Skiktnings problem Borö, Tips?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Henrik G
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 16 dec, 2006 14:06

Skiktnings problem Borö, Tips?

Inlägg av Henrik G »

Har en TI500 tank som jag köpte i sommar med shuntpaket.
Har även en förvärmingsslinga på 10meter långt ner och toppansluten slinga på 15meter för varmvatten.
Jag har en temperatur skillnad uppe och nere på 10-15grader

Det jag funderar på att göra är:
1. Sätta shunt utanpå istället och gå med returen in genom avtapningen längst ned på tanken.

2. Och ta uttag genom samma rör som går till expansionskärlet uppe på tanken (där jag också nu laddar tanken med en laddomat 21)

3. Försöka få ner en elpatron där shuntpaketet nu sitter uppe på tanken (DN50) Nu sitter elpatronerna så långt ned i tanken.

Kan det bli bättre? Synpukter?

Fråga: Ska jag använda mig av 4-vägesshunten som sitter där och tillvera en egen fläns eller köpa en ny 3-vägare?

/ Henrik
Nybörjare på det här med skiktning och tankar. :D
Kwc
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 12:59
Ort: Hudiksvall

hej

Inlägg av Kwc »

Börja med att strypa elmenten så du får 20-25 gradigt vatten på returen från element, det verkar som hela tanken blir blandad i ditt fall.
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: hej

Inlägg av André »

Kwc skrev:Börja med att strypa elmenten så du får 20-25 gradigt vatten på returen från element, det verkar som hela tanken blir blandad i ditt fall.
Nja det är även shuntens fel, Har en själv o det är helt fel att returen ska gå in i toppen o bli uppvärmd på vägen ner genom tanken (även Borö anser det)

Har jag en retur temp på 25° blir aldrig botten kallare än ca 38° eftersom att det värms på väg ner genom tanken i röret, Ju mer stängd shunt ju varmare tankbotten.. :(

Alla dina 3 alternativ är rätt väg att gå + att du kan flytta kärlet lågt på tanken istället för i toppen, När det sitter i toppen blir det varmt först där då tanken laddas för att sedan tryckas ut i kärlet o kylas då vattnet expanderar.. Då tanken sen sjunker i temp kommer kallt vatten från kärlet in i tanken igen o kyler den uppe vilket inte är bra..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

fel post
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Menar ni på fullt allvar att returen från radiatorslingan går ner till tankens botten via ett rör som går inuti tanken?

Hur fulla var de när de kom på den konstruktionen??? :?:
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

apersson850 skrev:Menar ni på fullt allvar att returen från radiatorslingan går ner till tankens botten via ett rör som går inuti tanken?

Hur fulla var de när de kom på den konstruktionen??? :?:
Jepp så ser shunten från borö ut o jag frågade inte hur många dunkar det gick när dom kom på den taskiga iden, Men det som är mest konstigt är att borö håller med om att det inte är bra men inte ändrar/tar bort sin shunt ur sortimentet..
Förmodligen är den kvar för att rörkrökarna verkar gilla den..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jo, efter det att jag skrev min fråga hittade jag en skiss på tanken, så jag ser hur det ser ut. Enkelt att ansluta är det ju, om jag förstår det rätt. Bara in och ut.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
zac
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 09:57
Ort: Norrbotten/ Övertorneå

Inlägg av zac »

Det går att plugga returen på borös shunt å så kan man dra returen till botten istället. Borö säljer en liten svarvad plugg..eller så kan man ju göra själv...
Skriv svar