Billig pellets (10-15 öre/kwh) från Polen till Skåne

doktormartin
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 22:53
Ort: Malmö

Billig pellets (10-15 öre/kwh) från Polen till Skåne

Inlägg av doktormartin »

Har hittills kört Vestmarka men såg att senaste prisnoteringen ligger på ca 3000 kr/ton vilket blir över 50 öre/kwh. Varit i kontakt med Arno-Eko i Polen. Enligt deras hemsida ligger deras pellets på ca 10 öre/kwh ex frakt och ev moms(om jag räknat rätt). Det är viss skillnad. Kan vara värt att gå ihop ett gäng Skåningar för att testa en batch. faller det väl ut kan det bli en bra prispress mot de sydliga leverantörerna. Fann dem via http://www.bape.com.pl/index_en.html



Har senast idag skrapat ut den mängd sintring som 0.56 ton Vestmarkapellets gav. Kommer att väga detta och så småningom även askmängden så kan man jämföra sen. Man kan ju stå ut med en del om man kommer ner på en femtedel av priset.

Sintringen verkar dock inte vara ngt stort problem för min Viessmannbrännare.

Kontakta mig på m@nm.se så kanske vi kan göra en gemensam beställning.
Viessmann Vitolig 300, Vitosol 200 2x 3 m2
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Godagens!

Låter mer än väl intresant att få ner priset såppas.. nu bor ju jag inte i skåne utan på västkusten norr om GBG

men tänkte ändå höra hur eran eventuellea leverans skulle gå tillväga med transport osv.
ifall man skulle gå ihop ett gäng här och beställa

mvh//Martin


Ps. skulle det vara möjligt att få ett prov på kvaliten ifall ni beställde?
eller kanske tillverkaren ordnar sådant?
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
doktormartin
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 22:53
Ort: Malmö

Samtal med Polen!

Inlägg av doktormartin »

Ringt till Arno-Eko i Polen. De tar 150 euro/ton + 22% skatt. Inte riktigt den glädjekalkylen jag presenterade men i alla fall halva priset! De kan tänka sig att diskutera priset om man beställer 25 ton! De kommer att skicka ett prov. De kemiska analyserna ser bra ut. Jag kan maila dessa uppgifter till ev spekulanter. Jag har dessutom hört efter med ett antal åkerier som kan sköta transporten.

Förutsättningen för att detta ska kunna fungera är att vi går ihop tillräckligt många om en transport.

Maila mig på m@nm.se så kanske vi kan beställa framåt våren.
Viessmann Vitolig 300, Vitosol 200 2x 3 m2
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Hur är det med transportkostnaderna ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

kommer det i form utav pallar eller är det bulk?
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Har du kollat vad totalpriset blir med frakt ?

Sist jag kollade kostade en lastbil från Polen till Skåne 12 000 kr för en 24 tons bil.
Det blir 500 kr/ton i frakt vid full bil.

Om pelletsen kostar 150 Euro + 22% polsk moms blir det 1374 kr +22%= 1676kr. 1676 kr + 500 kr frakt /ton blir 2176kr tonnet.

Inte jättelysande affär, men får du prutat lite så blir det något billigare än hemma.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
doktormartin
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 22:53
Ort: Malmö

Inlägg av doktormartin »

Fått offert från ett åkeri. 17000 :- till Ystad. Sedan gjorde de ett förslag på ytterligare 30 mil för "leveransrundan" , ytterligare 8000. Levereras i bulk. Intressenter bör bo i Skåne.

Sammanfattningsvis inte så lysande. Höga transportkostnader. Jag ställer mitt hopp till leverantörens förmåga att skaka fram en bulktransport. Det kommer troligtsvis att bli avsevärt mycket billigare.

Vi behöver dock vara fler som är intresserade av en billig bulktransport.

Hör av er!
Viessmann Vitolig 300, Vitosol 200 2x 3 m2
doktormartin
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 22:53
Ort: Malmö

Inlägg av doktormartin »

Lite överraskad att det inte är fler som har hört av sig. Hittills fått två mail. Är det så att alla vill att någon annan ska testa först. Många upprörda röster om höga priser men ingen som agerar!
Viessmann Vitolig 300, Vitosol 200 2x 3 m2
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Containers är billigare. Inte så dyrt till Göteborgs hamn eller Stockholms hamn. Ännu billigare till Ystad. Går många pall i en Container.


Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
doktormartin
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 22:53
Ort: Malmö

Inlägg av doktormartin »

Bra ide! Gå vidare med detta. Intressant för alla som köper i säck!
Viessmann Vitolig 300, Vitosol 200 2x 3 m2
Maskinisten
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 23 jun, 2005 20:33

Skåningar som köper i säck!

Inlägg av Maskinisten »

Jag köper min pellets i säck. Är klart intresserad av att handla billig pellets, det är vi väl alla, men den skall ju vara av vettig kvalitet oxå.
Skulle vi inte kunna gå samman några säck-köpare i skåne och dra ner med pickup och släp och hämta tre pallar. Kanske inte ens lönsamt men man skulle ju få testa själv! Sen kan man ju gå vidare med en större beställning om man blir nöjd.
Tar man en bilfemma på måndags-båten från Ystad så blir det ju inte svindyrt (typ 2200 sek). Sen kan man ju alltid ta en bira å snacka lite pellets-eldning på vägen ner.
mackee
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 12:21
Ort: Småland

Inlägg av mackee »

Finns intresse...www.pelletssvenska.se tar sin pellets från baltikum men inte märks det nåt vidare på priset inte....
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
alm
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 13:19
Ort: Mitt-i-Skåne

Billigare pellets...

Inlägg av alm »

Visst är man intresserad av billigare pellets! Problomet är som alltid att frakten är det dyra. Skulle tro (utan att göra vetenskapliga undersökningar) att andelen transportkostnad för en traditionell bulktransport från svensk leverantör av pellets är runt 1/3-del av tonpriset. Så därför är jag inte förvånad av dina priser. Men visst, jag kan vara intresserad av en 3-tonnare fram mot senvintern...
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1905
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Självfallet är alla intresserade av billig pellets. Så även jag.
Men jag kan inte acceptera hur mycket avkall på kvalitén som helst.

Polsktillverkad pellts för 1 700 SEK per ton, exkl. frakt och hantering, låter spontant extremt bra betalt för den polska tillverkaren.

Kostnaden för bulkbilar är så hög, att jag inte tror det är rimligt. Är det mindre volymer kanske vanlig container på vanlig lastbil kan fungera. Helst skulle det vara volymer så att vi kan diskutera riktig sjötransport.

Sedan skulle pelletsen kunna säckas här i Sverige.
Fast den processen skulle säkert kunna göras billigare i Polen också.

Jag kan bara hitta en rimlig orsak till att ingen drar igång med detta på ett större allvar, och det är att kvalitén på den utländska pelletsen är för ojämn för våra krav.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Är det någon som vet om det finns några regler för pellets inom EU ? sverige har ju rätt strikta regler på vad som får kallas pellets, är det bara här som det finns sådant ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar