Tänkte köpa en kamin som heter sandor

Skriv svar
Perdan79
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 23:59

Tänkte köpa en kamin som heter sandor

Inlägg av Perdan79 »

Är det någon som har något negativt att skriva om den?
Nöjda ägare får givetvis med skriva av sig =)

Det finns 2 varianter en på 2,5-7kw samt en på 3-10kw.
Skiljer inte mkt i pris o en halv kw ner känns som om det kvittar däremot 3 upp extra låter bättre.

Vi har ett hus från 1929 på 108 m2, tilläggsisolerat delvis, samt isolerat vinden. Kanske räcker med 7 kw?

Hoppas på svar
Mvh /Pelle
delDiablo
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 23:20

Inlägg av delDiablo »

Jag har haft en sådan på 7 kW, den tog
hand om 150 kvm helt på egen hand :D

Bra funktion, lätt att hantera, hyfsat låg
ljudnivå (dock låter matarskruven lite)
brinner dock snyggt och fint på alla effektlägen.

DD
tarin77
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 20:58

Inlägg av tarin77 »

Menar du en Sandor BAXI?

Tänkte köpa en sådan men jag tyckte den såg ut som ett "kylskåp".



:D
Perdan79
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 23:59

Inlägg av Perdan79 »

tarin77 skrev:Menar du en Sandor BAXI?

Tänkte köpa en sådan men jag tyckte den såg ut som ett "kylskåp".



:D
Japp.. eller den jag tänkte köpa heter något annat före, men ser ut precis som en Baxi sandor..
Hehe.. jasså det tycker du, vi köper den mest för funktionen.

Utseendemässigt, så skulle vi köpt en Eco Divina Plus i röströd, men då den inte verkar ha så bra ryckte så väljer vi en kamin som vi vet funkar bra :roll: får måla/tapetsera en röströd fondvägg istället :)
Det är en firma här i området som bara tar in "säkra" produkter o de säljer enbart sandor 7 o 10kw.

Fler nöjda/missnöjda får gärna skriva av sig.

Sotaren har inte tid att provtrycka våran anslutning före jul.. suck.
Så vi väntar med köp tills efter det om det inte kommer något kanonerbjudande.

Tack för din info Deldiablo :)

Mvh /Pelle
tarin77
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 20:58

Inlägg av tarin77 »

"Det är en firma här i området som bara tar in "säkra" produkter o de säljer enbart sandor 7 o 10kw"

Så sa säljaren till mig med, ni var hos inte http://www.kalmarbrasvarme.se/ ?

Sandor kaminens funktion är det nog inget fel på. Men 7-10 kW hade aldrig funkat på våra 70m2. Hade blivit för varmt! =)

Ska du ha en skorsten som går in i väggen och sedan ut eller? För sandor kan väl inte ta en skorsten "rakt upp" i taket?
Perdan79
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 23:59

Inlägg av Perdan79 »

tarin77 skrev:"Det är en firma här i området som bara tar in "säkra" produkter o de säljer enbart sandor 7 o 10kw"

Så sa säljaren till mig med, ni var hos inte http://www.kalmarbrasvarme.se/ ?

Sandor kaminens funktion är det nog inget fel på. Men 7-10 kW hade aldrig funkat på våra 70m2. Hade blivit för varmt! =)

Ska du ha en skorsten som går in i väggen och sedan ut eller? För sandor kan väl inte ta en skorsten "rakt upp" i taket?
Nope, där har vi inte varit.
En jobbarkompis pappa som är snickare som sa det till mig.
Vet inte om det finns 7-10kw ens :roll: , de jag "kollat" på är 2,5-7kw eller 3-10kw.
Vi har 108 m2, så jag anser att vi med har ett litet hus.

Vi har det så tacksamt att i våran skorsten är det 8 pipor..
3 kakelugnar samt vedeldad spis på bottenvåning. Den ena kakelugnen finns inte kvar tyvärr..
Den som hade värmt huset bäst, står i hallen på bottenvåningen med öppningar åt 3 håll kök, vardagsrum, trappa till övervåning).. Där har vi tagit upp hålet i väggen igen, så skorten är redan klar bara att få pipan provtryckt. men när jag höll en tändsticka utanför så slocknade lågan =)
O köpa en vettig pelletskamin :wink:

Mvh /Pelle
Pellking
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:48
Ort: Forsbacka
Kontakt:

Inlägg av Pellking »

Det nämns i ett inlägg att en pelletskamin som har högre maxeffekt kan resultera i att det blir för varmt även på lägsta effektläge .

När omgivningstermostaten kommer upp i börvärdet , minskar effekten automatiskt till ett minimum läge för att sedan åter gå upp i effekt om det blir kallare . Om även minimum läge inebär att det blir för varmt så kan många kaminer ställas om så att det blir mindre pelletsmatning . Är brännkoppen stor kan det dock innebära att pelletsbitarna kommer för långt ifrån varandra och att kaminen därför slocknar . Det kan lösas genom en mindre brännkopp (i samma storlek som en liten kamin har ).

Många kaminer har även funktionen att de kan ställas in så de stänger av sig själva vid önskad temperatur för att sedan starta när temperaturen sjunkit t.ex 2 grader . Denna så kallade Standby funktion är mycket bra att ha när solen under dagtid kan lysa in genom fönster och ge den värme som behövs

En större kamin skall inte behöva vara ett problem utan en fördel genom större askutrymme , större pelletsförråd och effektivare än en mindre kamin vid samma effekt , genom sin större värmeupptagande förmåga .

Det går ju även att tidstyra de flesta kaminer så att de stängs av under t.ex nattimmarna och på dagen
Skriv svar