Nu då, fick en rökpuff? (snart blir det f-n värmepump)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Inga smällar eller puffar än, och tändningen blev mer stabil när jag rengjort flamvakten.

Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
knutte
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 23 apr, 2005 23:44
Ort: Mariestad

Inlägg av knutte »

fredrik_halmstad skrev:Inga smällar eller puffar än, och tändningen blev mer stabil när jag rengjort flamvakten.

Fredrik
Okej...
uppfinnaren
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 08 dec, 2006 13:19
Ort: skåne-Göinge

Re: poffar

Inlägg av uppfinnaren »

Carina skrev:Hejsan!
Har kört med pellets i snart 1 år(25 nov är dte ett år).
Haft mycket strul med poffar o fått städa aska o sot o haft div mängder med rök!!!

Wittsjö skorstensservice var här(köpt brännaren av dom) och han ställde in brännaren o sa att de kunde inte vara bättre med allt!
Sotaren säger att panna o skorsten ser bra ut!
Jag har berättat hur jag gör när jag sotar/askar ur panna o brännare. Gör inget fel enligt installatör o sotare.

Får ändå explosioner! Askar ur som jag ska.....tömmer inte bara brännaren utan sotar ur ordentligt!

Senast imorse kom två explosioner. Jag trodde först att en bil utanför exploderade. Men när nästa kom insåg jag att det var i min källare!!!!
Massor av rök o sot o aska igen!!
Sotade igen....o de lilla sot o aska som kommit på dessa få dagar var knappt ens lönt att sota!!!

Kan bara efter ett år med sorg i hjärtat konstatera att jag gjort mitt livs flopp!!!
Ångrar bittert att jag gick på detta med pellets.
Och hade jag iallfall kunnat känna att jag sparat massa pengar med pellets kanske all städning kunde varit värt detta(men smällarna är inte bra för brännare eller hus), men den lilla förtjänst man gjort med tanke på hur priset farit i skyn så är det inte värt allt jobb!

Tackar mig själv för att jag inte rev ner tanken eller kastade oljebrännaren!

/Carina
Hej Carina

Min dotter hade samma problem som du , men inte nu längre sen dom monterade in en pelletsrens , som tar bort den dåliga pelletsdammet
som du får ner i brännaren som gör att det ligger och pyr och att det bildas gaser och när den tänder får du en rökgas explosion
Wittsjö säljer pelletsrens enligt Naturenergis återförsäljare
lycka till
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Med massa meck, tid osv. så fungerar min panna klockrent nu.

Jobbar vidare med hela intergrationen med fått mycket på jobbet så det går sakta just nu.

F
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Med tanke på vad "uppfinnaren" skrev i tråden om pelletsdamm så kom jag att tänka på att det är det jag kör på just nu i och med att förådet är nästan tomt och jag har rakat ihopp det sista till en hög så att skruven kan ta det och det är nästan enbart spån och dam ..brännaren går som vanligt i alla fall och utan gengaspoffar ..skönt under nästa vecka så ska det bli fyllning igen med 3 ton +
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Fredrik

Jag får rökpuffar då och då i min panna. Detta hänger alltid ihop med dålig sotning av brännaren. Det blir för mycket sot mellan det inre och yttre röret och då går bränaren för "fett". (luften kommer inte fram som den ska)
Fick en puff ikväll med lätt rökfyllning av pannrummet. Detta är inte så konstigt då jag nu har kört över 2 månader utan att ta isär bärnnaren, jag har bara rakat ur den.

Tänker samtidigt göra en nogrann sotning av hela pannan inklusive rökkanaler sen ska den nog sluta puffa.

Anders
Oskarström
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

AndersJ skrev:Fredrik


Fick en puff ikväll med lätt rökfyllning av pannrummet. Detta är inte så konstigt då jag nu har kört över 2 månader utan att ta isär bärnnaren, jag har bara rakat ur den.

Anders
Oskarström
Jag gör rent mellan inre och yttre röret ca 2 ggr per år och hittar då inte mycket skit där. Har inga rökpuffar efter det att jag justerade in startdosen.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Lelle
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 16 jun, 2005 21:44
Ort: Karlskoga

Inlägg av Lelle »

Hej på er! Mina erfarenheter av rökpuffar är endast en enda och då stod jag bredvid pannan då det hände. Glöd och aska for ut genom dragluckan under brännaren som sitter i nedre luckan på min CTC Total.
Det är inte så trevligt då man inte finns i närheten och därför ville jag inte att det skulle hända igen!
Jag laborerade ganska mycket i början och orsaken till en rökpuff är ganska enkel. Det är helt enkelt en övertändning av oförbrända rökgaser pga ett luftunderskott i pannan.

När jag fick puffen hade jag en ganska stor startdos och pelletsen började brinna redan i början av tändförloppet. När sedan fläkten drog igång ordentligt blev det mycket syre som kunde få gaserna att explodera.
Lösningen i mitt fall blev att jag försökte ställa in så liten startdos som möjligt för att få en så sen tändning som möjligt. Eller rättare sagt att försöka få tändningen i samband med att fläkten varvar upp till fullvarv. Då har det inte kunnat bli så mycket gaser och det finns fortfarande ett luftöverskott i pannan. Man hör när det börjar brinna i brännaren och det går ganska enkelt att justera sig dit. Det har fungerat över förväntan och har inte haft en misssad tänding sedan dess. (Förutom då jag slarvat med pelletspåfyllning förstås.)
En annan fördel som jag ser är att startdosen inte förbrukats när pelletsmatningen sent omsider kommer upp i full matning.

Problem med spån har jag inte upplevt heller annat än att man får en lägre energitäthet i bränslet och kanske måste öka matningen något)
Jag har haft MYCKET spån i pelletsen i mina försök.

I mitt fall är startdosen A och O. Sen får ni andra tycka och säga vad ni vill... ;)

God fortsättning på helgen!
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag har noterat samma sak dock i mycket mildare omfattning, i bland så ryker det in i några sekunder när fläkten drar igång, detta har alltid samband med att pelletsen har börjar brinna en stund innan fläkten startar, så på min brännare har jag justerat ner tiden som tändelementet ligger på så att fläkten startar i stort sett samtidigt som pelletsen börjar brinna och det funkar fint förrutom i något enstaka fall då pelletsen av någon anledning börjar brinna ovanligt snabbt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
kaison
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 24 aug, 2005 12:48

rökpuffar här också

Inlägg av kaison »

Problem här också tyvärr :-(

KMP brännare i Nibe City panna. Har fungerar problemfritt i ett år, men senaste månaden har jag fårr rökpuffar som sotar ner pannrummet.

Brännaren är inställd av "expert" för dryga året sedan när jag köpte den. Har kört med samma pellets sedan dess. Du skriver att man ska kunna hålla handen på kröken i fallröret utan att bränna sig - annars har man för dåligt drag. Jag provade nyss och höäll på att bränna handen av mig.

Hur vet jag om jag har för dåligt drag? Jag har en draglucka monterad på stosen ovanför pannan. Den satt där även innan jag konverterade till pellets (då det var olja).

Tacksam för svar
Kaison
tobiash skrev:Visst verkar det vara så att pellets inte alltid är bekymmersfritt, många kanske accepterar "smällar" osv och inte ser detta som ett bekymmer.
Det finns förmodligen mycket att göra på pelletsbrännare m.m för att de ska fungera bättre.

Har inte själv haft några puffar ännu men det kommer säkert, det verkar som om allt har med rätt drag att göra så att gaserna kan evakueras ur brännaren, pannan och skorstenen.

Som tidigare inlägg kolla fläkten i brännaren, kanalerna i pannan(spjället i ditt fall eller baffelplåten mot oljebrännar delen).

Böjen på fallröret skall du kunna hålla handen på vid drift utan att att bränna dig i annat fall får dåligt drag. kanske för stor baffel om du tillverkat något eget.

Motdrags luckan kommer inte att göra att du får mer drag i skorstenen snarare sänka det, förmodligen har du för mycket drag som det är, beroende vad du har för skorsten. Har du gränsfall lite drag nu försämras det ju vid vissa väder betingelser: röken kan inte evakueras tillräckligt.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Re: rökpuffar här också

Inlägg av notti »

kaison skrev:Problem här också tyvärr :-(

KMP brännare i Nibe City panna. Har fungerar problemfritt i ett år, men senaste månaden har jag fårr rökpuffar som sotar ner pannrummet.

Brännaren är inställd av "expert" för dryga året sedan när jag köpte den. Har kört med samma pellets sedan dess. Du skriver att man ska kunna hålla handen på kröken i fallröret utan att bränna sig - annars har man för dåligt drag. Jag provade nyss och höäll på att bränna handen av mig.

Hur vet jag om jag har för dåligt drag? Jag har en draglucka monterad på stosen ovanför pannan. Den satt där även innan jag konverterade till pellets (då det var olja).

Tacksam för svar
Kaison
tobiash skrev:Visst verkar det vara så att pellets inte alltid är bekymmersfritt, många kanske accepterar "smällar" osv och inte ser detta som ett bekymmer.
Det finns förmodligen mycket att göra på pelletsbrännare m.m för att de ska fungera bättre.

