkant av tändelementet så att luftflödet kommer igenom?
Mellan elementet och "röret" kring det?

*Vilken processor har du? (version). Watt på tändelement? finns olika.
5.3, hur ser man antal watt?

*Har du mätt draget i skorstenen?
Nej, men lossar jag pellets matningen o håller handen där så är det rätt bra drag.

*Har du kontrollerat att du har fri rökgasväg ända från pannan till toppen av skorstenen?
Hur gör man det, med röktändstickor eller vad det heter?

Tack på förhand,
Fredrik
Hej Fredrik!
Eftersom du har bytt leverantör av pellets så borde du göra en ny injustering med ett rökgasinstrument.

Mät då även draget i skorstenen. Bör vara 10- 15 hPa det är ej bra om det ligger under 10 hPa då detta kan leda till ditt problem. Om det ligger för högt så skulle en dragbegränsare göra så att draget stabiliseras till rätt nivå med en enkel förklaring.

Startdosen mäter du enkelt själv. Om du är med när brännaren skall starta upp på nytt, så placera ett litermått under slangen som du måste haka av från brännaren. När startdosen har matats fram så slår du ifrån brännaren igen. Fläkten kommer troligtvis att gå en stund för att kyla vid avbrottet. Då får du fram hur många dl din startdos är.

Tändelementet: Det korniska rör som elementet är instoppat i skjuter du framåt så långt det går, plåtbygeln med hålet i bestämmer avståndet. Skjut samtidigt med doppvärmaren framåt i röret. Det koniska röret borde då ligga ca 5-6 mm från bakväggen på brännarröret. Om du ser med ögat in i det koniska hålet så skall doppvärmaren ha ett mellanrum även i mitten emellan elementtrådarna så att luften kan genomströmma. Bruka absolut inget våld utan var lätt på handen när du justerar detta.

Om jag inte minns fel så har tändelement med vit och grå kabel ca 375W. Mörkröd och grå kabel ca 425W. Tror att numera så används bara det på 425W.

Kolla skorstenen med ett rep som du fäster en stor mutter eller något liknande i änden. Det är bäst att du använder en så liten vikt som möjligt i diameter för att var på den säkra sidan. Be någon stå nere vid pannan och kontrollera så att den når botten vid just pannan. Om sotaren har gjort sitt jobb så borde det vara en ren kanal. Försök att släppa ner den ett antal gånger runt om i pipan.

Gör dessa kontroller så kan en installatör fixa till dina problem.
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Hej,

Hur mäter man draget i skortstenen? Kan man köpa ett instrumment för detta?

Även kommit fram till att skortstenen inte är helt rak utan den är har en lite böj innan det går ut på den externa sidan av taket så att säga.

Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
tobiash
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 26 sep, 2006 08:12
Ort: Västerbotten

Inlägg av tobiash »

sotarn lr installatör
ctc 265-74 med Px21 85+85m2
Skriv svar