Har ni några fler råd till mig?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
lage
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 12 sep, 2006 20:15
Ort: Örnsköldsvik/Sundsvall

Inlägg av lage »

Du har haft mer tålamod än man kan begära, jag hade gått till konsumentvägledaren/arn för längesen.
Stå på dig! Ring KMP nu! Även om klåparn till slut lyckas lösa dina problem, så bör KMP få veta hur han beter sig. Tror knappast de är intresserade av en Åf som han.
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Jag tycker också du ska ringa KMP och se till att *de* hänvisar dig till en annan installatör ty handen på hjärtat, efter att den här tjommen är klar, hur vet man hur det är gjort ändå? Killen har ju uppenbarligen tagit ett jobb han inte klarar av...varför skulle han klara av det oavsett hur många gånger han kommer? Ring KMP!

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Och rökgastempen. Mäter man den inne i pannan eller i skorstenen?
Rökgasanalys görs direkt efter pannan i rökkanalen.
Man bör också ta hänsyn till hur eventuellt hur dragbegränsaren (motdragslucka) är placerad för att få rätt mätvärden, för att undvika läckage av överskottsluft mm.

Startdos bör justeras först och främst.

Målsättningsvärden:
CO2 12-13%
O2 8- 8,5%
CO- 80- 300ppm (Ju lägre desto bättre)
Panntemp vid mätning: 70-80grader

Drag 0,10- 0,15 hPa (beroende på pannatillverkarens ref.)

Rökgastemperatur: 135- 175 grader, beroende på längd, area på skorsten så att ej kondens bildas. Bör även tas en meter ner ifrån toppen på skorstenen vid fullast på brännaren, min70grader.
mysanh
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 01 jun, 2006 20:15
Ort: sundsvall

Inlägg av mysanh »

För att göra en lång historia ännu längre.. Installatören kom hit på em. och plockade isär brännaren. Då såg han att pga. att inte den förra kompressorn hade fungerat så hade det blivit så hett i brännaren, så inre och yttre brännarröret satt fast. Det hade svällt på nåt sätt. Så nu ska han komma tillbaka på torsdag med nya rör, plus prosessor som han också trodde det var fel på. Ny luftslang, så den inte smälter av igen ska jag också få. Och så sa han att han skulle göra mätningarna då.

Och givaren som han flyttade på sist han var här skulle han inte ha flyttat på sa rörmokaren som kom hit senare. Den satt på rätt förut, och installatören flyttade den till returen. Men nu har altså rörmokaren flyttat tillbaka den och nu stämmer det ju med att retur röret är svalare..

Och jag har pratat med Kmp och om det inte löser sig nu så ska dom fixa det. Dom sa att självklart så ska jag ha en installatör som jag kan prata med och litar på. Så vi får väl se hur det går.
Bor:Sundsvall.
1½ plan, 176 kvm, (endast lite värme i ½ plan 20 kvm) 3-glas fönster hela övervåning
Isolering..Hm.. kanske lite dåligt isolerat på vinden.
1 vuxen+2 små barn.
Panna+brännare: Kmp Uno
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

mysanh skrev:Jaha, så fick man sig en utskällning på telefonen då... :( Ringde installatören nu på morgonen för att tala om att luftslangen brunnit av igen, plus för att höra när han kommer och gör mätningar. Han blev skitless.. Han tycker inte att det är hans ansvar egentligen, eftersom jag köpte pannan av förra ägaren. Han har inte sett en krona av pengarna jag betalat och är less på att springa här. Det är väl inte mitt problem tyckte jag. Jag har ju köpt en utrustning av ett företag, så det får väl han ta med förra ägaren.Det är ju den här killen som installerat pannan och tog över precis när jag köpte den. Men han sa att det enda jag gör är ringer och är sur och skäller på honom. "Du vill bara ha och ha, och ringer och gnäller på mig hela tiden" sa han. Men jag har verkligen inte varit sur mot honom, utan bara ringt för att tala om felen. Typ när det börjar brinna, svart rök ur skorstenen och smälta slangar... Vilket jag tycker att jag bör få göra.. Men han fortsatte bara tala om hur sur och gnällig jag är och att han är less på att springa här 14 gånger när han inte ens får betalt för det. Och jag som tyckte att jag varit trevlig mot honom... Tillslut blev jag så ledsen(ursäkna vekheten, men jag är ju tjej :oops: ) så jag sa bara att jag skulle ringa till Kmp så får dom styra upp det här. Och så lade jag på... Men då ringde han snabbt upp och bad om ursäkt.. Och sa att han kommer hit i em. och gör mätningar och kollar fel. Så vi får väl se hur det går..

