Baffelplåt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Martin Sköld
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 12:09
Ort: Habo

Baffelplåt

Inlägg av Martin Sköld »

Alltså, jag värmer upp 100 kvm oisolerat hus från -43.
nu gick temperaturen ner till -10 i max ett dygn, o vips brände jag 3 säckar pellets/dygn! kändes orimligt, men det är kanske bara att gilla läget, o hoppas att nästa vinter är bättre isolerad.

men seriöst; 3 säckar? verkar mycket.

jag blev även rekommenderad att inte ha baffelplåten i när jag eldar med brännaren för det kan överhetta pannan/bakeld.

men nu blev jag irriterad o stoppade i baffelplåten iaf, med sänkt rökgastemp som resultat o högre verkningsgarad verkar det som.
finns det någon som har dålig erfarenhet av baffelplåt?

för den har jag kvar i eftersom det verkar bättre. om ingen säger emot mig..
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Vad har du för rökgastemperatur?
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Martin Sköld
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 12:09
Ort: Habo

Inlägg av Martin Sköld »

den var c:a 197 grader när pannan stannade innan.
nu var den 149 när den stannade, det är lite lågt.

det skiljer 25% på rökgasen, innebär det att jag får mer energi in i pannan?
-vore ju grymt bra isåfall..

en sak till, jag har sotat pannan idag, jag har även borstat den invändigt med stålborste, för det var ganska mycket rost/skit på sidorna
(½L rost/skit, eller vilken enhet man nu har) det kan ju påverka värdena en del oxå. eller? :oops:
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Om du har rökgastermometern monterad mellan pannan och dragregulatorn (om sådan finns) så ser temperaturen inte alls tokig ut. Hur ser färgen på lågan ut? Ljusgul på gränsen till vit pekar på rätt bränsle/luft-blandning. Om jag tolkar din signatur rätt så värmer du snarare 210m2 än 100.
Hoppas du inte menar att du har rost inuti pannan. Det måste väl ändå vara sot du menar.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Martin Sköld
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 12:09
Ort: Habo

Inlägg av Martin Sköld »

har ej dragregulator, men har insett jag var dumsnål som inte satte dit en.
ja, lågan känns faktiskt väldigt ljusgul, så det låter ju bra.

"idealtemp" trodde jag var 180 grader, och att mindre är dåligt för murstocken. har iofs inte mätt uttemp vid mynningen än så jag kanske borde börja där.. :oops: + dragregulator

angående rosten, så beror den på att pannan stått still i 4 år innan jag köpte huset, men rosten avstannar väl om man inte tillsätter fukt? eller bromsar det bara processen? well well, panna läcker inte iaf. jag tänkte byta panna när renoveringen av huset kommer till pannrummet, så jag är inte så orolig för det.

Det verkar som baffelplåten inte är ett hinder iaf, så den får väl sitta kvar ett tag till.
Tack för svaren!
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
Martin Sköld
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 12:09
Ort: Habo

Inlägg av Martin Sköld »

..värmer bara en våning, tydliggjorde signaturen.. :wink:
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
Skriv svar