händelseförlopp PX21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Martin Sköld
Entusiast!

händelseförlopp PX21

Inlägg av Martin Sköld »

Hej! detta är mitt första inlägg på detta forum, så jag hoppas inte jag kommer med ett uttjatat ämne..

jag har haft min brännare i c:a en månad, o nu börjar jag känna igen ljud o diverse oljud i start förloppet.

till sak: kan någon beskriva exakt händelseförlopp från start till stopp?
för jag vet inte om den arbetar likadant nu som vid installationen

1. påslag av strömbrytare
2. relä till glödstift klickar till(?) - diod börjar blinka
3. skruven matar in startmängd pellets efter en tid (1 min?)
4. fläkt startar en kort stund
5. fläkt startar en kort stund/ glöden antänds
6. fläkt startar en tredje gång och ökar i hastighet /relä till glödstift stoppar(?)
7. efter en tid/temperatur går startsekvens över till arbetsekvens (hög) diod lyser konstant
8. tempgivaren mäter tillräcklig temperatur och stannar sekvensen /diod slocknar
9. fläkten går ytterligare 5 min?

om det inte finns något att tillägga till detta förlopp, varför startar fläkten tre gånger?
Jag tror oxå att fläkten startade endast två gånger i början, och glöden antändes mycket snabbare,
beror det på att glödstiftet har blivit "slöare" helt enkelt?
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Fläkten går i cykler under uppstarten då den blåser mer eller mindre. Om du snabbt får en låga så går den färre cykler än om det tänder långsammare.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Martin Sköld
Entusiast!

Inlägg av Martin Sköld »

aha. så om glödstiftet är en trolig anledning till att det tar längre tid?
följdfrågan blir; är det normalt att glödstiftet blir sämre/segare med tiden,
eller är det så att det fungerar bättre än normalt den första tiden bara?
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
AndersJ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Det är inte min erfarenhet. Antingen funkar det eller inte. Har en viss erfarenhet av dessa gynnare. gjorde av med 10-15 glödstift innan jag tröttnade och byggde om till varmluftstädning.
Senast redigerad av AndersJ den tis 09 jan, 2007 13:33, redigerad totalt 1 gånger.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Jag har inte märkt direkta förändringar i effekten på min varmluftständning, men jag tror att pelletsen i kombination med startdosen spelar stor roll för hur effektivt det tänder. Jag har sjäv en hård kompakt pellets som kan vara svår att tända och såg klar inverkan av startdosen på hur snabbt det gick. Lite variation i matningen spelar alltså roll.
På längre sikt kan tändelementets spiraler krypa ihop och täcka hålet dår varmluften ska in. Om så är fallet blir effekten sämre och tändningen svårare. Du ska ha ett glapp om ca 6-7 mm ill jag minnas.
En annan sak jag sett är att en nyrengjord brännare kan behöva lite större startdos (någon lägger i en näve pellets efter rengörning) då pellarna inte ligger kvar på rätt plats då de trillar ner utan flyger in i pannan. Lite aska i röret kan alltså vara bra!

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag har märkt att det är rätt kinkigt med monterning av element och det är viktigt att den inte är för långt fram i elementröret så att den blockerar luften och sedan är det viktigt att mynningen från elementröret sitter exakt i det stora hålet i brännarröret.
Och som alltid efter rengöring kasta in en näve pellets i brännarröret.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag kan tänka mig att det är rätt petigt att tändelementet sitter helt korrekt som sas ovan, det är väl bara på 300W eller nått sånt och med så lite effekt så är det rätt noga att allt sitter rätt så att all värmen kommer där den ska, det verkar skifta rätt mycket med tändelement.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Jag fick ett av mina få stopp då den inte tände bra nyligen, trodde först att tändelementet var dött.
I fläkthuset samlas det lite "grus" allteftersom och detta kan blåsa in och bäcka igen tratten för tändelementet. Tändelementet i sig funkar ju men luften kommer inte igenom bra nog.
Så om det inte funkar... prova att helt enkelt skaka ur skiten ur fläkthuset (kräver demontering... fyra skruvar)[/quote]
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Skriv svar