Och rökgastempen. Mäter man den inne i pannan eller i skorstenen?
Du skall omgående ringa Kmp,samt tala om vad denna klåpare slänger ur sig i ditt öra!!
Han är ju uppenbarligen inte kapabel att utföra det jobb han är tillsatt att göra.Dessutom verkar han ha total avsaknad av social kompetens,man skäller inte upp en stackars ensammen dam som inte får sin panna att fungera.Nu ringer du Kmp direkt!!Annars kanske vi kommer och tar dej i örat!!Basta Pronto!!!.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

mysanh skrev:För att göra en lång historia ännu längre.. Installatören kom hit på em. och plockade isär brännaren. Då såg han att pga. att inte den förra kompressorn hade fungerat så hade det blivit så hett i brännaren, så inre och yttre brännarröret satt fast. Det hade svällt på nåt sätt. Så nu ska han komma tillbaka på torsdag med nya rör, plus prosessor som han också trodde det var fel på. Ny luftslang, så den inte smälter av igen ska jag också få. Och så sa han att han skulle göra mätningarna då.

Och givaren som han flyttade på sist han var här skulle han inte ha flyttat på sa rörmokaren som kom hit senare. Den satt på rätt förut, och installatören flyttade den till returen. Men nu har altså rörmokaren flyttat tillbaka den och nu stämmer det ju med att retur röret är svalare..

Och jag har pratat med Kmp och om det inte löser sig nu så ska dom fixa det. Dom sa att självklart så ska jag ha en installatör som jag kan prata med och litar på. Så vi får väl se hur det går.
Bra!!
Om det inte fungerar skickar du ett PM till mig.
Så hjälper jag dig.
Ved Profilen..
mysanh
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 01 jun, 2006 20:15
Ort: sundsvall

Inlägg av mysanh »

Jo jag ringde ju Kmp efter att jag pratat med installatören. Dom sa att han självklart inte skulle prata så till mig och skulle ringa och prata med honom. Men grejen är att personen jag pratade med ringde till installatören precis när han var här. Jag var på övervåningen, men jag förstog på samtalet att det var Kmp som han pratade med. Och han var såå trevlig. Han sa: "jo jag är ju här nu.. Fan jag tycker ju synd om tjejen. Hon har köpt en ny jättefin apparat och så fungerar den inte. Vi måste ju se till att det fixar sig nu. Det är ju synd om henne" Och så fler snälla saker om mig.
Han bad om ursäkt igen också till mig innan han gick.

"man skäller inte upp en stackars ensammen dam " Fan vad gammal jag lät *flin* Men tack, det var snällt sagt ändå :lol: Jag är typ 31..
Bor:Sundsvall.
1½ plan, 176 kvm, (endast lite värme i ½ plan 20 kvm) 3-glas fönster hela övervåning
Isolering..Hm.. kanske lite dåligt isolerat på vinden.
1 vuxen+2 små barn.
Panna+brännare: Kmp Uno
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

mysanh skrev:(ursäkna vekheten, men jag är ju tjej :oops: )
?
Var länge sedan jag var inne och tittade i forument och denna tråden ger mig rysningar. :twisted: Hur kan man bete sig så. Du skall ha en fantastisk kredit att du stått ut så länge.

Du skall inte heller be om ursäkt för att du är tjej. Det är f-n otroligt.

Har hållt både datorkurser och elektronikkurser enkom för tjejer/kvinnor. Just för att få möjlighet att ställa de frågor man inte vågar annars. ( i grupp blir man gärna tyst) Kunnande och kunskaper är det ingen skilnad på. Däremot förutsättningarna att förstå speciella ord. Min dotter gick tekniskt gymnasium och där hade lärarna ibland svårt att inte inte förutsätta så mycket.
(Nu kom det besök så jag utvecklar det längre idag.)

Lycka till
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

mysanh skrev:Jo jag ringde ju Kmp efter att jag pratat med installatören. Dom sa att han självklart inte skulle prata så till mig och skulle ringa och prata med honom. Men grejen är att personen jag pratade med ringde till installatören precis när han var här. Jag var på övervåningen, men jag förstog på samtalet att det var Kmp som han pratade med. Och han var såå trevlig. Han sa: "jo jag är ju här nu.. Fan jag tycker ju synd om tjejen. Hon har köpt en ny jättefin apparat och så fungerar den inte. Vi måste ju se till att det fixar sig nu. Det är ju synd om henne" Och så fler snälla saker om mig.
Han bad om ursäkt igen också till mig innan han gick.

"man skäller inte upp en stackars ensammen dam " Fan vad gammal jag lät *flin* Men tack, det var snällt sagt ändå :lol: Jag är typ 31..
Hur har det gått ???

Har "installatören" fått ordning på grejorna ???
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar