Några råd till förvirrad tjej..? " KPM Uno"

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Angående att temperaturen steg inomhus när du gick över till el.

Troligtvis så är termostaten till elpatronen ställd lite högre än medeltemperaturen för pelletsbrännaren.
Eftersom shunten styrs av utegivare så märker inte regleren av att vattnet som shuntas ut är varmare.

Lika mycket vatten ut men varmare = varmare inne.

Jag har i dagarna installerat en CTC i en uråldrig panna.
Och jag drog 6 kW = konstant max elpatron innan (blev tvungen att "kris" :) elda när oljan tog slut lagom till köldknäppen i början av november) och jag förbrukar ca 2 säck om dagen. Alltså möjligen lite mer än på el.
Möjligen att det går lite mindre pellets sedan jag justerade ned min läget, nu sjuder inte pannan när brännaren brinner.
mysanh
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 01 jun, 2006 20:15
Ort: sundsvall

Inlägg av mysanh »

Nu har jag kollat skruven. Den låg lite, lite ovanför 45 grader.
Bor:Sundsvall.
1½ plan, 176 kvm, (endast lite värme i ½ plan 20 kvm) 3-glas fönster hela övervåning
Isolering..Hm.. kanske lite dåligt isolerat på vinden.
1 vuxen+2 små barn.
Panna+brännare: Kmp Uno
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Du har helt klart råkat ut för en installatör som ej vet vad han sysslar med. Frågan är om han ens kan hantera ett rökgasinstrument.

Jag tycker att du ska kräva ett skriftligt dokument eller utskrift på rökgasvärdena. Det är hans skyldighet att notera dessa värden.

Dom skall också skickas till KMP AB för att din garanti skall fungera fullt ut. Dom har då haft dessa krav tidigare och borde inte frångått dessa nu.

Det är ju för väl att man nu satsar på certifiering av installatörer.
Som exempel PellSam.
Det kanske leder till lite bättre servicekrav på marknaden.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

mysanh skrev:Huset är från 1972 . Denna panna ska det enligt info blad ha en verkningsgrad på ca:90%
Nej det där med kwh trodde jag också att jag hade rätt i :-) Som ensam tjej måste man ju ta reda på en massa saker för att klara av ett hus, och jag har kollat upp sådana saker. Men sen när han kommer och säger såna saker så blir man ju lite osäker.. Han vart väldigt less och irriterad på mig.. Få se hur det går i morgon när han kommer hit..
Ja, varför det blir så varmt vet jag inte.. Överhettningsskyddet har löst ut några ggr. Nu låg det en typ 6 cm hög spånhög precis där prännarröret går ner. Och när började det ryka och brinna. Tur att jag såg det i tid...
Han kanske blev irriterad för att en tjej inte ska kunna nåt inom hans område/kan mer.. :wink:

Förmodar att tidigare pannan oxå va från -72 som huset o då är det mycket bättre verkningsgrad i den nya pannan, Ska va de iaf..

Har oxå ett hus från -72/73 o efter pannbytet sjönk pelletsförbrukningen med 30% här vilket jag kan tänka mej inte är omöjligt att det ska göra hos dej oxå, När allt är som det ska.. :wink:
Jag värmer 110 m2 21° + 80m2 18° + 30 m2 15° totalt 215 m2

Är det överhetningsskydd i brännar röret som löst ut?
Då har du troligen för dåligt drag så det nästan blir backbrand i brännaren..
Är det därimot överhetningsskyddet för pannvattentempen så måste det va fel på överhettningsskyddet eftersom pannan stannar då tempen är 82° o det ska lösa ut vid ca 95°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Om du har skruven hängande i en kedja så ta ner den nått hack, se bara till så att du inte får någon böj på slangen. Sedan att du har ett bra fall på slangen, så du inte får uppförsbacke.
mysanh
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 01 jun, 2006 20:15
Ort: sundsvall

Inlägg av mysanh »

Tack, vad snälla ni är som svarar på mina frågor..
Det överhettningsskyddet i brännarröret som löser ut. Och då rök det ur brännarröret, typ där slangen från skruven sitter fast. Jag uppskattade det som att det typ brann i röret :roll: Sen blir det hellt fullpackat med sot i brännaren. Hårda kakor med sot. Jag tror att den ej sotar ur som den ska.
Palletskillen fyllde i garantin för typ två veckor sedan, men han fyllde aldrig i några siffror. Bara när den var installerad och hans underskrift. Ska be om lite siffror i morgon. Han verkar tycka att jag är skitjobbig, men visst är det väl hans skyldighet att se till att allt funkar? Det är ju hans företag.

En fråga till då ;-) Hur tas rökgas värdena? Bara så jag vet när jag ska fråga om det är gjort..
Bor:Sundsvall.
1½ plan, 176 kvm, (endast lite värme i ½ plan 20 kvm) 3-glas fönster hela övervåning
Isolering..Hm.. kanske lite dåligt isolerat på vinden.
1 vuxen+2 små barn.
Panna+brännare: Kmp Uno
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

mysanh skrev:Tack, vad snälla ni är som svarar på mina frågor..
Det överhettningsskyddet i brännarröret som löser ut. Och då rök det ur brännarröret, typ där slangen från skruven sitter fast. Jag uppskattade det som att det typ brann i röret :roll: Sen blir det hellt fullpackat med sot i brännaren. Hårda kakor med sot. Jag tror att den ej sotar ur som den ska.
Palletskillen fyllde i garantin för typ två veckor sedan, men han fyllde aldrig i några siffror. Bara när den var installerad och hans underskrift. Ska be om lite siffror i morgon. Han verkar tycka att jag är skitjobbig, men visst är det väl hans skyldighet att se till att allt funkar? Det är ju hans företag.

