Rökgastemperatur??
Rökgastemperatur??
Hej alla pelletsproffs!
Jag har kollat era inlägg här på pelletsinfo om rökgastemp. Undrar om ni vill tycka till om mina frågor.
Läste om rökgastemperatur och era tips med stektermometer. Var uppe på taket idag och mätte en dryg halvmeter ner i insatsröret, mätte då med givaren i centrum på röret.
Blev mycket förvånad då tempen rusade upp i 150 grader. Verkar vara onödigt högt.
I mätande stund var motdragsluckan ospärrad och inställd på 15Pa
Mätte i pannan också, stack in givaren genom motragsluckan och lirkade ner den i pannan
Fick tempen 185 grader.
Vad tror ni om detta ??
Hälsningar Niclas
Jag har kollat era inlägg här på pelletsinfo om rökgastemp. Undrar om ni vill tycka till om mina frågor.
Läste om rökgastemperatur och era tips med stektermometer. Var uppe på taket idag och mätte en dryg halvmeter ner i insatsröret, mätte då med givaren i centrum på röret.
Blev mycket förvånad då tempen rusade upp i 150 grader. Verkar vara onödigt högt.
I mätande stund var motdragsluckan ospärrad och inställd på 15Pa
Mätte i pannan också, stack in givaren genom motragsluckan och lirkade ner den i pannan
Fick tempen 185 grader.
Vad tror ni om detta ??
Hälsningar Niclas
-
- Pannrumstomte!
Temperaturen längst upp i skorstenen är bara vad den ska vara som minimum.
Högre är ingen fara.
185 ut ur pannan låter rimligt. Viktigare med bra förbränning än låg rökgastemp. Bäst är givetvis bra förbränning och låg rökgas temp men det är få pannor det går med.
Spjället ska vara fullt öppet.
Jag tog till och med bort mitt på gamla pannan för att slippa problem med att det blir ändrat av misstag.
Mvh
Högre är ingen fara.
185 ut ur pannan låter rimligt. Viktigare med bra förbränning än låg rökgastemp. Bäst är givetvis bra förbränning och låg rökgas temp men det är få pannor det går med.
Spjället ska vara fullt öppet.
Jag tog till och med bort mitt på gamla pannan för att slippa problem med att det blir ändrat av misstag.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Godagens!
Ser att ni påstår att spjället ska vara helt öppet!!
har förståss ingen aning om detta men tänkte höra ifall det bra gälde när man har motdragslucka eller gäller det även utan den?
råkar nämligen ha ett trasigt/borttaget spjäl och kör med tegelsten tillsvidare, tänkte skaffa en motdragslucka så kan vara bra att veta hur spjället ska stå om man hade haft något=P
har förståss ingen aning om detta men tänkte höra ifall det bra gälde när man har motdragslucka eller gäller det även utan den?
råkar nämligen ha ett trasigt/borttaget spjäl och kör med tegelsten tillsvidare, tänkte skaffa en motdragslucka så kan vara bra att veta hur spjället ska stå om man hade haft något=P
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Det är ju bara minimitemperatur det, för att undvika kondens i skorstenen.Niclas skrev:Tolkade jag ditt svar rätt elvis. Att det är ok med 150 grader en halv meter ner i skorstenen. Har läst här på forumet någonstans att runt 65 grader med stängd motdragslucka och ca 55 grader när den är öppen.
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.

KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
-
- Pannrumstomte!
Så här är det:
Du ska ha minst 60 grader en meter ner i skorstenen.
Annars bildas kondens som ge upphov till skador på din skorsten.
Har du 150 så får du aldrig kondens.
Har du 185 grader i rökröret efter pannan och förbränningen för övrigt är bra så skulle inte jag börja baffla och riskera att störa förbränningen då flödet kan minska av att du sätter grejer i vägen.
Hur mycket tempen minskar från pann till skorstenstopp är beroende på skorstenens längd och typ. En välisolerad skorsten typ insatsrör med vermekulit gör att tempen inte sjunker så mycket som i en ren tegelskorsten där halva ligger utanför huset.
Mvh
Du ska ha minst 60 grader en meter ner i skorstenen.
Annars bildas kondens som ge upphov till skador på din skorsten.
Har du 150 så får du aldrig kondens.
Har du 185 grader i rökröret efter pannan och förbränningen för övrigt är bra så skulle inte jag börja baffla och riskera att störa förbränningen då flödet kan minska av att du sätter grejer i vägen.
Hur mycket tempen minskar från pann till skorstenstopp är beroende på skorstenens längd och typ. En välisolerad skorsten typ insatsrör med vermekulit gör att tempen inte sjunker så mycket som i en ren tegelskorsten där halva ligger utanför huset.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Pannrumstomte!
Jag tog bort spjället på min gamla för att få fritt gasflöde ut från pannan.fisketorp skrev:Godagens!
Hade jag varit du hade jag tagit bort den där tegelstenen fortare än kvickt.
Förbränningen styrs av brännarens fläkt och draget så den stenen gör ingen nytta utan snarare skada. Tegelstenen + lite aska på toppen så är tillgänglig flödesarea 1/3 av vad den borde vara.
Motdragslucka är bra att ha men inget absolut måste.
Det har helt klart fördelar dock.
Mvh
-
- Pannrumstomte!
Låter märkligt ?Niclas skrev:Annars stannar brännaren. Den kvävs eller något.
Vad är det för brännare ?
Kan vara så att för stort drag gör att det brinner för bra så att underhållsbränslet brinner ut.
Mvh
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Man kan inte säga att spjällen ska va öppna i alla pannor, Det beror på vad det är för spjäll.. T.ex om det är ett direktspjäll (typ http://www.euronom.se/filer/EU_P20UB_14-0602-285_w.pdf) som är öppet lär inte verkningsgraden bli speciellt bra..
Min panna liknar euronom P20UB o jag har båda spällen stängda för längsta vägen för röken, Är båda spällen öppna stiger rökgastempen från ca 140-250° då brännaren stoppar för att rökgastempen är för hög.. Ja det har hänt 1 gång då jag glömde spjällen öppna efter sotning..
Min panna liknar euronom P20UB o jag har båda spällen stängda för längsta vägen för röken, Är båda spällen öppna stiger rökgastempen från ca 140-250° då brännaren stoppar för att rökgastempen är för hög.. Ja det har hänt 1 gång då jag glömde spjällen öppna efter sotning..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
Spjäll inne i pannan är en sak. (bafflar kan man jämföra dessa med)
Spjäll i rökröret är nåt annat.
Spjället i rökröret tycker jag att man ska ta väck så inga olyckor sker med att röken inte kommer ut.
Det är lätt att det hamnar fel när man sotar eller é där å pillar , å då sker kolmonoxid-olyckan så lätt.
Det blir som ett kråkbo i skorstenen fast direkt nere vid pannan.
Det var "Niclas" fråga om spjäll i rökröret jag åsyftade kan förtydligas.
Mvh
Spjäll i rökröret är nåt annat.
Spjället i rökröret tycker jag att man ska ta väck så inga olyckor sker med att röken inte kommer ut.
Det är lätt att det hamnar fel när man sotar eller é där å pillar , å då sker kolmonoxid-olyckan så lätt.
Det blir som ett kråkbo i skorstenen fast direkt nere vid pannan.
Det var "Niclas" fråga om spjäll i rökröret jag åsyftade kan förtydligas.
Mvh