Hur mätas rökgastempen??

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Hur mätas rökgastempen??

Inlägg av André »

Kom att tänka på en sak igår då jag justerade in en kompis ctc ecoflex, Hur mätar dom rökgastempen då t.ex äfab testar pannor...

Är det rökgastemp minus insugningsluftens temp??

I kompisens panna låg rökgastempen iaf på 138° då den gick på 20 kW o insugningsluften/rummsluften låg på 14°

En annan kompis har en biomatic o där låg rökgastempen på 148° i sommras o rummstempen låg då på 24°
Båda pannorna var ny sotade då jag kollade.....

Varför jag undrar är för att deras angivna siffror aldrig är så höga.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Det låter ju inte helt orimligt för när man räknar ut förbränningsverkningsgrad så är det temperaturskillnaden man använder.

Se denna länk för beräkningsformel: http://www.agerods-bioenergi.se/forbranning.php
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Krister skrev:Det låter ju inte helt orimligt för när man räknar ut förbränningsverkningsgrad så är det temperaturskillnaden man använder.

Se denna länk för beräkningsformel: http://www.agerods-bioenergi.se/forbranning.php
Ja det va även i den länken jag sätt de..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Verkningsgraden är ju beroende av inkommande luftens temperatur.
Därför räknas den vid framräkning av verkningsgrad.

Men rökgastemp som mätvärde låter märkligt om det skulle anges med inkommande lufts temp borträknad.
Då är termen rökgastemp fel och vilseledande och borde heta "inluftskorrigerad rökgastemp" eller nåt sånt.

På fordon heter det kort och gott avgastemp och man räknar inte bort inkommande temp men man anger den. (ex avgastemp xxx C vid xx C laddluftstemp)

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:Verkningsgraden är ju beroende av inkommande luftens temperatur.
Därför räknas den vid framräkning av verkningsgrad.

Men rökgastemp som mätvärde låter märkligt om det skulle anges med inkommande lufts temp borträknad.
Då är termen rökgastemp fel och vilseledande och borde heta "inluftskorrigerad rökgastemp" eller nåt sånt.

Mvh
Ja det tycker jag oxå men varför jag reagerade på det va därför att alla (ägare) verkar ha en "verklig" rökgastemp som är högre än vad som är i panntester, Har sett nån gång att det stått att "rumsluft 20°" då dom testat o plusar man på det på deras rökgasvärde blir det rätt lika med vad jag sett i ecoflex o biomatic.. :?
Skriv svar