Vad har ni för fotocells värde på era eurofire brännare?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
matrix
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 22:35

Vad har ni för fotocells värde på era eurofire brännare?

Inlägg av matrix »

Hej

Jag har för mig att det skulle ligga omkring 50 eller så men mina värden är under 10 för det mesta. Det är en ganska ny installation ett par månader bara. Det är den nya modellen av plc.

Det är i stort sett default inställnigar på styrningen, skorstenen är nysotad och är enligt sotaren ganska stor för ett sådant hus vi har.

Någon som har några bra ideer hur jag får upp värdet? askan ser bra ut, inga oförbrända pellets.

/Oskar
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

Min skall ligga på 255 o det gör den för det mesta på min brännare
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
lage
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 12 sep, 2006 20:15
Ort: Örnsköldsvik/Sundsvall

Inlägg av lage »

På nya PLC:n är maxvärdet 100.
Med brännaren gående för fullt ligger min och pendlar 70-100 ungefär.
Vad har du för gränsvärde inställt?
Om du ligger under det borde den ju inte gå.
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
keru
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 27 maj, 2006 18:44
Ort: Nyby Jämtland

Re: Vad har ni för fotocells värde på era eurofire brännare?

Inlägg av keru »

matrix skrev:Hej

Jag har för mig att det skulle ligga omkring 50 eller så men mina värden är under 10 för det mesta. Det är en ganska ny installation ett par månader bara. Det är den nya modellen av plc.

Det är i stort sett default inställnigar på styrningen, skorstenen är nysotad och är enligt sotaren ganska stor för ett sådant hus vi har.

Någon som har några bra ideer hur jag får upp värdet? askan ser bra ut, inga oförbrända pellets.

/Oskar
Vad är det för värde du skriver om är det gränvärdet för fotocellen?
I så fall borde du inte ha så högt värde för då kommer den att mata på ytterligare en startdos.
Värdet bör nog ligga vi 10-15 som standard vid uppstart.
Det gäller den nya PLCen.
Vilken program vertion har du ?
Det har tydligen kommit en nyare än 0.6.1.0.
Jag har inte fått den än !
mvh/keru
Perifal solo plus 40 kw vedeldning nu mera pellets.
3000 liter acktank
Bulkföråd på 9 kubik.
Mafa skruv 90 på 4,5m inklusive föråd
Stara min panna med pellets 070109
350 kvm i tre plan
Beginner
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 okt, 2006 18:53

Inlägg av Beginner »

Med den nya PLC och nya programmet skall gränsvärdet enl BAXI vara 5.
I full drift varierar min brännare mellan 60 och 100. Om ditt värde när du kör för fullt ligger under 10 skulle jag reklamera eftersom brännaren är så ny (förutsatt att den är något sånär rätt inställd.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
matrixman
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 24 nov, 2006 12:23

Inlägg av matrixman »

Hej

Jag har haft väldigt låga värden, under 5 och den stannade en hel del pga det. Nu har jag dock hittat problemet... det hade satt igen ordentligt i skorstenen, mycket dåligt luftflöde.

Det var det gamla insatsröret som ligger i bitar på botten av skorstenen :x bara till att ta fram hugg mejseln och knacka upp ett hål och försöka få ut det.

Som det är nu men ojämnt drag så pendlar värdena mellan 10-100 med 35 som medelvärde. Jag tar förgivet att det är skorstenen som orsakar detta och inte något programfel i plc´n. Är det någon som vet vad den senaste programvaran heter? och om några förändringar är gjorda?

Min release är från oktober 2006 tror jag.

/Oskar
Cohiba
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 10:27
Ort: Sigtuna

Inlägg av Cohiba »

Jag har en tre månader gammal brännare och ligger i princip alltid på 100 när den sas. har kommit igång. De första minuterna efter uppstart kan det pendla lite mellan 50 och 100.
Baxi Eurofire - Albin 910 DeLuxe
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

matrixman skrev:Hej

Jag har haft väldigt låga värden, under 5 och den stannade en hel del pga det. Nu har jag dock hittat problemet... det hade satt igen ordentligt i skorstenen, mycket dåligt luftflöde.

Det var det gamla insatsröret som ligger i bitar på botten av skorstenen :x bara till att ta fram hugg mejseln och knacka upp ett hål och försöka få ut det.

