Extraflame ecologica

Skriv svar
LAPPEN
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 21:33
Ort: GÄLLIVARE

Extraflame ecologica

Inlägg av LAPPEN »

Ja då var den igång efter lång väntan på min schidel skorsten!
Bollar gärna erfarenheter med andra extraflame kamin ägare!?

När kaminen nåt inställd termostat temp går den ned på sparlåga med lite för hög innomhustemp som följd nu när det är lite varmare ute (kring 0), är det någon som vet om man kan programera om den så den slår av/på istället???
Joakim759
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 24 nov, 2006 22:25
Ort: Emmaboda

Inlägg av Joakim759 »

Hej,jag har haft en Extra flame vattenmantlad i 3 år nu,funkar bra,förutom att jag fått byta tändrör minst en gång varje år.
Min far är återförsäljare här där jag bor.Vet inte vart du köpt din,men det företaget Navrels vilja varna lite för,dom är verkligen korkade.
Har du den vattenmantlade modellen?
Min far köpte en likadan som min förra året men den är lite modernare än min och den funkar inte utan rumstermostaten inkopplad,och dom har haft problem med att få den att funkar riktigt.
LAPPEN
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 21:33
Ort: GÄLLIVARE

Inlägg av LAPPEN »

byte tändrör, dyrt?
Pratade med en som kört ecologica i över 2 år innan jag bestämde mig, han hadde inte rört en skruv och va mycket nöjd så då blev det en sån...
Jag har köpt min från skellefteå kraft, fick bra pris på kaminen och på pelletsavtalet!!!
Jo de på narvells verkar vara lite knepiga, skulle köpa skorstenen där men det brast i kommunikationen så jag blev less........

Jag har inte den vattenmantlade...
Kör du den på extern termostat??
Vad har du för årsförbrukning?
Joakim759
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 24 nov, 2006 22:25
Ort: Emmaboda

Inlägg av Joakim759 »

Nja inte så dyrt 3-400 tror jag.
Navrells är jag inte heller kompis med,beställde ett skyddsgaller och ha framför kaminen när jag köpte den,det tog mig 3 månader att få hem det,dom hade till och med gallret hemma,och man ringde o ringde men 3 månader tog det.

Nej jag kör inte på extrn termostat,men Pappa blev tvungen att göra det med sin,annars funkade den inte,sen har pappa sålt den vattenmantlad till min kusin,och hennes var också sån så Pappa fick koppla in en där med.Jag vet inte riktigt min årsförbrukning,Pappa säljer lite pellets med så jag brukar klara mig undan moms och så..
LAPPEN
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 21:33
Ort: GÄLLIVARE

Inlägg av LAPPEN »

jag har dragit ned min pelletsmatning till -45% och den kör på utan problem på steg ett....vad har du din pelletsmatning på ?

Vet du ung vad rökavgastempen ska vara i de olika stegen?
Vet du på rak arm hur man avaktiverar nattsänkningen?
Kenneth Oslo
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 21 sep, 2006 00:08
Ort: Oslo
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Oslo »

Joakim759 skrev:Hej,jag har haft en Extra flame vattenmantlad i 3 år nu,funkar bra,förutom att jag fått byta tändrör minst en gång varje år.
Min far är återförsäljare här där jag bor.Vet inte vart du köpt din,men det företaget Navrels vilja varna lite för,dom är verkligen korkade.
Har du den vattenmantlade modellen?
Min far köpte en likadan som min förra året men den är lite modernare än min och den funkar inte utan rumstermostaten inkopplad,och dom har haft problem med att få den att funkar riktigt.
Hei,

Dette er en gammel tråd, men jeg har hatt en Extraflame Idro i garasjen i snart 3 år, og skal først nå installere den. Jeg har tenkt å styre Idro'n fra solfangerstyrningen steca 0704 med en passiv utgang som den har. Tror du det vil fungere? Jeg kjøpte en laddomat 21 (burde heller ha kjøpt en laddomat 10) og ver derfor tvungen til å montere ut pumpen til Idro'n og koble frem idropumpe strømmen til pumpen på ladomat21.

Hvilken tempraturer kjører du idro'n på. Jeg har tenkt en 70-75 grader...

Jeg vil gjerner omdisponere litt på luft/vann brøken og gi den høyere effekt mot vann og mindre mot luft. Gjerne 80/20 istedenfor 60/40. Har du gjort det eller vet hvordan?

Mvh
Kenneth
Anlegg oppstart 1 mars 2007
Intelliheat 6*24
Steca704 m/tilleggsmodul
Accu1 500 liter teknisk m/plateveklser
Accu2 4000 liter slave m/vv forvarmer
Extraflame Idro pellet m laddomat 21
Forberedt til luft/vann
lavtemp. radiatorer, gulvvarme bad
baggis
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 13:06
Ort: Kalix, Norrbotten!
Kontakt:

Inlägg av baggis »

Är det nån av er som skrev i denna tråd som fortfarande finns med på forumet? Vore intressant att utbyta lite Ecologica Idro-erfarenheter.
Kenneth Oslo
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 21 sep, 2006 00:08
Ort: Oslo
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Oslo »

Jeg har nå hatt Ecologica Idro i drift siden desember, og jeg er kjempefornøyd. Den gir rikelig med varme og holder akkumulatoren på rund 80-85 grader. På min kamin måtte jeg bytte både tennstift og matekrue motor. Dette er en enkle jobb å gjøre selv. Bruker 4*16kilo sekker i døgnet når det er ca -10. Har litt optimalisering igjen å gjøre med romfølerer, isolering av rør i tek rom samt tilkoble friskluft inntaket til ovnen (trekker kalt luft inn gangen). Håper å ligge på 3 sekker etter at isolering og instillinger blir optimalt. Renser ovnen for aske èn gang i uken.

