Startproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jannis
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 20 okt, 2006 23:05

Startproblem

Inlägg av Jannis »

Har ett problem som håller på att göra mig tokig.
Det är startdosen som ställer till så brännaren inte startar lite nu och då.
Kör på lägsta värde på startdosen vilket leder till att pelletsen ibland inte räcker till för att tända.Om jag ökar dosen ett snäpp blir det istället för stor dos ibland, vilket leder till att pelletsen fylls ända upp i fallschaktet, faller inte ner när brännaren startat, startar om, fyller ända upp i slangen - stopp.
Vad göra ?????

mvh/Janne
Peltec 15 med Eurofire brännare
matrixman
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 24 nov, 2006 12:23

Inlägg av matrixman »

Hej


jag har en likadan brännare och jag märkte att den var vldigt känslig för ändringar... jag antar att ett "snäpp" är 0.1 ?

I min brännare blir det kvar lite pellets kvar efter renblåsningen och det tillsamans med en ganska liten mängd i startdosen verkar fungera bra att starta påt. Har du kanske för lite pellets i maxgången eller kanske kan du testa att ge fläkten mer fart? vid start ?
lage
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 12 sep, 2006 20:15
Ort: Örnsköldsvik/Sundsvall

Re: Startproblem

Inlägg av lage »

Jannis skrev:Har ett problem som håller på att göra mig tokig.
Det är startdosen som ställer till så brännaren inte startar lite nu och då.
Kör på lägsta värde på startdosen vilket leder till att pelletsen ibland inte räcker till för att tända.Om jag ökar dosen ett snäpp blir det istället för stor dos ibland, vilket leder till att pelletsen fylls ända upp i fallschaktet, faller inte ner när brännaren startat, startar om, fyller ända upp i slangen - stopp.
Vad göra ?????

mvh/Janne
har du klockat gångtiderna på skruven? Har sett att vissa haft problem med hängande relä för skruven. Hur gammal är brännaren?
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

stäng av brännaren tag väck slangen sätt ett liter mått under skruven o starta brännaren igen när den slutar mata stänga av bränaren igen o mät startdosen o justera efter behov startdosen ska ligga på ca 3dl inget svårt alls
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Skriv svar