Som det är nu men ojämnt drag så pendlar värdena mellan 10-100 med 35 som medelvärde. Jag tar förgivet att det är skorstenen som orsakar detta och inte något programfel i plc´n. Är det någon som vet vad den senaste programvaran heter? och om några förändringar är gjorda?

Min release är från oktober 2006 tror jag.

/Oskar
Skulle tro att du har hittat felet.
fixa det ska du se att det blir bättre.
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Barrett
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 29 dec, 2006 20:01
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Barrett »

Du kan ju även kolla att det inte har kommit smuts på fotocellen eller att den är defekt. Lite enklare än att ta hål i skorsten, även om det låter som du behöver fixa med det också.
Eurofire Baxi på CTC 260-61
matrix
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 22:35

Inlägg av matrix »

hej

Jag har haft isär den i molekyler, det verkar bara vara problem med skorstenen. Muraren kommer den här veckan, hoppas han kan fixa till det.
matrixman
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 24 nov, 2006 12:23

Inlägg av matrixman »

Hej

Nu är äntligen skorstenen fixxad, men värdena är inte riktigt bra ändå... ligger och pendlar mellan 10- 40... Antar att luft flödet skulle öka en hel del eftersom jag har en stor och hög skorsten. ca 25*25 cm och 12 m hög.

Jag har förökt att ändra fläktvärdet och matnigen av pellets men hur jag än gör blir inte värdena bättre. Kan det vara för mycket drag nu? jag fick rekomendationen av sotaren att ta bort dragavlastaren för att öka draget, men nu är ju skorstenen "ren" igen, ska jag då sätta dit den igen?

Några andra tips o tricks man kan testa, eller ska man nöja sig med värden på ca 3`0?
matrix
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 22:35

Inlägg av matrix »

Hej

Besvarar mina egna inlägg.... :wink:

Nu har det gått felfritt i ca en vecka och temperaturen ligger stadigt kring nollan. Jag har inte öppnat dragavlastaren och värdena är riktigt bra ändå. Ligger och pendlar mellan 30-60.

Det verkar som att antingengen yttertemperaturen eller någon veckas gångtid har fixat värdena.

/Oskar
Babbsen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 22:57
Kontakt:

Kolla monteringen av fotocellen

Inlägg av Babbsen »

Min visade låga värden och det visade sig att fotocellen var monterad lite snett samt att den var svår att sitta perfekt rakt i hålet då dt var ganska glappt, fixades med snabblim sen var det fina värden=den är ruskigt känslig för att sitta snett då den inte "ser" lågan !
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
Jörgen_L
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 09 jun, 2006 00:16

Inlägg av Jörgen_L »

Hejsan,

jag har en nyare version där MAX-värdet skall ligga på 100. Tidigare hade jag problem ett tag med att värdet bara kom upp till 35-55 trots att det brann bra. Det visade sig att en av trådarna till tändelementet skymde givaren.

Flyttade trådarna lite och problemet var löst !

Kanske samma problem för dig ?

mvh/Jörgen
------------------------
Nibe Combi VX-95, Eurofire 20kW millenium 3, i vedeldstaden, monterad dec-06, 10cm insatsrör, 9m skorsten, rökgasfläkt, söder om Sthlm.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Hej!

Jag har sedan en 1 1/2 vecka kört med en ny eurofire , och har råkat ut för att den stannat med *larm* två gånger. Jag märker också att mitt fotocellvärde ibland svänger kraftigt, ner till under 10 ibland, och misstänker att det hänger ihop med vinden för tillfället.

När det inte blåser brinner den fint med fotocellvärde på 95-100, rökgaser på 175grader, fin ljus låga o inte så mycket sot/aska.
(Jag har installerat allt själv och kör med inställningar på känn )

Ska försöka sätta ihop en enkel dragmätare för att se om draget är bra eller om det rör sig mycket när det blåser, men jag misstänker starkt att fotocellvärdet (och förhoppningsvis även stoppen) har med draget att göra, så det får väl bli en draglucka misstänker jag.

Finns det dragluckor som kan monteras i skorstenens sotlucka (modell skjutlucka, 11 x 12 cm?? Eller måste den monteras på pannans rökrör?

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Skriv svar