Pelletspanna som klarar hårt vatten

Skriv svar
Holger
Entusiast!

Pelletspanna som klarar hårt vatten

Inlägg av Holger »

Hej. Har en CTC 256b panna och tänkte montera en pelletsbrännare själv. Senare vill jag ha möjlighet att byta till en modern panna och behålla brännaren. Här är det extremt hårt vatten så alla pannor med värmeväxlare kan man räkna bort. För närvarande känner jag bara till Värmebaronen Comet som panna med inbyggd varmvattenberedare.
Finns det fler pannor till bra pris som har inbyggd varmvattenberedare och elpatron är jag tacksam för tips.
Vilken brännare jag väljer bör väl avpassas efter vilken panna jag senare planerar att köpa, eller spelar det mindre roll?
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Lite roll spelar det, men det flesta brännare funkar bra i alla pannor som är avsedda för pelletseldning, så om du satsar på eny ny panna så kan du nog köra med de flesta brännare.

Men om du köper en panna av en tillverkare som även gör pelletsbrännare så kan det ju vara värt att kolla på om det innebär några fördelar med att använda även deras brännare.

Men i det stora hela så tror jag inte pannan är så viktig, däremot trivs inte alla brännare med alla skorstenar, vissa brännare funkar bättre om draget inte är på topp exempelvis.

Om du däremot ska installera brännaren själv så välj en brännare som lämpar sig för detta, många tillverkare blir griniga om du installerar själv och kan påstå att garantin inte gäller osv.

BioNordic och Roslagsbrännaren är väl de som aktivt uppmanar folk att installera själv, de flesta andra tillverkarna tycker att du ska betala någon för att installera brännaren åt dig ;o)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

micke_932 skrev: Om du däremot ska installera brännaren själv så välj en brännare som lämpar sig för detta, många tillverkare blir griniga om du installerar själv och kan påstå att garantin inte gäller osv.

BioNordic och Roslagsbrännaren är väl de som aktivt uppmanar folk att installera själv, de flesta andra tillverkarna tycker att du ska betala någon för att installera brännaren åt dig ;o)
Roslagsbrännaren kanske vore något också. Annars tittade jag på Baxi Eurofire20. Vb Viking Bio och KMP PX21. Kan inte bestämma mig. Bör väl vara en brännare med framåtriktad låga i mitt fall av vad jag läst i olika inlägg?
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Roslagsbrännaren är vädigt gediget byggd och lär hålla väldigt länge, sen är den väldigt enkel om detta är något man gillar eller inte är en smaksak.

Alla brännarna du nämde är säkert helt ok, har ingen erfarenhet av någon av dom så ta alla kommentarer med en nypa salt.

Eurofire verkar vara en gediget byggd brännare.

KMP verkar vara bra nu för tiden också, har väl varit si och så förr i tiden med underdimensionerade tändelement osv.

Värmebaronen vet i hundan, dom tillverkar ju stora mängder så den är säkert bra men jag tycker den verkar vara underdimensionerad när man ska behöva byte röret in i eldstaden en gång om året osv, verkar vara mycket "slitdelar" så att säga, men jag har säkert fel.

En frammåt brinnande brännare liknar mest en oljebrännare vilket kan fara en fördel, men det går lika bra med en uppåtbrinnande om du bara har tillräckligt utrymme till panntaket, det står ofta på tillverkarnas hemsida hur stort utrymme dom behöver i eldstaden.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar