Crouzet Millenium II

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
flyinhi
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 16 mar, 2006 18:20
Ort: Kävlinge

Crouzet Millenium II

Inlägg av flyinhi »

Sysslar en del med PLC programmering av större system i jobbet och är intresserad av att automatisera och optimera min brännare mer. Undrar därför om någon har "plockat" ur programmet ur Crouzet's lilla modul? Det vore ju bra att ha som grundprogram för fortsatta experiment.

Dessvärre har jag i dagsläget varken programvara eller kablage för Crouzet's system utan tänkte i så fall byta ut det mot något system jag behärskar, Omron, Siemens, Mitsubishi eller Telemecanique. Förmodligen tillsammans med en operatörspanel som ger mig betydligt större möjligheter.

Jag gissar att man från Baxi's sida skyddat sin programvara med lösenkod men utan kabel och program kan jag inte kolla om det är så.

Någon som känner till nånting om detta?

mvh
Lennart
baxi eurofire i en tmv compakt 2000
95kvm boyta, 95 kvm biyta
TomasM
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 20 jan, 2007 17:34

Inlägg av TomasM »

Jag har en Millenium med kabel och program på jobbet och har konstaterat att det är väldigt enkelt att programmera en sådan. Fixar du att programmera en Siemens PLC så har du inga problem med en Crouzet.

Fast det hjälper väl inte dig med att få ur programmet antar jag. :?
Mvh
Tomas
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det finns knappt någon anledning att försöka nalla deras program, man smäller rätt snabbt ihop ett hyfsat program i en Millenium II för att styra en pelletsbrännare, ett par tre timmars jobb, lägg på nån timme till om du ska visa lite parametrar i displayen också.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
flyinhi
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 16 mar, 2006 18:20
Ort: Kävlinge

Inlägg av flyinhi »

micke_932 skrev:Det finns knappt någon anledning att försöka nalla deras program, man smäller rätt snabbt ihop ett hyfsat program i en Millenium II för att styra en pelletsbrännare, ett par tre timmars jobb, lägg på nån timme till om du ska visa lite parametrar i displayen också.
Jodå, det är säkert inga problem att fixa ihop programmet. Men jag tycker det hade varit skönt att ha nånting att kunna utgå ifrån så man inte börjar med att fullständigt famla i mörkret.

Jag gissar att den matar startdos och tänder elementet, har sedan inte fotocellen fått tillräckligt med ljus efter xx sekunder/minuter så matar den på en ny dos. Sedan går den på min effekt med mindre matning en stund innan den övergår till max effekt. Och när tempen är uppnådd så slutar den mata och blåser sedan på med fläkten.

Fast lite sifferuppgifter hade suttit fint. Någon annan på forumet som knåpat ihop nåt kanske?

mvh
Lennart
baxi eurofire i en tmv compakt 2000
95kvm boyta, 95 kvm biyta
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Dom nya Eurofire har förresten en Millenium III
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Crouzet Millenium II

Inlägg av Snapphane »

Hej
Hittade denna gamla tråd.
Fick Du löst det mha Crouzet?
Jag har Mitsubishi FX men kan inte programmera o har funderat på att lära mig Crouzet.

Med vänlig hälsning,

Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar