Några råd till förvirrad tjej..? " KPM Uno"

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

mackee skrev:
Citat:
Troligtvis så är termostaten till elpatronen ställd lite högre än medeltemperaturen för pelletsbrännaren.
Eftersom shunten styrs av utegivare så märker inte regleren av att vattnet som shuntas ut är varmare.

Borde det inte återkopplas med en framledningsgivare till shunten!?Annars skulle ju bara shunten inta ett visst läge vid en viss temperatur ute!?
Hmm du har nog rätt.
Det tänkte jag inte på.
Hypotetiskt sett så kan det ju hända att det bara finns en returgivare, eller att man ställer ett grundvärde för shunten och bara låter temperaturen styra, vilket ju var vad jag tänkte på.

För att svara krävs nog att man dyker ner lite noggrannare i regleren till pannan.
mysanh
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 01 jun, 2006 20:15
Ort: sundsvall

Inlägg av mysanh »

Tack för alla era svar! Nu har pelletskillen varit här. Han var lite trevligare idag, än igår på telefonen. Han kikade i skruven och sa:Åh fan...
Det var fullt med tjära längst upp som gjorde att pelletsen fastnade och maldes sönder. Hela skruven var full med spån..Han trodde att det är kompressorn som det är fel på så att den inte sotar ur och att det blir backbrand upp i röret. Så nu har han beställt en ny kompressor. Han tyckte också att det har varit en hög förbrukning av pellets.
Men undra om man kan få nån slags kompensation för det? Jag menar om det har gått åt mer pellets pga. att utrustningen varit felande?
Bor:Sundsvall.
1½ plan, 176 kvm, (endast lite värme i ½ plan 20 kvm) 3-glas fönster hela övervåning
Isolering..Hm.. kanske lite dåligt isolerat på vinden.
1 vuxen+2 små barn.
Panna+brännare: Kmp Uno
JohanKD
Entusiast!
Inlägg: 115
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 20:55
Ort: Karlstad

Inlägg av JohanKD »

mysanh skrev: Men undra om man kan få nån slags kompensation för det? Jag menar om det har gått åt mer pellets pga. att utrustningen varit felande?
Det tycker jag helt klart att du skall ha.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

mysanh skrev:Tack för alla era svar! Nu har pelletskillen varit här. Han var lite trevligare idag, än igår på telefonen. Han kikade i skruven och sa:Åh fan...
Det var fullt med tjära längst upp som gjorde att pelletsen fastnade och maldes sönder. Hela skruven var full med spån..Han trodde att det är kompressorn som det är fel på så att den inte sotar ur och att det blir backbrand upp i röret. Så nu har han beställt en ny kompressor. Han tyckte också att det har varit en hög förbrukning av pellets.
Men undra om man kan få nån slags kompensation för det? Jag menar om det har gått åt mer pellets pga. att utrustningen varit felande?
Jag har fått ett pm o uno har problem med att kompressorerna ger upp, Tydligen kommer dom inte ge dej nån ny förän felet är löst.. Dom vet kanske inte varför den pajar.. :roll:

Bra att han va lite trevligare nu, Då finns det ju hopp.. :wink:

Fullt med tjära i skruven då har du haft bakbrand (iaf nära) o det beror troligen på att inte sotningen av brännaren funkat med följden att brännar röret blir tätt.. Då går elden/röken balvägen upp i förrådsskruven o det blir samma fenomen om du har för dåligt drag..

Det kan va svårt att få ersättning för ökad förbrukning då man inte har en hum om hur mycket det gått, Men helt klart ska du försöka få lite ersättning..

Jag hade en förbrukning på 600 kg för nov fast det varit så milt, Troligen beror det på att det varit rätt fuktigt o blåsigt så förbrukningen har blivit högre än normalt.. T.ex har det gått bara drygt 100 kg mindre nu än i mars då medeltempen var 8,5° lägre (+2° nov o -6,5 mars)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mysanh
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 01 jun, 2006 20:15
Ort: sundsvall

Inlägg av mysanh »

Va?! får jag ingen ny? :( Men vad gör dom då? Just nu är den ju avstängd..
600kg... Sjäv hade jag en förbrukning på över 1 ton..
Bor:Sundsvall.
1½ plan, 176 kvm, (endast lite värme i ½ plan 20 kvm) 3-glas fönster hela övervåning
Isolering..Hm.. kanske lite dåligt isolerat på vinden.
1 vuxen+2 små barn.
Panna+brännare: Kmp Uno
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Om du kollar under Kategori "KPM" så kan du läsa
om detta :wink: Men du kanske har sett det :?:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=4956
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

mysanh skrev:Va?! får jag ingen ny?
Jodå men först då dom löst problemet om det inte redan är gjort förstås.. :wink:

Den går väl att köra ändå men då måste du sota rengöra brännaren manuellt varje/varannan vecka som i en vanlig KPM brännare..

Ja ang din förbrukning så är det helt klart något som inte är som det ska, Kan ju bero på att sotningen inte funkat men det visar sej..
Borde ju gå att rengöra pannan o brännaren manuellt o köra nått dygn för att se om förbrukningen är normal.. Ring sotnings slaven.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mysanh
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 01 jun, 2006 20:15
Ort: sundsvall

Inlägg av mysanh »

Borde ju gå att rengöra pannan o brännaren manuellt ...

Rengjort brännaren har jag gjort typ två gånger i veckan i flera månader... Varendaste liten asksmula har jag tagit bort, men det kommer bara nytt. Nu kan jag snart kalla mig sotare :lol:
Bor:Sundsvall.
1½ plan, 176 kvm, (endast lite värme i ½ plan 20 kvm) 3-glas fönster hela övervåning
Isolering..Hm.. kanske lite dåligt isolerat på vinden.
1 vuxen+2 små barn.
Panna+brännare: Kmp Uno
mysanh
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 01 jun, 2006 20:15
Ort: sundsvall

Inlägg av mysanh »

Hm.. Nu har jag läst på KPM ang kompressorn.. Så det är visst fler som har problem.. Jag håller med någon som skrev där att den brännaren är urjobbig att ta lös och sota ur! Den är tung, och kablarna som inte går att ta lös är så korta, så man kan inte tex. lägga ner den på en stol eller något medans man gör ret. Nej, man måste stå och försöka hålla i den mad ena handen samtidigt som man suger med den andra. Ja, dammsuger alltså :lol:
Bor:Sundsvall.
1½ plan, 176 kvm, (endast lite värme i ½ plan 20 kvm) 3-glas fönster hela övervåning
Isolering..Hm.. kanske lite dåligt isolerat på vinden.
1 vuxen+2 små barn.
Panna+brännare: Kmp Uno
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

mysanh skrev:Borde ju gå att rengöra pannan o brännaren manuellt ...

Rengjort brännaren har jag gjort typ två gånger i veckan i flera månader... Varendaste liten asksmula har jag tagit bort, men det kommer bara nytt. Nu kan jag snart kalla mig sotare :lol:
Ok.. :?

Då verkar inte sotningen ha funkat på länge, Då måste det bero på dåligt drag i skorsten att du haft bakbrand o skruven blir full med tjära..

Motdragsluckan öppnar den nån gång då brännaren går??
Om inte så kanske du måste montera en rökgasfläkt på skorsten då det inte bör vara tätt i skorsten då den är ny sotad.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

JohanKD skrev:
mysanh skrev: Men undra om man kan få nån slags kompensation för det? Jag menar om det har gått åt mer pellets pga. att utrustningen varit felande?
Det tycker jag helt klart att du skall ha.
Om du inte betalt din anläggning så tycker jag du ska hålla in med en stor del av betalningen.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
christer72
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 13:32
Ort: Kristinehamn

Inlägg av christer72 »

[ Nej, man måste stå och försöka hålla i den mad ena handen samtidigt som man suger med den andra. Ja, dammsuger alltså :lol:[/quote]
Alltid kul med lite distans och humor i allt det jävliga!! Hoppas prylarna börjar lira ihop innan det blir svinkallt.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Firman som installerade KMP UNO hos mig var här igår och skruvade bort kompressorn. Dock hade KMP sagt att vi får vänta tills det finns en ny lösning... när det nu blir. Vet inte riktigt om detta är en fråga som man som kund skall driva mot KMP direkt eller mot installatören? Det är ju ett garantiärende.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Du driver mot den som sålt till dig.
Den som sålt till dig är skyldig att fixa enligt lag. Det är inte KMP.
Men han kan pressa KMP.
Du kan prata med hög och ljudlig stämma gentemot KMP så att de fattar att det ska fram en lösning fort.
Men det är säljande part som skalll laga.

Sen handlar det m en egenskap som anläggningen ska ha.
Har den inte det är det ju inte vad du köpte.
En reparation skalll fram inom skälig tid.

Skälig tid kan vara att man inte ska behöva sota sälv och plocka isär halva pannan.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Sebbe stålkula
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 15:49
Ort: Kristianstad/ Östra sönnarslöv

Nyfikenhet

Inlägg av Sebbe stålkula »

fel tråd
Senast redigerad av Sebbe stålkula den ons 13 dec, 2006 15:11, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar