Drag genom brännaren KMP.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Krisjan 51.
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 18 dec, 2006 17:40
Ort: Falkenberg

Drag genom brännaren KMP.

Inlägg av Krisjan 51. »

Hej.
Har installerat en KMP i min dubbelpanna av fabr.Duplomat. Brännaren sitter i oljebrännkammaren. Jag tycker att pannvattnet kyls ned snabbt och har en ide om att det bl.a beror på genomdraget som är i brännaren. Det finns ju inget spjäll som stänger luftgenomströmmningen vid fläkten när brännaren stannar. På oljebrännaren fanns ett spjäll som stängdes automatiskt då brännaren stannade. Ej tvärdrag genom pannan.

Finns detta spjäll på något annat fabrikat av brännare???

Krisjan 51.
nordlite
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 11 jul, 2005 22:36
Ort: Boda Glasbruk
Kontakt:

Inlägg av nordlite »

Hej!
Det finns på Eurofire
Bengt Pettersson
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Många försöker minska dessa stilleståndsförluster genom att köra på så låg effekt som möjligt med brännaren. Detta ger långa gångtider och därmed mindre tid då brännaren står still.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Krisjan 51.
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 18 dec, 2006 17:40
Ort: Falkenberg

Drag genom brännare

Inlägg av Krisjan 51. »

Tack för era svar.

Hur funkar detta spjäll på din brännare. Stängs det med automatik då brännaren stannar? Går det att montera på en KPM???

Har funderingar på att isolera runt själva kåpan på brännaren så bara fläkten kan ta luft genom anslutningen där strömkablarna går in.
Det behövs väl inte så stor öppning. Om detta nu kan hjälpa ????

Har bara kört brännaren på full effekt och jag tycker den är hungrig på pellets. Ca 1½ säck/dygn (16+8 kg)

1½ plans hus med källare. Ca 260 kvm. Men det är ju inte kallt. Inga barn hemma som duschar i halvtimmavis.

Nybliven pelletseldare sedan 12/12 2006
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Enligt min erfarenhet och även vad en annan tråd nämnde här på forumet så är det inte så särskilt hög förbrukning. Jag har mindre hus och större förbrukning.
Det som jag kan märka är att lågeffektsläget sänker den totala förbrukningen en hel del. Hos mig gör det ca 20 - 30% skilnad.

En motdragslucka är kanske den enklaste investeringen i att sänka tjuvdraget.

Funderade också på alternativet att ordna något typ av dragspjäll i/vid brännaren men det har inte blivit något mer där.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Gute
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 09 nov, 2006 20:28
Ort: Gotland

Inlägg av Gute »

Det låter som om du har ca: 50% för hög förbrukning. Du bör klara dig på runt en säck 80 kW /dygn i Falkenberg. Jag hade också drygt 1,5 säck i förbrukning innan jag började mecka.

Om du har elpatron så kan du slå över på den, täta rökröret och kolla vad du då förbrukar i kW. Kör typ 4 timmar för att få ett medelvärde. Om detta värde ligger på 5,5- 5,8 kW så ska det gå ca: 1,5 säck men om det ligger på 4kW tex. så behöver du trimma in brännaren. Du bör köra på hel+halv fart för att få ekonomi. Be installatören komma med instrument och ställa ett medel CO2 på 11,5. Stäng av brännaren så att tempen sjunker lite extra annars hinner inte högläget stabilisera sig innan den går över i låg.

Se till att byta till ett chip med 20 graders diff då det spar pellets.
Om du har KMP:s förråd så kolla om det läcker luft som kyler pannan när den står. Rökgas temp på 70 är bättre än 50 grader. Motdragslucka rätt inställd så klart.

Har du turbulatorer i pannan bör du ha så många i som möjligt för att få en så låg rökgastemp vid drift som möjligt.

Detta spar en halv säck för mig per dag sen är det bara att ta fram räknedosan och se vad du sparar. Finns säkert mer att göra som inte jag vet om men börja med detta.
NIBE CITY VX -97
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
masen
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 03 okt, 2006 13:06
Ort: falun

Inlägg av masen »

sjunker din temp på pannan även när brännaren startar?
panna extuna e 250 från 85
brännare kmp 01 varmluft tänd
draglucka tiger 25
puts hus 115kvm + källare med lite värme
bor falun
Gute
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 09 nov, 2006 20:28
Ort: Gotland

Inlägg av Gute »

Vid noll grader ute har jag ca: 3,5 kW förbrukning och då sjunker pannan med en grad från starten börjar till brännaren ger full effekt vilket är 12 kW för mig. Detta tar 8 min cirka.

Har nu upptäckt problem med otäthet mella ytter och innerrör vilket jag ser som mycket alvarligt och bör kollas av alla. Detta skriver jag om under en annan tråd.
NIBE CITY VX -97
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Hur funkar detta spjäll på din brännare (Eurofire). Stängs det med automatik då brännaren stannar? Går det att montera på en KPM???
Det är bara ett simpelt gravitationsspjäll mellan fläkten och brännaren så när fläkten stannar så faller spjället ner av sig själv och stänger till, men om det är bra drag så kommer spjället givetvis att öppna sig lite i alla fall.

Jag har ingen aning om hur effektivt det är, men det gör säkert lite nytta.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Barrett
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 29 dec, 2006 20:01
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Barrett »

micke_932 skrev:
Hur funkar detta spjäll på din brännare (Eurofire). Stängs det med automatik då brännaren stannar? Går det att montera på en KPM???
Det är bara ett simpelt gravitationsspjäll mellan fläkten och brännaren så när fläkten stannar så faller spjället ner av sig själv och stänger till, men om det är bra drag så kommer spjället givetvis att öppna sig lite i alla fall.

Jag har ingen aning om hur effektivt det är, men det gör säkert lite nytta.
Om man tar bort ytterkåpan på Eurofire så kan man se att där är avskiljt med en tätslutande plåt så att luft endast kan passera genom spjället.
Om man skulle stänga av brännaren under full drift så stannar fläkten, spjället stängs och elden kvävs långsamt(även om det kan pyra och brinna lite grann) Gör man samma på Tex en kmp så kan man nöjsamt se hur det flåsar vidare i röret då denna tar så mycket luft den vill. Detta kan medverka till snabbare kylning då det alltid är mer eller mindre drag i en varm panna. Draglucka är ett måste för att lindra problemet.
Eurofire Baxi på CTC 260-61
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om man skulle stänga av brännaren under full drift så stannar fläkten, spjället stängs och elden kvävs långsamt
Det är ju precis det man vill undvika, om det brinner för fullt flås och du styper luften så kan du obehagligheter, det kan samlas massor med rökgaser i pannan, och normalt set behöver det inte innebära något problem, men om någon skulle få för att öppna en lucka till pannan i detta läget så kan det bli en sjuhelvets smäll.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Barrett
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 29 dec, 2006 20:01
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Barrett »

micke_932 skrev:
Om man skulle stänga av brännaren under full drift så stannar fläkten, spjället stängs och elden kvävs långsamt
Det är ju precis det man vill undvika, om det brinner för fullt flås och du styper luften så kan du obehagligheter, det kan samlas massor med rökgaser i pannan, och normalt set behöver det inte innebära något problem, men om någon skulle få för att öppna en lucka till pannan i detta läget så kan det bli en sjuhelvets smäll.
Ja, det är en bradålig :? funktion som jag brukar kalla det. vet inte vilket som är bäst egentligen, men har själv aldrig råkat ut för några missöden beträffande ovan nämda. Kanske för att man normalt inte brukar bryta strömmen under drift. Det är väl vid ev. strömavbrott som det finns viss risk. Också viktigt att man är medveten om det där med gengasexplosioner innan man tex öppnar luckan. Tror de flesta problem ligger i folks missnöje med sin nyinköpta pelletsbrännare, allt på grund av falska löften om att det fungerar som "oljeeldning" Pelletseldning ligger fortfarande i startgroparna och man måste nog försöka ha överseende med detta om man vill bli en nöjd pelletseldare. Till sist allihopa-Läs bruksanvisningen, där står det mesta ang. er brännare, bla. att man skall låta brännaren göra en renblåsning om denna är i drift innan man bryter strömmen. :D
Eurofire Baxi på CTC 260-61
Skriv svar