Elpanna med beredare kopplad till pelletspannan-frågor

TJ
Stor entusiast!

Elpanna med beredare kopplad till pelletspannan-frågor

Inlägg av TJ »

Då min Gjutjärnpanna som jag kör pellets i inte har någon vvberedare inbyggd så är jag beroende av elpannan, vattnet cirkulerar via en separat cirk. pump som bara sitter mellan pannorna. Radiatorerna har en egen pump.
Bara någon vecka efter vi flyttat in så börjar det droppa ur expansionsröret.
Efter flera tester kan jag konstantera att det måste vara ett läckage mellan vvberedaren till radiatorkretsen.

Då jag bara kört pellets i tre dygn ikväll, så tänkte jag fråga om nuvarande funktion låter normal ( jag tycker inte det).

Brännaren startar på 66°C och stannar på 72°C ( inställd på 72). kör på 15 kW både låg och hög drift.
Då CTC brännaren startar så hinner tempen sjunka till 64°C innan den börjar stiga.
ca 12-13 min senare så stannar den vid 72°C, men temp. fortsätter stiga till mellan 76-78°C.
12-13 min senare så startar pannan igen.
Det blir väldigt många start och stopp så här.
Undrar om pannorna är rätt kopplad, eller om elpannan bara har en väldigt liten tankvolym för radiatorkretsen ??

CA pumpen har jag på läge tre, annars blir det ännu värre.
Pumpen suger från botten av elpannan och pumpar in i botten på gjutjärnspannan(pellets). Uppvärmt vatten går ut i överkant på gjutjärnsP. samt in på toppen av elpannan.
Ska pannorna vara kopplade så ??

Kommer att leta en likvärdig elpanna med 200 liters vvberedar volym i på blocket.

Tacksam för hjälp
Tom
Tim
Gallringsobjekt

Inlägg av Tim »

Jag är ingen expert på detta, ren nybörjare faktiskt, men undrar, vore det inte lättare / billigare / bättre att byta ut beredaren mot en liten ackumulatortank? Kanske 500 liter med en med tappvattenautomat eler två slingor?

Givet förståss att inte pannan är särdeles dålig, vilket jag inte tror den är, den används nog just nu bara på fel sätt.

Med en välisolerad ackumulatortank på 500 liter och kanske en återviningskoppling skulle du få bort en massa förluster och bara behöva köra pannan ett par gånger per dygn.

Tim
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Hej Tim !
Det är kanske ett alternativ !

Då fastigheten består av två stora lägenheter så vill jag inte ha mindre än 200 liter vvberedar volym.
Tappvattenautomat har jag ingen aning om vad det är ?

Om en 500L ack. tank skulle fungera utan att behöva en separat varmvatten beredare så skulle nog det vara ett bra alternativ.

Fördelen med en elpannna är att dessa går att köpa beg. då många säljer dessa pga fjärrvärme samt bergborrning. Har inte sett så många beg. ack tankar, får nog konkurrans att köpa ack. tank av ved eldarna oxå.
Rena elpannor är inte direkt i tiden att köra så priserna ligger därefter.
För mig är det bra att ha backup om vi åker bort och vill ha underhållsfri värme till hyresgästen.
För gångtiden på brännaren så skulle en ack. tank vara bra.

Mvh
Tom
Tim
Gallringsobjekt

Inlägg av Tim »

Med två lägenheter kanske det är värt att öka storleken till 750l för att hålla antalet start och stopp nere.

Sen kopplar du på en elpatron på lämplig nivå. (Jag vet inte om det är bäst att ha den på en hög nivå och väldigt varmt vatten eller ha den på en lägre nivå med lite kallare vatten)

En ny sådan ackumulatortank landar på kanske 15000kr men frågan är om du inte har väldigt mycket förluster i ditt nuvarande system? Kan det stämma att det läcker ut värme i pannrummet för 4000-10000kr per år? Dem borde du kunna få ned avsevärt med en välisolerad ackumulatortank.

Konkurens från vedeldarna blir det nog inte så mycket då de bör ha större tankar men själv är jag på jakt efter något liknande :)

Ta dock min första mening på största alvar och vänta på svar från någon kunnig innan du knallar ut och handlar. Mina råd bör mest fungera som tankefröer.

Lycka till!

Tim
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Att jag inte tänkte på möjligheten att du skaffar en acktank.. :oops:

Din panna bör vara helt perfekt för att köra mot acktank då gjutjärnspannor brukar ha liten vattenvolym..
I acktanken sätter du elpatron som backup..

En tappvattenautomat är en vämeväxlare, En beredare på utsidan av pannan/acktanken men du får ut mer vv än ur en beredare..
Har du en acktank på t.ex 500 liter som är på 80° får du ut nästan 500 liter vv.. En tank utan slingor/beredare är ju billigare än en med..

Här finns billiga tappvattenautomater (baxi vxb 53) http://www.vvs-grossisten.dk/veksler/

För att ladda tanken behöver du en termiskventil för några hundra o en cirkulations pump (vilken väl redan finns mellan panna o elpanna??)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

En ack. tank låter bättre och bättre..

Angående spillvärme i källaren, så har jag ingen vattenburen värme( inga radiatorer), så genom att hålla öppna alla dörrar så går allt till god nytta, i alla fall när det är kallt ute, på vår och höst kanske det är onödigt.

Senast igår på jobbet så var det en arbetskollega som säger att han letar efter en 500L ack tank på blocket, och har gjort det en tid, för att utöka nuvarande volym till vedeldning.

Var kan man köpa en ny ack. tank ??

Undrar om 9 kw blir för lite som elpatron, å andra sidan så har man ju mycket energi lagrat med 80°C och 500 liter, så det kanske går.
Detta om man skulle vilja köra el om vi åker bort på vintern.
I hyreslägenheten bor nu en ensam pensionär, som inte är speciellt stor på varmvatten förbrukningen.
Vi har satt hyran så att vi kan välja hyresgäst, inte tvärtom.

Tack för hjälpen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

TJ skrev:
Var kan man köpa en ny ack. tank ??

Undrar om 9 kw blir för lite som elpatron,

Tack för hjälpen.
Hör med Husqvarna tanksvets http://www.lantbruksnet.se/tanksvets/ dom har rätt bra kurs på acktankar..
Köp en 750 liters med dubbla utdragna 15 meters slingor o isolera den själv ordentligt med minst 20 cm i sidorna o 30 cm i toppen, Elpatron uttaget/en ska sitta högt (just under övre slingan) så inte hela tanken måste hållas varm om du ska köra el..
Ni har väl rätt stort hus så 9 kW kanske blir lite om något skulle hända, Ta 2 st 6 kW´s patroner el en 9 kW o en 3-4,5 kW o sätt den mindre överst.. Det räcker med den lilla för att klara vv på sommarn om ni inte ska elda pellets
Grova anslutningar på tanken där du ansluterpannan o koppla med grova rör för bra skiktning i tanken...

Hmm synd att det bara va en 120 liters beredare i 500 l acktanken som kompisen har i deras kåk som brann förra helgen, Annars kunde jag ju höra om han ska sälja den el om det blir så han fixar med nån vedeldning för att värma stallet o monterar tanken där.. Den finns ca 3 mil från Burträsk..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Hej André !

Tråkigt med branden, hoppas alla klarade sig bra !

Om han skulle vilja sälja, kanske man kan komplettera med en tappvatten aut. eller blir det konstigt.

Annars ska jag kolla upp både Husq. tankssvets och tappv. aut. imorgon.

Ps jag har fortfarande inte justerat in brämnnaren då jag har en dragregulator liggande som jag vill montera innan, så att luftmängden genom fläkten blir konstant. Ds

Tack igen för hjälpen !
Mvh
Tom
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jodå inga person skador tack o lov men ett h-vete ändå.. :(

Det blir nog ingen höjdare med tappvattenautomat efter förrådsberedaren :roll:

Glöm föresten de jag skrev om dubbla slingor, Köp en tom tank på 500-1000 l o köp en tappvatten aut. t.ex baxi 53 från http://www.vvs-grossisten.dk/veksler/ istället..

Då kan du ha vilket hörnbad du vill, Varmvatten kommer du då få så det räcker o blir över.. :wink:
Är tanken 80° får du ut lika mycket 40° vv som tanken rymmer, Fördelen med en lite större tank (750-1000 l) som är bra isolerad är få start/stopp om du kör pellets för vv på sommaren..
Hade jag haft en 1000 l tank som vore bra isolerad skulle brännaren bara behövt starta ca 6 ggr/mån på sommarn..
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Ok, jag är övertygad, nu vill jag bara ha en eller två ack tankar så att jag får 750-1000liter volym.

Frågan är bara om man ska vänta ut beg. eller köpa nytt.
Jag ska ringa runt imorgon och kolla( ny ack tank).

För sommardriften är tjock isoleringen absolut ett plus.

Återkommer med uppföljning.....

Tack så länge :D
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

men du säger att pannan bara går i ca:12min varje gång sen stannar den?
har du schunten helt stängd då eller?
min brännare tror jag har 13kw och då tar det minst 1.5h att få upp tempen från 60-80grader
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Jag har schunt automatik via utetempgivare.
Utrustingen är från -84 märke T&A. Det går att ställa olika kurvor och förskjutningar med 5° intervall.
Schunten har varit mellan 50-70% öppen till radiatorerna.
Schuntar ut ca 40°C värme nu. 2-3° lägre retur.

Tom
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

TJ skrev:Ok, jag är övertygad, nu vill jag bara ha en eller två ack tankar så att jag får 750-1000liter volym.

Frågan är bara om man ska vänta ut beg. eller köpa nytt.
Jag ska ringa runt imorgon och kolla( ny ack tank).

För sommardriften är tjock isoleringen absolut ett plus.

Återkommer med uppföljning.....

Tack så länge :D
Välj bara en acktank då det blir mindre förluster o lättare att isolera..

Tanksvets kan du måttbeställa hos o få anslutnings muffarna som du vill, Kan va bra om du t.ex har trångt i dörrarna då dom kan göra en smal/hög tank med samma volym..

Kolla dörrmått o takhöjd där den ska stå så du rymmer iaf 30 cm isolering på tanktoppen, I ett hus rekomenderas ju 50 cm i tak o varför ska man igentligen ha mindre på acktanken.. :roll:

En oisolerad tom tank utan slingor/beredare ska inte bli så dyr men hör vad det kostar med dubbla utdragna vv slingor så du kan jämföra med tappvattenautomat från danmark.. :wink:

Om du ska köpa en TVA så kan dom sätta översta elpatronsuttaget (R50) ca 30-40 cm från toppen på framsidan av tanken o 20 cm under den ytterliggare en R50 för patron 2, Strax ovanför de en 32 mm anslutning där du laddar tanken o en i toppen där du tar ut värme..

3 uttag för tempgivare kan va kul/bra att ha så du har nått att kolla på :D , En nära toppen, En i mitten o en nästan i botten, En avtappning längst ner ovanför det radiatorretur/pannretur..
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Ny ack tank beställd idag.

Den blir 750L med dubbla 15m slingor för VV.
Dubbla 2" elpatron muffar.
Rund diam. 750mm, höjd 1850mm.

André har gett mig proffsig hjälp och har placerat alla uttag och slingor i tanken. Han har dessutom svarat på alla mina frågor varför slingor ska vara utdragna m.m.

Stor tack för hjälpen :D
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

En fråga till André.
Jag undrar varför du rekomenderar slinga i acktankarna i stället för vv-beredare?

Ved Profilen.
Skriv svar