15kW eller 20kW på Ecoflex
15kW eller 20kW på Ecoflex
Kör ni era EcoFlexpannor på
9kW/15kW
(Låg/Hög)
eller
9kW/20kW
(Låg/Hög)
eller
9kW/15kW/20kW
(Min/Låg/Hög)
???
Vad har ni för erfarenheter?
Har ni sett någon påverkan på ex. sotmängd, pelletsförbrukning, varmvattenhållning mm, när ni skiftat mellan de olika inställningarna?
9kW/15kW
(Låg/Hög)
eller
9kW/20kW
(Låg/Hög)
eller
9kW/15kW/20kW
(Min/Låg/Hög)
???
Vad har ni för erfarenheter?
Har ni sett någon påverkan på ex. sotmängd, pelletsförbrukning, varmvattenhållning mm, när ni skiftat mellan de olika inställningarna?
EcoFlex (300L förråd) som värmer 1,5 plan med källare 175(+60)m2, i Karlskrona. Murad skorsten 8m.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
För tillfället kör jag med högvärdena i både hög och låg för att testa vilken färg det blir på pannväggarna. har bara höjt fläkten från originalvärdena för hög. Skall få hit rörmokarn efter nyår (de hade nyligen kalibrerat sitt instrument).
Är det inte så att man skall byta brännarkopp för att kunna köra med 20kW? Jag har inte experimenterat med det då jag har tillräckligt med vv och värme.
Är det inte så att man skall byta brännarkopp för att kunna köra med 20kW? Jag har inte experimenterat med det då jag har tillräckligt med vv och värme.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jag har haft lite dåligt med vv nu när det blivit lite kyligare och i samband med att man duschar fler personer efter varandra. Inte så att det blir kallt, men man måste succesivt höja värmen på duschblandaren efter ett tag, och då sjunker vattentrycket något. Det känns som om inte pannan hänger med i uppvärmningen av vattnet.
Jag har precis provat att köra med fabriksinställda värden på 20kW läget i två dygn(med de tidigare värdena för"hög" på "låg" och "låg" på "min", dvs ca 9/15/20 kW, som jag läste att någon rekommenderade i en annan tråd).
Det blev definitivt bättre drag i varmvattnet, men tittglaset sotade igen lite på två dygn.
Jag märkte inga andra konstigheter, förutom att det blev stopp i matningen(blockering pellets) när jag gick över till 15kW igen, men det blev bra när jag startat om en gång.
Jag vet inte om man måste byta brännarkoppen för ätt köra 20kW. Att det i menyn står "brännartyp" kan ju tyda på det.
Men samtidigt är det i så fall anmärkningsvärt att det inte finns en liten varningstext i manualen.
Det står bara att om man knappar in "brännartyp": 20kW, så får man fram fabriksinställda värden för detta.
Ett litet: OBS!!! FÅR BARA ANVÄNDAS MED 20KW BRÄNNARKOPP" borde ju i så fall varit på sin plats.
Nåväl, provet avlöpte väl och pannan står ju kvar.
Jag har precis provat att köra med fabriksinställda värden på 20kW läget i två dygn(med de tidigare värdena för"hög" på "låg" och "låg" på "min", dvs ca 9/15/20 kW, som jag läste att någon rekommenderade i en annan tråd).
Det blev definitivt bättre drag i varmvattnet, men tittglaset sotade igen lite på två dygn.
Jag märkte inga andra konstigheter, förutom att det blev stopp i matningen(blockering pellets) när jag gick över till 15kW igen, men det blev bra när jag startat om en gång.
Jag vet inte om man måste byta brännarkoppen för ätt köra 20kW. Att det i menyn står "brännartyp" kan ju tyda på det.
Men samtidigt är det i så fall anmärkningsvärt att det inte finns en liten varningstext i manualen.
Det står bara att om man knappar in "brännartyp": 20kW, så får man fram fabriksinställda värden för detta.
Ett litet: OBS!!! FÅR BARA ANVÄNDAS MED 20KW BRÄNNARKOPP" borde ju i så fall varit på sin plats.
EcoFlex (300L förråd) som värmer 1,5 plan med källare 175(+60)m2, i Karlskrona. Murad skorsten 8m.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
En variant kan vara att köra på högläges inställningarna för både hög och låg, dvs att den alltid kör på höglägets värden. Då borde den ge mer värme snabbare. Eller vad tror ni?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Att tittglaset sotar igen beror på att brännaren får för lite luft..tobmannen skrev:

Du behöver inte byta koppen för att köra brännaren på 20 kW, Tidigare va man tvungen att göra det men nu är det endast om du ska ha 25 kW som det måste göras... I 20 kW läget så är det max 90% matning som gäller o i 15 kW 70%..
Va hos en kompis igår o justerade in hans biomatic 20+ med alla 3 effektstegen som håller värmen i 175 m2 hus + 135 m2 gådsverkstad o ca vv för 50-70 kWh/dygn i ladugården.. Än inga problem då det varit 12-15 minus iaf..
Där blev inställningarna med 20 kW
Hög
Matning 90%
Fläkt 46%
Låg
Matning 69%
Fläkt 29%
Min
Matning 46%
Fläkt 17%
Co2 blev 12% i hög/låg läget o 11% i min med solett pellets o motdragsluckan på 15 pa..
Snart är det dags för justeringen av Ctc ecoflexen som en annan kompis installerat i ett lastbilsgarage på 500 m2 med golvvärme, Få se vad den går för då takhöjden är 6,8 meter oxå..

Rörkrökarn skulle starta pannan på el idag så då är det bara att vänta tills 20m3 silon är uppe o dom hämtat pellets..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Hur kom du fram till att ha motdragsluckan på 15 Pa? Är det bara en höftning mellan de 10-25 som CTC rekommenderar?
Det skulle åxå vara kul och höra vad du satte för rökgastemp ut från pannan?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Dragsluckan satte vi på 15 pa för att vid 10 pa så fick jag iaf en maräng liknande kaka i koppen, Läste att äfab oxå fått det vid 10 pa men att de problemen upphörde då draget ökades till 15 vilket även blev här..Stugsittaren skrev:Hur kom du fram till att ha motdragsluckan på 15 Pa? Är det bara en höftning mellan de 10-25 som CTC rekommenderar?
Luckan va även i minsta laget till skorsten trots att det bara är en 120 mm pipa på 6,5 meter så va det ordentligt drag..
Rökgastempen kollade jag bara med pannans inbyggda tempmätare i 20 kW o då låg den på 132° men jag ska kolla med stektermometern nån dag, Han hade även kört 1300 kg pellets sen senaste sotningen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ja, det ante mig att brännaren vill ha mer luft när tittglaset sotar igen.
Tack för era erfarenheter, nu får provtursverksamheten ligga nere över julen, annars blir nog lilla frun vansinnig när man fastnar i pannrummet mitt i julmiddagen.
Annars tycker jag att enda sättet att lära känna pannan är att prova sig fram själv, dessutom verkar min installatör inte vara superhemma på ecoflexen, så det känns bättre att ha viss koll när han kommer hit med mätutrustningen.
Det vore bra att ha ett intrimmat 9/15kW läge och ett 9/15/20kW läge som man kan skifta mellan efter behov.
Tack för era erfarenheter, nu får provtursverksamheten ligga nere över julen, annars blir nog lilla frun vansinnig när man fastnar i pannrummet mitt i julmiddagen.
Annars tycker jag att enda sättet att lära känna pannan är att prova sig fram själv, dessutom verkar min installatör inte vara superhemma på ecoflexen, så det känns bättre att ha viss koll när han kommer hit med mätutrustningen.
Det vore bra att ha ett intrimmat 9/15kW läge och ett 9/15/20kW läge som man kan skifta mellan efter behov.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Ok så det är inte fel att försöka eftersträva 10 Pa om det inte blir "maränger"?
Jag ställde plåten till att släppa igenom så mycket luft att rökgasen ut från pannan är ca 110 vid slutet av eldningscykeln. Motsvarar ca 90 innan dragluckan, nu 65-70 med luckan. Varför så hög ut temp som 130? Jag vet att CTC rekommenderar det men behövs det tro?
Jag ställde plåten till att släppa igenom så mycket luft att rökgasen ut från pannan är ca 110 vid slutet av eldningscykeln. Motsvarar ca 90 innan dragluckan, nu 65-70 med luckan. Varför så hög ut temp som 130? Jag vet att CTC rekommenderar det men behövs det tro?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ju lägre drag du kan ha utan att få några problem ju bättre verkningsgrad får du, Bara en fördel men du vet ju nu vad du behöver göra om det blir maränger i koppen..Stugsittaren skrev:Ok så det är inte fel att försöka eftersträva 10 Pa om det inte blir "maränger"?

Rökgaserna blev/blir 130° (pannansgivare) när den går på 20 kW o biomatic kan man inte justera rökgastempen med skruvar som ctc utan man måste då lägga mellan brickor el liknande om rökgastempen blir för låg..
Rökgastempen körs så lågt som möjligt men inte så lågt att det blir kondens i skorsten, Om man inte har en skorstens pipa som tål kondens förstås..
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja den går för fet då den sotar..tobmannen skrev:Ja, det ante mig att brännaren vill ha mer luft när tittglaset sotar igen.
Det är alltid bra att kunna pannan o inte helt fel att lära sej mycket innan installatören kommer så man vet att allt är ok efter justeringen..

Nja det går inte ha färdiga kurvor i 15/20 kW effekt (Iaf inte på thermia) för då man shiftar mellan lägena blir det fabriksinställningarna igen..

Men varför ska du shifta??
Be installatören ställa in/justera pannan med 20 kW effekt vald sedan hög med 88-90% matning vilket ger 20 kW, Sen ställer du in låg på ca 13 kW o min runt 8-9 kW.. Då kommer brännaren bara att gå på dom effekterna som krävs, Ytters sällan kommer den då att gå på hög..
Värdena blir då matning hög 90% låg 62% o min 40%