En fråga till då ;-) Hur tas rökgas värdena? Bara så jag vet när jag ska fråga om det är gjort..
Den installatören verkar inte ha alla hemma.. :roll: :?

Det låter som du haft en bakbrand i din brännare som troligen beror på dåligt drag, Nu vet jag inte riktigt hur den pannan serut då jag aldrig sett den live men den har inga fler säkerhets system som typ vattensprinkler i fallröret el är det kanske bara överhettningsskyddet..
Han bör ju då ha mätat draget innan han justerade pannan o det ska du ha på papper o bör ligga på ca 10-15 pa..
Har du motdragslucka på rökröret??
Den ser ut typ så här http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... ydelse.pdf

Här finns en tråd som Karla 1 gett lite riktvärden http://www.pellets.info/viewtopic.php?p ... 0a3adbde16

Helt rätt på han bara, Har han sålt grejerna så ska det ju funka som det ska oxå o inget att bli trött el less på.. Vila får han väl göra då han är ledig till jul.. :wink:

Gick in o läste lite i installationsanvisningarna till Uno o där står det klart o tydligt att en motdragslucka ska monteras om den inte finns o den ska vara inställd på 15 pa vilket oxå är rek drag..

Stod även att pannan har "extremt hög verkningsgrad"
Senast redigerad av André den mån 11 dec, 2006 01:08, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

...bara en liten tanke...har *du* sotat ur pannan någongång sedan den installerades? Alltså inte bara rensat brännarröret utan tömt aska och sotat?

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Abbe skrev:...bara en liten tanke...har *du* sotat ur pannan någongång sedan den installerades? Alltså inte bara rensat brännarröret utan tömt aska och sotat?

mvh
Abbe
Jodå hon verkar haft dit en slav (kille) som sotat hela pannan o skorsten för 2 veckor sen.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Varför inte ta kontakt med panntillverkaren och påtala sina problem om inte installatören gör "sitt" som han skall ?

Hjälper inte det så finns ju andra installatörer att anlita på "konsult" basis för att få grejerna injusterade rätt. Spara ALLA papper .....

Fungerar det sedan bra DÅ, så fortsätt att anlita den andra installatören i fortsättningen :)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
mysanh
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 01 jun, 2006 20:15
Ort: sundsvall

Inlägg av mysanh »

Ja en motdraglucka finns.
När jag beställde min panna så var det en annan karl som jag gjorde affären med. Den nuvarande killen var delägare, men har tagit över företaget helt. Men det bestämdes vid köpet att det var den nuvarande killen som jag hädanefter skulle prata med, och det var även han som kom från början och körde igång pannan. Men han gjorde som sagt inga analyser av något slag. Nu kommer han hit idag, så då ska jag kräva att få se alla siffror. Sen skriver jag ner dom här till er så får ni ge domen :lol: Men om det inte ordnar sig så får jag nog ringa till den förra ägaren av företaget.
Ang. sotning så har jag sån tur så min syster är tillsammans med en sotare :-) .Så han var här och sotade. Pelletskillen frågade om jag hört någon "smäll" strax efter att brännaren varit igång, (smällen är när det sotar ur) men det har jag ej. Det ska ju sota ur sig själv, men det verkar den inte göra.

Ang. att anlita någon annan så har tanken slagit mig fler än en gång... Men det blir kanske rätt dyrt och jag har inte lust att betala för något som jag redan betalat för dvs. en fungerande panna. Men får väl se hur det går idag.
Bor:Sundsvall.
1½ plan, 176 kvm, (endast lite värme i ½ plan 20 kvm) 3-glas fönster hela övervåning
Isolering..Hm.. kanske lite dåligt isolerat på vinden.
1 vuxen+2 små barn.
Panna+brännare: Kmp Uno
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

mysanh skrev: Ang. att anlita någon annan så har tanken slagit mig fler än en gång... Men det blir kanske rätt dyrt och jag har inte lust att betala för något som jag redan betalat för dvs. en fungerande panna. Men får väl se hur det går idag.
Jag menade om dom du köpt grejerna av inte "sansar" sig och gör det dom skall. Så kan det vara en bättre lösning att kolla upp en annan ,på rekommendation är inte fel heller.

Det kan du med fördel fråga om här på forumet om inte annat.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag hade även tagit kontakt med KMP För att de skall sätta press på sin installatör. De kanske behöver utbilda honom.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Om du inte är nöjd med installatörens jobb och han vägrar göra nått åt det, kontakta konsumentvägledaren på kommunen, så kan kanske han prata installatören till rätta. I värsta fall får du ju ta det till ARN...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
mackee
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 12:21
Ort: Småland

Inlägg av mackee »

Troligtvis så är termostaten till elpatronen ställd lite högre än medeltemperaturen för pelletsbrännaren.
Eftersom shunten styrs av utegivare så märker inte regleren av att vattnet som shuntas ut är varmare.
Borde det inte återkopplas med en framledningsgivare till shunten!?Annars skulle ju bara shunten inta ett visst läge vid en viss temperatur ute!?
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
Skriv svar