Jeg har benyttet en laddomat 21, og der koblet jeg vekk vannpumpen i ecologica ovnen, og skjøtet ledningen til motoren på laddomaten. En enklere og billigere konfigurasjon er å benytte en shunt, som holder vanntempraturen i oven på min. 72 grader. Kaldere vann enn dette så kan du risikere at det kondenserer beksot på konvektorene. Beksotet stivner og blir hardt og kladder seg slik at det blir vanskelig å holde konvektorene rene med "skrapeskinnen"

Automatikken er enkel. Ecologica'n skrus av når tempratur blir 85 grader. Starter selv opp igjen når temraturen er under 76. Disse instillingene kan du gjøre selv i programmet. Jeg har installatør bruksanvisning om noen skulle trenge programmeringsveiledning. Når våren kommer og solen skinner tilstrekkelig må jeg manuellt skru av og på ovnen. Har planer om å automatisere dette også. Kommer tilbake når jeg har en løsnig på dette. Kansje det er noen på forumet som har noen tips?
Anlegg oppstart 1 mars 2007
Intelliheat 6*24
Steca704 m/tilleggsmodul
Accu1 500 liter teknisk m/plateveklser
Accu2 4000 liter slave m/vv forvarmer
Extraflame Idro pellet m laddomat 21
Forberedt til luft/vann
lavtemp. radiatorer, gulvvarme bad
baggis
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 13:06
Ort: Kalix, Norrbotten!
Kontakt:

Inlägg av baggis »

Intressant! Kör du kaminen mot 500 liters-acktanken? Jag har fortfarande ingen acktank, men ett ganska stort system med många radiatorer(de flesta gamla tunga med stor massa) så systemet är rätt så "trögt" i alla fall. Jag har dock en 300 liters dubbelmantlad varmvattenberedare som jag har funderat på att koppla in som acktank. Vet dock inte om jag vinner särskilt mycket på det. Hur fungerar det för dig när kaminen går för fullt för att höja tempen till 85? Får du inte mycket värme till luften då också?

Vad gäller risken för "igen-beckning" av värmeväxlaren inne i kaminen om man har för låg vattentemp så hände detta mig en tid efter att jag hade installerat kaminen. Då hade jag haft 40-50 graders vattentemp, det passade bättre när det inte är så kallt ute. Jag fick då en ny på garanti som jag bytte själv. Efter det så fick jag rådet att hålla minst 60 graders vattentemp för att undvika att det hände igen. Sen dess(flera år) har jag legat på 60-65 graders vatten utan problem. Du menar att man bör ha minst 72 grader, var har du fått den uppgiften från?

Menar du också att du i kaminens egna programmering kan ställa in att den ska gå igång när vattentempen har gått ned till 76? Kan inte påminna mig att jag sett nått sånt i min. Från vilket år är din? Vet att det finns olika programversioner. Min är från 2003.
Kenneth Oslo
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 21 sep, 2006 00:08
Ort: Oslo
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Oslo »

Jeg kjøpte min extraflame brukt, og han som eide denne tidligere slet mye med beking. Han kjørte 45-55 grader direkte på radiatorkretsen. Jeg leste litt om laddomat 21, og den bruker 72 eller 76 grader (følgre med 2 termostater). Regner med at de har valgt denne tempraturen for å unngå beksot. Jeg forsøkte å google på hvilken temperatur det dannes beksot, emn fant ikke noe umiddelbart. Har ikke noen annen kilde enn det.

Det meste kan programmeres med installatør manualen. Man kan t.o.m. senke hastigheten på tangent viften for å redusere varmekonveksjon til luft, men jeg vet ikke hva det kan medføre for sikkerhetsinstillinger ved overopphetnign. Hva overstyrer hva?...

Jeg har kun kjørt 2-3 mnd så jeg har ikke optimaliset alt enda. Vet ikke om høyere temratur gir dårligre fordeling til vann. På en annen side så leder vann bedre varme enn luft, så kansje høyere temratur gir bedre fordeling til vann? Uansett så går keminen ned på foringshastighet når det er godt varmt på akk tanken. Da kører den på hastighet 1

Ja jeg har koblet kaminen til 500 liter akk tanken. Den er av fabrikat Strömnäspannan
Anlegg oppstart 1 mars 2007
Intelliheat 6*24
Steca704 m/tilleggsmodul
Accu1 500 liter teknisk m/plateveklser
Accu2 4000 liter slave m/vv forvarmer
Extraflame Idro pellet m laddomat 21
Forberedt til luft/vann
lavtemp. radiatorer, gulvvarme bad
baggis
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 13:06
Ort: Kalix, Norrbotten!
Kontakt:

Inlägg av baggis »

Det stämmer med mina erfarenheter, dvs 45-50 graders vatten ger beckning, däremot inte 60 eller högre.

Jag har också en installatörsmanual. Jag har ställt ned "tangential fan" ganska mycket för att minska värmeavgivningen till luft. Vad jag menade med om du inte får mycket värme till luft med hög vattentemp var inte att själva tempen orsakar det, utan att medan kaminen går på full effekt under det att den håller på att värma upp vattnet så blir det per automatik mer värme till luft eftersom den procentuella fördelningen mellan vatten och luft ju är likadan. Sen när den har nått inställd temp och går ned på läge 1 så blir det inte alls lika mycket värme till luft då heller.

Hur hög blir lågan/elden när den går med full effekt? På min blir den med råge ända upp "i taket", trots att jag även har minskat på de fem effektlägena så att femmans läge numera motsvarar fabriksinställningens läge fyra.
Skriv svar