Hög eller modulerande effekt med Viking Bio?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Kalixtus
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 sep, 2006 19:38
Ort: Ringarum

Hög eller modulerande effekt med Viking Bio?

Inlägg av Kalixtus »

Har någon läsare på detta forum erfarenhet av olika effektlägen på Viking Bio-brännaren? Det finns ju möjlighet att köra med hög, låg eller modulerande effekt. Installatören rekommenderade att alltid köra med högeffekt, vilket enligt honom skulle fungera bäst. Jag har provat detta men även kört med modulerande effekt. Med det senare alternativet blir det ju något längre brinntider. Jag har bara haft pelletseldning sedan i september och undar nu vilka erfarenheter ni har som har haft Viking Bio under längre tid?
Tacksam för svar.
Värmebaronen Star -06
Viking Bio -06 med Mafa 300 l.
Baropellets från Åtvidaberg
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har från starten kört med modulerande effekt, men har efter egna tester kommit fram till att min anläggning fungerar bäst på bara lågeffekt. Under kallare vinterperioder går jag dock över till modulerande drift eftersom värmebehovet ökar då.

En av anledningarna till att jag föredrar lågeffekt är att jag inbillar mig att det ger något lägre temperaturer i själva brännarröret. Jag har tidigare haft problem med deformering av detta, och också bytt ett rör. Orsaken som angavs då var för höga temperaturer.

Sedan upplever jag också att brännaren går stabilare och jämnare på lågeffekt. Det uppstår lättare störningar och stopp på grund av för kraftig matning vid högeffekt.

Om ovanstående stämmer generellt, eller bara är ren inbillning hos mig vet jag inte.. 8)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Anders_F
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 04 okt, 2006 20:24
Ort: Norra skåne

Inlägg av Anders_F »

Jag kör också endast på lågeffekt. Har inbillat mig att jag får något högre verkningsgrad då. Får garanterat längre drifttider vilket är positivt.

Än så länge så är det ju långt ifrån att brännaren inte skulle orka med effektbehovet. Får se hur det blir när det blir kallare ute.
Värmebaronen Comet, Viking Bio
alm
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 13:19
Ort: Mitt-i-Skåne

Inlägg av alm »

Har precis ändrat till modulerande efter att kört på högeffekt sedan oktober. Startade i början av september med modulerande. Ska försöka se om jag får lägre förbrukning nu, tycker det går lite mycket pellets torts den milda vintern....
Spontant märkte jag ingen skillnad i oktober, men vi får se nu som sagt....
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Värmebaronen rekomenderar modulerande , jag har bara kört på det, och det har funkat bra hitills,däremot är det viktigt att få brännarn riktigt justerad. Fick hem ny pellets från samma leverantör(Såbi) men man hörde att brännaren gick lite hårdare + askan var aldeles vit,tog hem en som kollade inställningen igen , och mycket riktigt så fick han justera ner både matning o luft , fast bägge leveranserna var såbi.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Vatsug, har du insatsrör? Hos mig får jag skitlåg temp på rökgaserna vid lågeffekt / modul.effekt. Jag kör full och har ca 180 grader vid frånslag som stiger till 190 vid kylningsfasen. Jag måste ju ligga så med murad skorsten.
Plocka ut turbulatorer för att köra lågeffekt kan väl inte vara någon business,
eller? Finns det någon synpunkt på detta? Villrådig.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

testa...du ser ju på en vecka vart åt det barkar...

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Ja, jag har insatsrör,ligger på 162 grader vid lågeffekt. Kör med 8 st + 1 stump i ena hörnet. Ska du ta bort nån retard, så ta bort i hörnen, så får du lite värme av rökgaserna,till skilnad om du tar bort i mitten, då värmer du ingenting mer än skorstenen.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Nu är det så att min CTC1100 endast har 6 turbolatorer och det finns ej plats för fler, vet i fasiken vad modellen heter? family, villa, ekonomi, eller nåt sånt. Det är två rader om 3 i varje, inga tomma hål om man säger.
Att jämföra förbrukningen från en vecka till en annan ser jag som helt meningslöst eftersom det varierar så otroligt beroende på hur myckat jag samt resten av familjen duschar, det är ju faktiskt det som drar det mesta i denna milda vinter, i dagsläget varierar min konsumtion mellan 3/4 och 1,5 säckar per dygn, på en vecka ca 1 säck per dygn. Min fråga gällde således om det är någon mening att gå ner i effekt för att spara pellets och därigenom tvingas att installera insatrör, eller att bara bränna på och vara glad.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Prova och mät ca 1 m ner i skorsten,med en digital stektermometer,bör vara ca 70 grader, lägre om du har motdragslucka,vilket man bör ha, för jämnare drag. Min brännare går över i högeffekt, om det är under ca -2 ute och ingen vv-tapp, då ligger jag på ungefär som du 180-190 grader.
Prova och ta bort en retard coh kör på lågeffekt så får du se vilken rökgastemp du hamnar på,man får prova sej fram till det som passar den egna anläggningen. Men att sätta i insatsrör, låter dyrt,då är det nog billigare att köra på högsta effekt istället.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Nu var det testat, jag har inte en chans att få upp rökgaserna till en vettig temp vid lågeffekt utan att ta ur flera stycken turbolatorer. Motdragslucka har jag haft hela tiden, en Tigex ställd på ca -15. Den är mer eller mindre konstant öppen.
Jag har mätt förbrukningen över tre månader.
Staratade brännaren 29 Oktober och har gjort av med två pallar om ca 2 dagar. Alltså 104 säckar på tre månader, minus en vecka då jag brände upp
den sista oljeskvätten. Det tycker jag verkar OK.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jag märker ingen större skillnad på rökgaserna i låg och hög effekt.

När mankör på låg ökar de konstant ochär väll på ca 155 - 160 när de går över till högeffekt sen fortsätter det att öka i samma takt tills brännaren slutar gå.
deleted
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Med motdragslucka kan man gå lite lägre, kanske runt 60 grader 1 m ner i skorsten. Har för mej att jag läst på forumet att daggpunkten sänks m ca 10 grader då . Sen beror det på hur kallt det är ute, nu när det är mellan -5--15 ute har jag alla retarder i för brännarn går över i högeffekt vid ca 70 graders panntemp nu och då hamnar rökgasen på 180-190 vid avslag.Är det runt 0 har jag bara en stump i ena hörnet, då går den ej över i högeffekt,om man inte tappar v-vatten, Är det varmare ute tar jag bort en, och kör m bara 8 st. Som sagt man får laborera lite.
XXX Så här alltså. Mvh Vatsug
XXX
OXX
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Tack för era svar,
Nu när vi ändå är inne på motdragslucka, och jag har ju, när utetempen sjönk för första gången denna vinter fått lite väl bra drag i pipan eftersom spjället står öppet hela tiden. Jag har ytteliggare en sotningslucka på skorstenen ca halvmetern över golvhöjd som jag lätt kunde byta ut mot ytterligare en draglucka. Då kanske man skulle kunna nå ner till de värden som VB rekommenderar. Min fråga: Har jag något att vinna på detta tror ni?
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar