Cirkulationspump som kopplar ifrån

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Vedhuggaren
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 29 okt, 2006 17:41

Cirkulationspump som kopplar ifrån

Inlägg av Vedhuggaren »

Vet inte om det är rätt ställe att fråga på men admin får väl flytta ämnet i såna fall.

Jag har då en cirkulationspump för elementen som kopplar ifrån/slår av när vattentemperaturen blir ca 60°C vilket är duktigt irriterande, speciellt om man står i duschen då det sker :D Trycket sjunker märkbart kan man säga. Brytaren är på väggen och det finns 2 knappar på den, on/off. Jag gillar inte när den är off!

Så, varför detta beteende? Det finns 2 cirk.pumpar, en vid vedpannan och en annan vid kombipannan.
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Öhhm? Varför påverkar cirkulationspumpen trycket på varmvattnet?

Och brytaren på väggen slår av? Det är väl ett motorskydd då antar jag? Om motorskyddet är ställt för lågt så slår det väl av när det inte ska men förstår inte varför vid just 60 grader?

Två pumpar? Kan det va så att den vid vedpannan är en laddningpump som laddar kombipannan sas?
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Vedhuggaren
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 29 okt, 2006 17:41

Inlägg av Vedhuggaren »

Ja, det kan tyckas märkligt att c.pumpen påverkar trycket då man duschar eftersom duschvattnet hör till bruksvattnet!? Totalt finns det 3 c.pumpar i pannrummet.

En ovanför vedpannan, en ovanför kombipannan och en för bruksvattnet. Den för bruksvattnet har jag avstängd eftersom det tycksa finnas tryck i ledningarna ändå utan den pumpens hjälp. Alla 3 pumpar är likadana och av märket Grundfors.

Jag har just flyttat in i huset, har väl bott här i 3 veckor och har inte lärt mig ännu hur systemet "fungerar". Tycker att det verkara vara lite overkill att ha alla 3 pumpar igång men ska testa ikväll (bastukväll). Förresten, ungefär vad kostar det att ha 3 pumpar igång dygnet runt, året runt? Förbrukningen är ca 60w/timme per pump.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

3*60*24*365 = 1576800 Wh = 1576,8 kwh
ca 1 krona/ kw ger då 1577 kr på ett år
Men den energin kommer huset tillgodo i form av värme

Din beskrivning av problemet är minst sagt LUDDIG
jag förstår inte vad det är för system som du menar...

Den aktuella Cirk pumpen :!: sitter den på varmvattens cirkulationen?
Trycket sjunker när du dushar ! händer det varje gång du dushar eller är det bara när pumpen är avstängd???
Blir vattnet i D kallt då???

Ta och beskriv ORDENTLIGT , men spontant tycker jag att det känns som att det kan vara stor risk för att varmvattenslingan kan vara igenkalkad ... du har inget avhärdningsfilter va??? :?: :shock:
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det sitter inte en tappvattenautomat (TVA) för vv??

Då måste vattnet från pannan gå genom vvx för att du ska få vv därav de extra cirk.pumpen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar