Hej ..
har suttigt å spånat lite på om det skulle va dummt att gå i hop med grannarna å bygga en lokal fjärrvärme anläggning,fasitgheten får köpa in sig i sin andel i anläggningen...
vi byger gemensamt ett pannrum å förråd till bränslet
anlägningen byggs för att köra flis pellets,spanmål och i nödfall olja
jag tänkte att vi räknar rakt av på att elda pellets så vi får en rättvis kalkyl på drivmedels kostnaden...
jag räknade på att vi va ca 7-8 hushåll som ligger granne med varandra
det blir ju inte speciellt långa kulvert rör
tror ni det är en galen ide ...
Privat fjärrvärme
Privat fjärrvärme
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gör ett värmeandelslag!
Och alla som går med deltager med en startavgift som "låser fast" den fastigheten.
Radhus har ju precis samma tankegång, gemensamt blir billigare!
Och kunskap att projektera sådana saker finns det säkert, de bygger ju nya husområden på det sättet
Radhus har ju precis samma tankegång, gemensamt blir billigare!
Och kunskap att projektera sådana saker finns det säkert, de bygger ju nya husområden på det sättet
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
-
- Pannrumshärskare!
Går det att få tag på en panna för flytbäddseldning av flis i den lilla storleken kan det nog bli lönsamt men å borde det nog vara i storleken 50 hushåll eller mer. Pellets är väl ingen ekonomisk hit och spannmålseldning kommer väl att förbjudas med de stora miljöskador som blir följden. Mona Sahlin kunde 0,00 om miljö och den nya ministern kan antagligen lika lite (antagligen en KDS:are som litar till högre krafter, jag bara gissar) Förr eller senare är regeringen tvungen att ta tag i miljöfrågorna igen och då får vi se!
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
-
- Pannrumshärskare!
http://62.95.69.3/SFSdoc/06/061587.PDFHolger skrev:Förr eller senare är regeringen tvungen att ta tag i miljöfrågorna igen och då får vi se!
Man kan ju ana vart dom vill styra. biobränslen..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL