Några råd till förvirrad tjej..? " KPM Uno"

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
mysanh
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 01 jun, 2006 20:15
Ort: sundsvall

Några råd till förvirrad tjej..? " KPM Uno"

Inlägg av mysanh »

Nu har jag suttit och läst lite här om era förbrukningar och blir ännu mera säker på att jag har problem med min panna... Eftersom jag är ensamstående tjej så ville jag ha en lättskött panna och köpte en Kpm Uno i våras. Först nu i förra veckan var pelletskillen här och ställde in den med instrument. Först ställde han bara in den "på känn".. Just nu bolmar det svart rök ur skorstenen.. Det har jag förstått att det inte ska göra va? Skruven verkar mala sönder pelletsen för det samlas en hel hög fin spån ovanpå brännarkåpan, precis där röret går ner. Nyss började det brinna i det spånet... Förra veckan lossnade luftslangen för den hade smält mot brännarröret och var helt platt..
Jag hade en kille här och sotade hela pannan och skorstenen för två veckor sedan, plus att jag tömde pelletsförådet och skruven helt och fyllde på med nytt. Då borde det inte vara så mycket spån, eller hur? Jag har nyss haft en diskusion med pelletskillen... (han som är ansvarig för pannan alltså) Han vart irriterad.. PÅ MIG, för att jag tyckte det hade gått åt mycket pellets. Förbrukning på två månader: 2½ ton. Och då har det ju varit plusgrade ute mest hela tiden.
På säckarna (16 kilos) står det att ett kilo pellets ger minst 4,9 kwh. Det är alltså 78 kwh per säck. Jag har gjort av med 133 säckar. Det betyder 10 374 kwh på två månader. Jag kollade hur mycket det gick på ett dygn med elpatronen, och då gick det 80 kwh inkl. hushålls el. Det innebär strax över 5000 kwh på två månader. Men nu säger pelletskillen att man inte kan räkna så. Han säger att "pellets kwh" inte är lika mycket som el-kwh. Är det jag som är helt blåst eller har han fel? Det blir alltså billigare för mig att köra på el. Kan någon vänlig själ hjälpa mig att förstå mig på det här med förbrukningen? För pelletskillen blev så less och irriterad så han ville inte prata något mer..
hermelin
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 10 okt, 2006 11:29
Ort: Sköllersta
Kontakt:

Inlägg av hermelin »

Det där verkar ju inte vara så OK, nu vet jag inte hur stort hus eller hur bra isolerat du har, men hos mig går det åt ca 1 säck om dagen just nu och jag värmer upp 250 kvm till 22 grader och har 2 tonåringar som duschar länge. Du bör nog skriva ut vad det är för brännare du har också om du ska få rättvisa tips härifrån. Och den där pelletskillen verkar ju inte vara så bra att ha att göra med heller, vilken idiot. Han skulle inte få sälja en enda brännare till.
Alpha 1 TMV Pannan 1988 + Viking Bio
Mafa Mini, Neuova Pellets Småsäck
Vestbospisen-kamin att elda lite ved i när det blir riktigt bistert.
160+90kvm i 1½ plan med källare.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Läs reglerna högst upp :wink:
Hoppas ni andra ser oxå som inte har skrivit in detta !!!!!!

3. Är du ny medlem ska du skriva vars du bor , typ panna
och brännare du kör så övriga medlemmar kan se vad
du använder. Det gör du under "PROFIL" längst upp.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
skruven2006
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 25 okt, 2006 13:14
Ort: Göteborg

Inlägg av skruven2006 »

Som skrivet var ovan, lite mer info vore bra innan man eldar upp sig allt för mycket.
Men kanske kan detta vara något att fylla i och beskriva det du gjorde här ovan http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... os=extra_0

:roll: :wink:
mysanh
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 01 jun, 2006 20:15
Ort: sundsvall

Inlägg av mysanh »

Sorry, nu har jag fyllt i lite info... Visste inte det..
Pannan är en KPM UNO. Det är en ny panna med brännare, så jag antar att brännaren är av samma märke? Bor i Sundsvall i sutteräng, 176 kvm, men väldigt sparsamt med värme på nedre plan, ca 20 kvm. 1 vuxen person med två små barn. Håller ca, 20 grade inomhus. Shunten styrs via utegivare. Om ni förstår vad jag menar..
Och ifall förbrukningen är normal, vad säger ni om spånet och den svarta röken?
Bor:Sundsvall.
1½ plan, 176 kvm, (endast lite värme i ½ plan 20 kvm) 3-glas fönster hela övervåning
Isolering..Hm.. kanske lite dåligt isolerat på vinden.
1 vuxen+2 små barn.
Panna+brännare: Kmp Uno
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Hej!
Helt klart är att din brännare är fel justerad om du har svart rök i skorstenen. Din installatör har ej gjort ett bra jobb med andra ord.

Lämnade han ett skriftligt mätprotokoll åt dig när han justerade förbränningen?

Har du i sådant fall lust att skriva av värdena här på forumet!

Låter det som att skruven går tungt?
Har skruven en lutning större än 45 grader?
Vilken typ av förråd har du?
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Har du några tidigare uppgifter på värmeförbrukning per år i fastigheten?

Kubik olja eller el kWh.
mysanh
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 01 jun, 2006 20:15
Ort: sundsvall

Inlägg av mysanh »

Nej han fyllde inte i några siffror. Inte vid installationen och inte nu förra veckan när han var här med instrument heller. Just nu börjar den värma på vad jag kan se 73 grader ungefär och går sen upp till 82.
Han sa att skruven satt för lågt och lyfte upp den en bit. Och det är sedan dess som problemet med spånet kom..Jag gissar på att det är mer än 45 grader lutning.. Jag har ett veckoföråd.. Eller ja typ.. Har fortfarande inte fått det riktiga förådet på 400 liter som jag skulle få. (har haft pannan sedan maj) Så jag har en stor plast tunna, 200 liter. Han skar ett hål i den, stack in skruven och tejpade fast den.
En fråga till: nu har jag knäppt över på elpatronen, (eftersom det brann vid brännarröret av spånet) och genast steg teperaturen inne 3 grader, fast jag ej ändrat shunten eller på elementen. Vad beror det på? Om nån vet..
Bor:Sundsvall.
1½ plan, 176 kvm, (endast lite värme i ½ plan 20 kvm) 3-glas fönster hela övervåning
Isolering..Hm.. kanske lite dåligt isolerat på vinden.
1 vuxen+2 små barn.
Panna+brännare: Kmp Uno
mysanh
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 01 jun, 2006 20:15
Ort: sundsvall

Inlägg av mysanh »

"Har du några tidigare uppgifter på värmeförbrukning per år i fastigheten?"

Det gick strax över 4 kubik olja förra året. Fast då var det ju kallare än vad det varit nu.. Men vad jag reagerat över nu är att om jag hade kört på elpatron så hade det blivit runt 5000 kvh på två månader. Och med pellets över 10 000 kvh.
Bor:Sundsvall.
1½ plan, 176 kvm, (endast lite värme i ½ plan 20 kvm) 3-glas fönster hela övervåning
Isolering..Hm.. kanske lite dåligt isolerat på vinden.
1 vuxen+2 små barn.
Panna+brännare: Kmp Uno
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

mysanh skrev:Sorry, nu har jag fyllt i lite info... Visste inte det..
Det är lugnt :wink: det är fler som inte har skrivit in det tyvärr
men det är lättare om man har info. vad man kör mm.
Ps. skriv sundsvall under ort i profil så står det till vänster
under ditt nick sen ....
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Om nu skruven står för högt så blir det luftfickor i skruven. Den står och tuggar och maler sönder pelletsen, där av spånet. Sänk ner skruven en aning, kolla med ett vattenpass så att den ligger mellan 40- 45 grader.

Ska jag göra en kalkyl åt dig?
Har du en fungerande mail?
mysanh
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 01 jun, 2006 20:15
Ort: sundsvall

Inlägg av mysanh »

Ska genast springa ner med vattenpasset och kolla! Har skickat min mail till dig. Är tacksam för all hjäp jag kan få..
Bor:Sundsvall.
1½ plan, 176 kvm, (endast lite värme i ½ plan 20 kvm) 3-glas fönster hela övervåning
Isolering..Hm.. kanske lite dåligt isolerat på vinden.
1 vuxen+2 små barn.
Panna+brännare: Kmp Uno
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm det låter bekant med dessa problem med Kpm Uno :? :(

Vilken ålder är det på huset??

En ny pellets panna bör iaf ha ca 85% verkningsgrad (du får ut 85% av energiinnehållet i den pellets du eldat) o då det står min 4,9 kW/kg så bör du få ut ca 4165 kWh/ton pellets efter förlusterna..

133x16 säckar = 2128 kg/10427 kWh

10427x0,85=8863 kWh vilket ska va samma med el.. Det är ju ingen skillnad på kWh om det kommer från pellets/el kan du hälsa installatören..

Du har om alla siffror som är nämda stämmer en verkningsgrad på under 50% vilket inte kan sägas vara normalt varken för en ny el gammal panna..

Röken ska inte vara svart rök från skorsten o det ska definitivt inte börja brinna runt brännaren/pannan om allt är som det ska.. :?
Hur kan det va att en ny panna blir så varm utanpå att spån kan börja brinna... :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

mysanh skrev:"Har du några tidigare uppgifter på värmeförbrukning per år i fastigheten?"

Det gick strax över 4 kubik olja förra året. Fast då var det ju kallare än vad det varit nu.. Men vad jag reagerat över nu är att om jag hade kört på elpatron så hade det blivit runt 5000 kvh på två månader. Och med pellets över 10 000 kvh.
4m3 olja gör ca 8,5 ton pellets/år men det beror ju hur effektiv oljepanna o hur väl justerad oljebrännaren va.. Mycket möjligt att förbukningen blir/ska bli lägre med en modern panna än tidigare panna..
4m3 olja är ca 40000 kWh men då beror det ju vad verkningsgraden va i den anläggningen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mysanh
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 01 jun, 2006 20:15
Ort: sundsvall

Inlägg av mysanh »

Huset är från 1972 . Denna panna ska det enligt info blad ha en verkningsgrad på ca:90%
Nej det där med kwh trodde jag också att jag hade rätt i :-) Som ensam tjej måste man ju ta reda på en massa saker för att klara av ett hus, och jag har kollat upp sådana saker. Men sen när han kommer och säger såna saker så blir man ju lite osäker.. Han vart väldigt less och irriterad på mig.. Få se hur det går i morgon när han kommer hit..
Ja, varför det blir så varmt vet jag inte.. Överhettningsskyddet har löst ut några ggr. Nu låg det en typ 6 cm hög spånhög precis där prännarröret går ner. Och när började det ryka och brinna. Tur att jag såg det i tid...
Bor:Sundsvall.
1½ plan, 176 kvm, (endast lite värme i ½ plan 20 kvm) 3-glas fönster hela övervåning
Isolering..Hm.. kanske lite dåligt isolerat på vinden.
1 vuxen+2 små barn.
Panna+brännare: Kmp Uno
Skriv svar