Har inte själv haft några puffar ännu men det kommer säkert, det verkar som om allt har med rätt drag att göra så att gaserna kan evakueras ur brännaren, pannan och skorstenen.

Som tidigare inlägg kolla fläkten i brännaren, kanalerna i pannan(spjället i ditt fall eller baffelplåten mot oljebrännar delen).

Böjen på fallröret skall du kunna hålla handen på vid drift utan att att bränna dig i annat fall får dåligt drag. kanske för stor baffel om du tillverkat något eget.

Motdrags luckan kommer inte att göra att du får mer drag i skorstenen snarare sänka det, förmodligen har du för mycket drag som det är, beroende vad du har för skorsten. Har du gränsfall lite drag nu försämras det ju vid vissa väder betingelser: röken kan inte evakueras tillräckligt.
Känner inte till Nibe City pannan men jag tycker att det låter som om något var i vägen för rökgaser ifall fallröret blir så varmt att man bränner sig ...har du turbolatorer ? och om du har så hur många sitter i av total antal ? tar du ur dom vid sotning av panna ?.

Ett tipps till alla PX ägare att fläkten behöver man göra rent ett par gånger /år ..det sätter sig rätt mycket damm med mera på fläkten ..sotarn nämde det att här hemmakring är det många som glömmer bort att rengöra fläkten.
Jag tar ur brännarn och går ut med den och blåser av fläkten med tryckluft ..men det går med damsugare och liten pensel med men det är svårt att komma åt för dammet sitter på insidan av fläkttrumman.

Rätt lustigt att när jag gör helrengörning av brännare ett par gånger /år så tar jag isär ytter och inner rör och jag har aldrig haft skit där ..ja knappt en tesked är allt som jag skrapat ihop mellan rören.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
kaison
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 24 aug, 2005 12:48

rökgraspuffar

Inlägg av kaison »

Alla mina turbulatorer sitter i. När installatören mätte upp allt för dryga året sedan fick han kanonvärden även med dessa i sade han.

Jag tar alltid ur dem när jag sotar och kör med tubrensare där.

Det där med fläkten har jag förstås inte tänkt på. Jag kanske får plocka isär brännaren och se hur det ser ut där. Det var inte så länge sedan jag hade isär den för att rensa mellan inner och ytterrör, men det var knappt något skräp där alls.

/Kaison
petmal
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 22:03
Ort: Norrtälje

Inlägg av petmal »

Rökpuffar bildas av att startdosen är för liten, brännaren försöker att starta en andra gång och då har det bildats gengas i pannan som antänds. Försök med att öka startdosen, skall vara mellan 3 och 4 dl på en PX21.
Peter
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

AndersJ skrev:Fredrik

Jag får rökpuffar då och då i min panna. Detta hänger alltid ihop med dålig sotning av brännaren. Det blir för mycket sot mellan det inre och yttre röret och då går bränaren för "fett". (luften kommer inte fram som den ska)
Fick en puff ikväll med lätt rökfyllning av pannrummet. Detta är inte så konstigt då jag nu har kört över 2 månader utan att ta isär brännaren, jag har bara rakat ur den.

Tänker samtidigt göra en nogrann sotning av hela pannan inklusive rökkanaler sen ska den nog sluta puffa.

Anders
Oskarström
Jag citerar mig själv och passar samtidigt på att ta tilbaks det jag tidigare sa, problemen satt inte i brännaren. Mina problem berodde på för mycket spån i skruven=för liten startdos. Med Neova som jag nu eldar med tvingades jag göra rent skruven redan efter 2 månaders eldning och vips försvann problemen. Med Laxå kunde jag köra hela förra säsongen utan att tömma skruven. Läxan jag lärde mig är att mäta upp start och driftdos när brännare går bra så man har något att jämföra med vid en felsökning.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Re: rökgraspuffar

Inlägg av notti »

kaison skrev:Alla mina turbulatorer sitter i. När installatören mätte upp allt för dryga året sedan fick han kanonvärden även med dessa i sade han.

Jag tar alltid ur dem när jag sotar och kör med tubrensare där.

Det där med fläkten har jag förstås inte tänkt på. Jag kanske får plocka isär brännaren och se hur det ser ut där. Det var inte så länge sedan jag hade isär den för att rensa mellan inner och ytterrör, men det var knappt något skräp där alls.

/Kaison
Om alla turbolatorer sitter i så tror jag att problemet är där att fallröret blir stekhet ..jag skulle plocka ur hälften till att börja med och se hur det blir då och sedan kanske plocka i en i taget men absolut inte alla
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar