Har läst forumet med behållning en tid men debuterar här med fråga om min situation:
Köpt ett äldre hus för ett år sedan 150 kvm, 2 plan plus källare. Det sitter en Iwabo Villa S1 i en gammal (-64) Norrahammaroljepanna. Mafa veckoförråd. Parallelkopplad(?) elpanna till systemet. Honeywelltermostater på radiatorerna graderade 1-5, ser inte purfärska ut.
Står nu inför vägval att modernisera anläggningen eller "fega ur" till vp, men jag inbillar mig att detta äldre hus som är byggt för eldning mår bäst av att fortsätta eldas i, eller?
Vilken panna rekommenderar ni, för jag måste väl byta snart - det funkar ju iof sig nu men jag antar att verkningsgraden inte är så vidare?
Planerar bygga eget bulkförråd, för vacuum verkar lite dyrt eller? Måste väl komplettera med större motor till skruv plus skruvförlängning? Automatiskshuntning verkar också bra, men måste jag också byta ut de halvdana termostaterna?
Det verkar finnas Thermia, Janfire och ev Värmebaronen återförsäljare i trakten.
Vore mycket tacksam för tips, synpunkter och även uppskattningar på pris.
Ny panna, bulkförråd mm eller?
-
- Pannrumstomte!
Jag hade lugnat mig fett med att investera i en pelletspanna just nu och väntat föratt se vad som händer med priserna.
De senaste 12-18 månaderna har prisutvecklingen varit abnorm.
Du sitter ju inte i sjön eftersom du redan har en brännare och pannan inte är helt oduglig. Du sparar ju pengar redan så att säga.
Kör över vintern och se vad som händer med priserna.
Det är ändå skönast att byta panna / installera pump den varma årstiden.
Gör en ordentlig kalkyl på bägge alternativen i lugn och ro.
Gamla hus och försämrad ventilation finns det skrivet om tidigare.
Ombyggnad av ventilationen är inget jätteingrepp och ger mervärde.
Men ta det lugnt och elda på, besök återförsäljare för bägge alternativen och bedöm kalkylerna.
Tänk på att pellets tar plats och arbete.
VP kan ha nackdelar och pellets också.
Mvh
De senaste 12-18 månaderna har prisutvecklingen varit abnorm.
Du sitter ju inte i sjön eftersom du redan har en brännare och pannan inte är helt oduglig. Du sparar ju pengar redan så att säga.
Kör över vintern och se vad som händer med priserna.
Det är ändå skönast att byta panna / installera pump den varma årstiden.
Gör en ordentlig kalkyl på bägge alternativen i lugn och ro.
Gamla hus och försämrad ventilation finns det skrivet om tidigare.
Ombyggnad av ventilationen är inget jätteingrepp och ger mervärde.
Men ta det lugnt och elda på, besök återförsäljare för bägge alternativen och bedöm kalkylerna.
Tänk på att pellets tar plats och arbete.
VP kan ha nackdelar och pellets också.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Starta med att kontakta några leverantörer och be dem visa upp referensanläggningar, så du kan få se mer av det i paraktiken och prata med användarna.
Avslöjar du var i landet du bor, så kanske det även finns någon här på forumet som kan komma med mycket värdefulla råd och tips. Kanske t.o.m ett besök..?
Avslöjar du var i landet du bor, så kanske det även finns någon här på forumet som kan komma med mycket värdefulla råd och tips. Kanske t.o.m ett besök..?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Om jag hade en pelletsbrännare skulle jag också vänta med tanke på priserna.
(Har nu själv olja-ved utan acktank (hu), och tänkte just köpa Ecoflex med ett 3,2 tons bulkförråd PF6 (stor "plastpåse") för tillsammans drygt 60', men tvekar lite till. Ecoflexen har automatisk shuntreglering och kan ju även kombineras med luftvärmepump senare om man vill.)
(Har nu själv olja-ved utan acktank (hu), och tänkte just köpa Ecoflex med ett 3,2 tons bulkförråd PF6 (stor "plastpåse") för tillsammans drygt 60', men tvekar lite till. Ecoflexen har automatisk shuntreglering och kan ju även kombineras med luftvärmepump senare om man vill.)
Ny panna
Finns ingen som helst anledning att byta pann så länge den inte läcker
återbetalningstiden för investeringen blir lång om du endast avser verkningsgraden (det blir många pallar pellets för 10-15 % ökad verkningsgrad) Fungerar termostaterna finns ingen anlednig att byta börja med att plocka bort dom ock kolla så att stiftet inte fastnat
Skulle så vara fallet knacka försiktigt igång det (motionera det) sätt tillbaka termostaten och du har sparat några kronor
återbetalningstiden för investeringen blir lång om du endast avser verkningsgraden (det blir många pallar pellets för 10-15 % ökad verkningsgrad) Fungerar termostaterna finns ingen anlednig att byta börja med att plocka bort dom ock kolla så att stiftet inte fastnat

Skulle så vara fallet knacka försiktigt igång det (motionera det) sätt tillbaka termostaten och du har sparat några kronor

Eryl DP 1965 PellxP21 Mafa mini
Altbergsaskfälla ThermOmatic Era
Altbergsaskfälla ThermOmatic Era
Re: Ny panna
Tack för tipsen. Det är nog så jag tänkt göra - vänta med panna alltså. Ev bygga förråd för att slippa bära vilket jag är tvungen till nu.
Men hur är det med sommarlösningar - jag har fått höra att man inte ska elda pellets för varmvatten - i mitt fall blir det ju då att köra elpanna vilket ju inte verkar så fantastiskt. Vad göra? Vvberedare? Acktank? Sol?
Fungerar termostaterna finns ingen anlednig att byta börja med att plocka bort dom ock kolla så att stiftet inte fastnat
[/quote]
Jodå det där har jag gjort, men det verkar som om det bara finns på eller av på de flesta termostarna i huset, på något går det med millimeterprecision att få till halvläge.
Men hur är det med sommarlösningar - jag har fått höra att man inte ska elda pellets för varmvatten - i mitt fall blir det ju då att köra elpanna vilket ju inte verkar så fantastiskt. Vad göra? Vvberedare? Acktank? Sol?
Fungerar termostaterna finns ingen anlednig att byta börja med att plocka bort dom ock kolla så att stiftet inte fastnat

Jodå det där har jag gjort, men det verkar som om det bara finns på eller av på de flesta termostarna i huset, på något går det med millimeterprecision att få till halvläge.