Hur fungerar startfördröjningen ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Paddington
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 09:23
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Hur fungerar startfördröjningen ?

Inlägg av Paddington »

Hej !

Satt idag och studerade instruktionen för VB Bio och blir inte klok på hur startfördröjningen fungerar i praktiken.

Vad jag kan förstå skall brännarens gångtid förlängas och därigenom skall en högre verkningsgrad erhållas.

Om brännaren startar när den är nere i 70 grader och då får impulsen att starta, dröjer det då 0-135 minuter beroende på inställning innan brännaren startar ? Så att det i praktiken vid lång fördröjning innebär att pannan svalnat av betydlig mer ?

Hur har ni ställt in tiden ?
Har ni märkt någon "högre" verkningsgrad ?

/Paddington med 6 dagar kvar till min installation...
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Precis, den väntar X antal minuter efter det att den "egentligen" skulle ha startat. Kanske mer lämpligt med stora pannor eller acktankar...eller kanske om du har separat varmvattenberedare, vad vet jag. Skulle definitivt inte funka på min panna...

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Den är väl till för att "fuska" om man inte har en termostat som går att ställa med stor hysteres, funkar som sagt var ibte om du har liten vattenvolym i pannan.

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
alm
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 13:19
Ort: Mitt-i-Skåne

Inlägg av alm »

Japp. När brännaren får signal av givaren att starta eldcykeln, börjar tiden räknas ner från det värde du ställt in. Och ja, det innebär att pannan hinner svalna ännu mer.
Hur du ställer in beror på vilken panna du har. Själv kör jag CTC 1100 med växlare till varmvattnet. Det gör (med VB panntemp.givare inst.) att pannan vill starta ganska snabbt då vv tappas, egentligen lite i onödan. Vattnet är ju fortfarande varmt förutom just vid inloppet av returen från växlaren, och efter ett par minuter har det blandat sig. Då är fördröjningen bra tycker jag. Nu kör jag på drygt 10 min., på sommaren blir det kanske runt en halvtimme, vi får se. Minskad förbrukning kan jag inte uttala mig om, men ju färre starter, desto bättre. Det rasslar ner rätt mycket pellets varje gång den tänder, och det tar allt en stund innan värmen börjar komma. :?
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
Paddington
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 09:23
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Tack för svaren. Jag får väl prova mig fram.
Det känns som det mesta inom pelletseldning är mer eller mindre att känna sig fram... :D

Spännande... :P :P :wink:
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

inom pelletseldning!?

Panna, skorsten, brännare, huset och hur folk i huset vill ha det...jag tror inte någon uppvärmning är den andra lik, oavsett med vad man värmer med eller om man har samma grejor som grannen eller inte...

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Skriv svar