Tidsintervall på skruven...

Skriv svar
MChrill
Späd planta

Tidsintervall på skruven...

Inlägg av MChrill »

Har en ctc1200 family panna och på den en viking bio brännare. Tänkte höra hur man ska ställa in tidsintervallen på pelletsmatningen så den förbränner pelletsen så effektivt som möjligt. Kör med Baro pellets om det kan vara till någon hjälp.

/Mvh Chrille
-- CTC 1200 Family -02 -- Viking bio -- Baro -- Tegelvilla på 155kvm +85kvm --
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Tidsintervall på skruven...

Inlägg av Krister »

MChrill skrev:Har en ctc1200 family panna och på den en viking bio brännare. Tänkte höra hur man ska ställa in tidsintervallen på pelletsmatningen så den förbränner pelletsen så effektivt som möjligt. Kör med Baro pellets om det kan vara till någon hjälp.

/Mvh Chrille
Antar att du menar bränslemängden, dvs en översta vridpotentiometern. Man skall justera detta med rökgasanalysintrument, men jag har inte gjort det ännu. Jag körde först med fabriksinställning men såg att det röken var lite väl synlig samt tyckte jag lågan var lite åt det rödaktiga hållet ibland. Vad jag gjorde var att jag lät den gå ca: 10 minuter och sedan minskade jag bränslemängden lite grann och kollade lågan och rök efter ytterligare 10 minuter.

Detta gäller alltså när man kör högeffekt. Först justerar man i högeffekt, sedan ställer man om till lågeffekt och där ställer man luftmängden med den nedersta vridpotentiometern tills man får en bra färg på lågan och i princip osynlig rök.

Det står förövrigt hyffsat bra om detta i manualen.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Skriv svar